Kostnad för att markera tomt i Thailand med hörnstenar (Ägandeform Chanot)

• Trådstartare Trådstartare Norrbaggen
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
N

Norrbaggen

Gäst
Troligen fäl ställe att fråga..... men i alla fall...

Är det någon som vet vad det kostar att markera tomten med stenar i hörnen ut i från chanot?
Det är ju Amphur som utför jobbet. Men hörde att alla grannar måste kontaktas. Så det
blir väl en kostnad både för pappersarbete och stenarna...

Är det någon som vet vad det kostar att markera tomten med stenar i hörnen ut i från chanot?
Det är ju Amphur som utför jobbet. Men hörde att alla grannar måste kontaktas. Så det
Vi betalade runt 2-2500 bath för att markera ut våran tomt mot grannen då han hade "snott" 50 cm av våran mark från gatan och bort till grannen bakom oss, hans son vart inte glad, han sa att han var polis och att vi inte skulle gå till amphur, men vi sa bara till honom att han var en före detta polis och hade ingen talan. När dom hade mätt ut våran gräns mot dom så fick grannen börja med att gräva upp sin häck som han hade planterat på våran mark. Vi flyttade bara markeringarna efterhand det mättes ut.

Din frågeställning är lätt att ställa, betydligt svårare att besvara,, det är inte Ampuhr, prova med Land Office,

sätta ut stenar? jag är själv i processen sedan snart 2 år, här lägger man om papper, på böndernas land,

det ska bli "rätt papper" på ägandet av land. Har Du lite mer information?

Så kan det vara, att grannar till marken ska kontaktas, dom kanske har en annan uppfattning var gränsen går,

jag var själv med i domstolen efter att vi köpte 2 rai ifrån ett dödsbo, grannarna som gränsar till marken blir

kallade till domstolen att under "ed" intyga att gränsen går där, vad som sagts.

Allt detta med myndigheter, advokat, domstol, Land Office, allt annat tjafs, var detta värt detta?, nej tack.

Senast ändrad:
Din frågeställning är lätt att ställa, betydligt svårare att besvara,, det är inte Ampuhr, prova med Land Office,

sätta ut stenar? jag är själv i processen sedan snart 2 år, här lägger man om papper, på böndernas land,

det ska bli "rätt papper" på ägandet av land. Har Du lite mer information?

Så kan det vara, att grannar till marken ska kontaktas, dom kanske har en annan uppfattning var gränsen går,

jag var själv med i domstolen efter att vi köpte 2 rai ifrån ett dödsbo, grannarna som gränsar till marken blir

kallade till domstolen att under "ed" intyga att gränsen går där, vad som sagts.

Allt detta med myndigheter, advokat, domstol, Land Office, allt annat tjafs, var detta värt detta?, nej tack.

Har hört att numera så använder man GPS, för att säkerställa dom nya markeringarna, då blir det svårare för grannen att stjäla mark

Har hört att numera så använder man GPS, för att säkerställa dom nya markeringarna, då blir det svårare för grannen att stjäla mark

Som jag ser det helt rätt vad Du skriver, man använder instrumenten, och man väger av, stenar? inte riktigt, när man funnit ut punkten
så gräver man ett hål och sätter ner en gjuten betongstör, dessa är markerade med ett nummer, sen växer vegen,, då har man ett tunt
järnspjut som man sticker ner i marken, och helt plötsligt blir det stopp, här finns inga stenar, och man vet inom 1 m2 var betongen finns,
själv sitter jag och väntar på utsättning av 2 land, kan inte bygga mur innan dom varit här.

Alltid lär man sig något nytt...

Jag har bilder på en annan dator som jag inte kommer åt.

Många bra svar. Det är nog lite olika på olika platser. Och som ni säger så beror det nog mycket på
hur grannarna responderar. Våran karta/chanot är på 22 rai, och följer svängarna på vägen rätt noggrant, så
det borde vara rätt enkelt att hitta punkterna. Det är förresten bara rismark och djungel som gränsar till våran mark, och dom gamla vallarna har ju fungerat som gräns i alla år.

Men jag kan ju ta en annan fråga... Det har varit planterat eucalypthus-träd på platsen som vi har tänkt att bygga nytt hus. Måste det godkännas någon plats?
Frugan säger att vi bara kan bygga, och att vi sedan får en adress hos Amphur. Sedan kan vi beställa innkopling av elektrisitet.

norrbaggen det beror på om ni är utan förstadsgränsen o det låter det ju som att ni e
samma när ni bygger e det inom stadsgränsen så måste ni ha en massa ritningar o sådant men bor ni utanför kan ni bygga hur ni vill

norrbaggen det beror på om ni är utan förstadsgränsen o det låter det ju som att ni e
samma när ni bygger e det inom stadsgränsen så måste ni ha en massa ritningar o sådant men bor ni utanför kan ni bygga hur ni vill

Tackar glimten.
Ja vi har mark strax utanför lilla staden. Så vi kommer nog at bygga som vi tycker själva. El finns på andra sidan vägen, så det borde inte vara nåt problem.
Sen blir det til at bora efter vatten, och få igång en pump.

Tackar glimten.
Ja vi har mark strax utanför lilla staden. Så vi kommer nog at bygga som vi tycker själva. El finns på andra sidan vägen, så det borde inte vara nåt problem.
Sen blir det til at bora efter vatten, och få igång en pump.

Lycka till med bygget o hoppas på bilder me va det lider

Här kommer en färsk uppdatering, från idag, Hon återkommer från Land Office, vi har tidigare varit i
kontakt med dom att sätta ut punkterna på 2 land, 5.5 rai och 600 m2, det tillkommer en vägsnutt,
31 meter, bredd 3-4 meter, som högst 124 m2, detta kostar 2.600B , från den minsta plätten och under
5 Rai samma kostnad, från och med 5 rai uppåt 4000B, antar att detta är nationellt pris?

Vet inte om det finns en gräns ovan 5.5 rai..förmodligen.

Här kommer en färsk uppdatering, från idag, Hon återkommer från Land Office, vi har tidigare varit i
kontakt med dom att sätta ut punkterna på 2 land, 5.5 rai och 600 m2, det tillkommer en vägsnutt,
31 meter, bredd 3-4 meter, som högst 124 m2, detta kostar 2.600B , från den minsta plätten och under
5 Rai samma kostnad, från och med 5 rai uppåt 4000B, antar att detta är nationellt pris?

Vet inte om det finns en gräns ovan 5.5 rai..förmodligen.

Tack så mycket Ubon!
Då har vi en pris att gå ut i från :-)
Stenarnas pris tilkommer formodligen?

Hàr är et par bilder från marken som skal markeras. Flera rai med eucalypthus träd har tagits bort, så det blir til at bygga upp hela platsen från grunden. Bortsätt från rismarkerna. Men utgångsläget är bra, med en fin lokalisering just brevid en vattenreservoar/thaen. Kolla inn skildnaden på grönskan i rägnsesongen och torkeperioden.

image.jpg

image.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp