Kostnad Husbygge?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
T

tommmyboy

Gäst
Hej!

Jag har planerat att bygga ett hus i Thailand åt min fru & hennes mor.


Huset skall ha ett vardagsrum, kök och två sovrum.

Huset skall inte bli stort och byggs i Nakhon ratchasima (isan)

Hur mycket kan man bygga för 30 000 -50 000 kr?

tommy
 
"Glimten " sa:
Först och främst så beror det på vilken standard du är ute efter, thai eller falang.


Thai standard. Vill bara att de ska ha ett nytt hus, så man kan sova när det regnar ( nu är det plåt-tak) och så man slipper alla fåglar som flyger in i huset och bajsar på allt.
 
Polarns syster byggde ett litet enplans hus med 2 sovrum (2½ x 2meter) vardera och ett vardagsrum, och kök under tak med ett matrum innomhus och 1 toalett för 160.000 bath. Huset ser bra ut, dock vet jag inte hur många kvadrat huset är på, men skulle tippa på rund 50-60 kvadrat eller så, hon valde en europeisk modell på toan utan spol knapp. Allt material var annars i thai standard.

Hon har huset i Bua yai som tillhör nachon rachasima.

Be bruden gå runt och fråga vad materialet kostar, är du med så blir det dyrare
 
Min tjejs familj byggde sitt hus för ca 200 000baht och det inkluderar 4 sovrum,kök,toalett och ett uterum för förvaring av saker samt uppfart till huset. Totalytan är på ca 80kvadratmeter och ligger i Nakhon ratchasima. Marken där i Korat är nu så sanslöst otroligt billig så jag köpte 2 nghan ( 800kvadratm) i veckan för endast 400 000baht och kommer köpa ytterligare mer nästa år.Lågkonjukturen har sina fördelar

Men thaihus innehåller som bekant bara cement på väggarna och stålbalkar i taket. Enkel och hållbar konstruktion.Det som kostar pengar är ju givetvis möbler och vitvaror.
Men tänk på hur du bygger det och hur solen kommer på dagarna.placeringen av sovrummet bör läggas på skuggsidan,hehe
Deras kunskaper om ventilation och placering är inte den bästa ibland.
Ex att utnyttja korsdrag enligt våra principer med 2 dörrar mittemot varandra för att gratis få ut värmen och bättre ventilation betyder olycka för buddhister. Å andra sidan är elen extremt billig.
 
Ps. Fick tillsägelse om fel beskrivning av familjehuset av Kärestan. Det ska vara 4 sovrum,kök,toalett och förvaringsrum OCH
ett vardagsrum för endast 200 000baht totalt.
Driftskostnaden är 700-800baht i månaden.
återigen. helt otroligt billig drift ur våra svenska mått mätt
 
Det är ju otroligt billigt, har du någon bild på huset?

Är inte så duktig på sånt här , men vad är det för golv thai brukar använda i sina nybyggda hus?, marmor typ?

mvh tommy


"helgonet " sa:
Ps. Fick tillsägelse om fel beskrivning av familjehuset av Kärestan. Det ska vara 4 sovrum,kök,toalett och förvaringsrum OCH
ett vardagsrum för endast 200 000baht totalt.
Driftskostnaden är 700-800baht i månaden.
återigen. helt otroligt billig drift ur våra svenska mått mätt
 
Hej svejs, nu ær jag i norge igen och har tyværr ingen tillgång till internet æn med min laptop utan måste bruka cafer istællet,men men. Jag tror inte jag har hunnit ladda upp någon bild på hemsidan min????
Golven brukar vara byggda med stora kakelplattor då de ær mycket billigt och mycket lætt att rengøra.Och det ær faktiskt behagligt då de kænns lite svalare i hettan æn trægolv.
Træd har blivit dyrare de sista åren så både møbler och golv byggs i annat material numera.

.
 
trä e dyrt men ajj så vackert ja har mycke trä i vårat hus
o som några säger här så kan man få ett hus för runt en 30-40 tusen



mvh
glimten 66

mms från ket 158.jpg


mms från ket 010 (2).jpg


mms från ket 096.jpg
 
Brorsan: Nu börjar det likna något. kan inte dröja så himla länge innan jag kan flytta in ;D ;)

Ser bra ut gör det
 
Här är en förklaring varför vi som lever här nere bygger billigare än de svenskar som betalar hutlösa summor nere av olika byggbolag för ca 1 miljon och uppåt. För 1miljon svenska kr med denna konstruktion får man en gigantisk 100 rums lägenhet,hehe
Och med denna grundkonstruktion så hamnar man runt 50000kr utan problem.Och att tänka på vad gäller golvet.Varför många föredrar kakel på nedrevåningen istället för trä är pga att kaklet blir mycket svalare i värmen och givetvis kostnaden.en vinn vinn situation :wai:

Visa bilaga 1424
 
Förövrigt har vi en till fråga.
Varför är det så få som bygger en källar våning nere i Thailand
De har vi tänkt göra och lägga alla sovrummen där istället.Svalt,tyst och torrt oavsett väder eller vind.Och ha de övriga relax rummen ----tv,styrke,dusch,mat och vardagsrummen, på "övrevåningen" sk 1 plansvilla.
Billigt och enkel konstruktion. :wai:
 
Absolut,bilder är jag sugen på att lägga upp,hehe så de är ingen fara. De som gäller nu är att undersöka hur djupt de går att bygga utan att fukten el vattnet riskerar att lösa upp betongen. Så jag har kontaktat några svenska byggingenjörer som har erfarenheter av detta för att se vad de har för olika lösningar.För i sverige har ju var och varannan gjort det utan problem men vi har ju stengrund till skillnad mot thailand. Dock så ligger våran mark högt upp iförhållande till vatten nivån men vi måste ta i akt om eller när nu vatten nivån stiger och vid en eventuell regnperiod. :wai:
 
Så sant som du säger ja e nyfiken funkar de så e de kanon.....vart håller du till om man får fråga



glimten66
 
i Nakhon ratchasima och huset ska ha mellan 12-15 rum totalt inklusive køk,vardagsrum,sovrum,gym,bad etc så de blir inte så stort.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
357
Anonyma
A
Svar
74
Visningar
16 K
Caveman™
C
 
Tillbaka
Topp