Kostnad Husbygge?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Regnperiooden, när börjar den och när slutar den? Tacksam för info.

"borat " sa:
Härligt med experter här på detta forum som är beredd på att dela sin mångåriga erfarenhet ang byggen och annat som rör Thailand.

Jag har lite frågor sen ang vårt pågående bygge, kan vi konsultera dig lite Lunkan....har bla lite funderingar på materialval till fönsterkarmar och dörrar.

Ps Lunkan, vart är du, eller vart brukar du hålla till i Thailand?.

Mvh
Nybörjare.
Det var menat ironiskt va? :)
Men jag har en massa SAMLAD erfarenhet, eftersom jag - utöver vad faranger skrivit på forum om egna erfarenheter - så har jag frågat thai vad de har för erfarenheter, och de har 38 + 33 + 30... års erfarenhet :) Dessutom är "Fruns" morbror byggmästare, som har byggt fina hus.

Om fönsterkarmarna ska vara öppningsbara, så säger flera faranger att det ska vara aluminium eller plast, eftersom trä ändrar form mer, men jag har inte hört någon thai, som vill ha annat än trä. Men thai kanske inte bryr sig så mycket om öppningsbara fönstret inte går att öppna längre :)
Har inte frågat, eftersom jag inte ska börja bygga förrän tidigast slutet av nästa år, men jag hoppas det finns bra träslag för fönsterkarmar, för plast/aluminium passar inte så bra till stilen, som jag vill ha.

P g a min allvarliga knäskada håller jag till i skogen i Sverige nu, men om jag kan flytta hälsomässigt, så är planen att flytta nästa sommar till i trakterna av Chiang Mai.
F ö då jag flyttade hit gjorde jag nästan helt själv nästan hela utbyggnaden* (cement"rams"grund med murade grundstenar på, 2 rum, förråd, badrum och separat toalett).

(((*Släkten hjälpte till med grunden, så den hann bli klar på en helg. Lite lyfthjälp med traktor lejdes till överdelen. Rördragningen och ihopkopplingen av elen lämnade jag till proffs. Anslutningen till den gamla byggnaden lämnade jag till en snickare, men han verkade bygga så att vatten skulle RINNA IN så lätt som möjligt!!! :D Fastän jag ifrågasatte en detalj i hans konstruktion, då jag såg vad han höll på att göra, så gjorde han så dumt ändå, så nu är det vattenskadat där :(

"Hansui " sa:
Regnperiooden, när börjar den och när slutar den? Tacksam för info.
I år verkar vädret ha fått fnatt på många ställen, med mycket regn under torrperioden!!! T ex var det 15-20 cm översvämning i byn där "Frun" jobbar.

Det skiljer en hel del på vädret i olika delar av landet, men i inlandet brukar man räkna regnperiod fr o m juni (kanske lite i slutet av maj). I november brukar det passa bäst att starta nybyggen. D v s då det blivit tillräckligt torrt och inte är så hett, som i slutet av torrperioden.

"Lunkan " sa:
I år verkar vädret ha fått fnatt på många ställen, med mycket regn under torrperioden!!! T ex var det 15-20 cm översvämning i byn där "Frun" jobbar.

Det skiljer en hel del på vädret i olika delar av landet, men i inlandet brukar man räkna regnperiod fr o m juni (kanske lite i slutet av maj). I november brukar det passa bäst att starta nybyggen. D v s då det blivit tillräckligt torrt och inte är så hett, som i slutet av torrperioden.

Vart ligger den Thailändska by du brukar vara i, kanske vi har träffats redan i Thailand?

"borat " sa:
Vart ligger den Thailändska by du brukar vara i, kanske vi har träffats redan i Thailand?
Är du från USA eller Australien? :)
I den i ena var en amerikanska för två år sedan, och en australier bor utanför.
I den andra var en amerikan 1974 :)

"Lunkan " sa:
Är du från USA eller Australien? :)
I den i ena var en amerikanska för två år sedan, och en australier bor utanför.
I den andra var en amerikan 1974 :)
Nej, jag är Ångermanlänning.....

Lunkan:Vi kommer att vænta till December så att marken hinner torka upp och sætta sig ordentligt.Framførallt så uppskattar arbetarna att jobba under de svalaste och torraste månaderna Dec,jan och februari

Borat skrev:Vart ligger den Thailändska by du brukar vara i, kanske vi har träffats redan i Thailand?

Lunkan:I den i ena var en amerikanska för två år sedan, och en australier bor utanför.I den andra var en amerikan 1974

Ær det bara jag som har problem att finna svaret på namnet på byn i den texten?
Jag tolkar det som att du vart i Thailand år 1974 och 2009 då du næmner 2 år sedan.
Var det i Chiang mai då (1974) nær det inte var så exploaterat?

Fel ställe... men jag ser at Fogden skriver om Prathai här... och jag får inte skickad et PM til honom. Vi har just köpt land i Prathai. Småningom skal vi bygga hus och tilbringa mer tid där nere. Hadde varit kul at lära kjänna andra skandinaver i Prathai när vi är där. Vet inte helt presis när vi kan åka enn, men jag kan kanskje ta kontakt med Fogden här på chaimai senare...

"Norrbaggen " sa:
Fel ställe... men jag ser at Fogden skriver om Prathai här... och jag får inte skickad et PM til honom. Vi har just köpt land i Prathai. Småningom skal vi bygga hus och tilbringa mer tid där nere. Hadde varit kul at lära kjänna andra skandinaver i Prathai när vi är där. Vet inte helt presis när vi kan åka enn, men jag kan kanskje ta kontakt med Fogden här på chaimai senare...

Tyvärr är det gamla inlägg du läser, fogden har inte varit aktiv här på flera år. Men vi hoppas att någon annan kan svara. Ha en trevlig helg!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
502
Anonyma
A
Svar
74