"borat " sa:
Härligt med experter här på detta forum som är beredd på att dela sin mångåriga erfarenhet ang byggen och annat som rör Thailand.
Jag har lite frågor sen ang vårt pågående bygge, kan vi konsultera dig lite Lunkan....har bla lite funderingar på materialval till fönsterkarmar och dörrar.
Ps Lunkan, vart är du, eller vart brukar du hålla till i Thailand?.
Mvh
Nybörjare.
Det var menat ironiskt va?

Men jag har en massa SAMLAD erfarenhet, eftersom jag - utöver vad faranger skrivit på forum om egna erfarenheter - så har jag frågat thai vad de har för erfarenheter, och de har 38 + 33 + 30... års erfarenhet

Dessutom är "Fruns" morbror byggmästare, som har byggt fina hus.
Om fönsterkarmarna ska vara öppningsbara, så säger flera faranger att det ska vara aluminium eller plast, eftersom trä ändrar form mer, men jag har inte hört någon thai, som vill ha annat än trä. Men thai kanske inte bryr sig så mycket om öppningsbara fönstret inte går att öppna längre

Har inte frågat, eftersom jag inte ska börja bygga förrän tidigast slutet av nästa år, men jag hoppas det finns bra träslag för fönsterkarmar, för plast/aluminium passar inte så bra till stilen, som jag vill ha.
P g a min allvarliga knäskada håller jag till i skogen i Sverige nu, men om jag kan flytta hälsomässigt, så är planen att flytta nästa sommar till i trakterna av Chiang Mai.
F ö då jag flyttade hit gjorde jag nästan helt själv nästan hela utbyggnaden* (cement"rams"grund med murade grundstenar på, 2 rum, förråd, badrum och separat toalett).
(((*Släkten hjälpte till med grunden, så den hann bli klar på en helg. Lite lyfthjälp med traktor lejdes till överdelen. Rördragningen och ihopkopplingen av elen lämnade jag till proffs. Anslutningen till den gamla byggnaden lämnade jag till en snickare, men han verkade bygga så att vatten skulle RINNA IN så lätt som möjligt!!!

Fastän jag ifrågasatte en detalj i hans konstruktion, då jag såg vad han höll på att göra, så gjorde han så dumt ändå, så nu är det vattenskadat där