Kronofogden - förbehållsbelopp

Men om du inte vill att folk ska "döma" eller kommentera din situation, så dra inte upp den. Det är bara mitt råd.
Jag har ju inte dragit upp min situation , då jag ingen har:) ,men visst , startar man upp får man ju tåla en del kritik om det finns anledning

Ja, då kanske det klarats ut att man får behålla samma summa (KF) vart man än är i världen.
Frågan är om de accepterar en sambo som inte är svensk medborgare - i tex Thailand...för att få det högre beloppet.

Ja, då kanske det klarats ut att man får behålla samma summa (KF) vart man än är i världen.
Frågan är om de accepterar en sambo som inte är svensk medborgare - i tex Thailand...för att få det högre beloppet.
Det är ju iofs trevligt med lite diskussioner på forumet, men varför har du inte denna diskussionen med KFM istället?
De måste väl ge betydligt trovärdigare svar än ett gäng förståsigpåare och gissare på ett thaiforum kan.
Ett 5-minuters samtal så borde ju alla svar vara på plats.

Det är ju iofs trevligt med lite diskussioner på forumet, men varför har du inte denna diskussionen med KFM istället?
De måste väl ge betydligt trovärdigare svar än ett gäng förståsigpåare och gissare på ett thaiforum kan.
Ett 5-minuters samtal så borde ju alla svar vara på plats.
Han kanske är rädd för att väcka den björn som sover ;)

Fick svar från KF på mitt mail men har inte haft tid att logga in här tidigare.
Önskemålet från KF var dock att inte citera eller publicera mailet, så jag kan inte lägga ut korrespondensen. Jag skrev att vi har en intressant diskussion på ett forum (utan att nämna vilket) och vi var lite oense (sanning med modifikation) och ville veta mer.

Så, ett för mig nytt begrepp var "normalbelopp" som inte skiljer sig om man bor utanför EU (som jag beskrev det). Det som kan påverka och normalt gör, är läkar/medicinkostnader som är dyrare eftersom man inte har samma förmåner som i Sverige, och således har högre kostnader pga detta.
KF förhåller sig till de svenska regler vad gäller utmätning utsökningsbalkens 7:e kapitel.

Mer än så fick jag inte. Det som kan tolkas är att om man har behov av läkare/medicin som kostar "lite" hemma men mer utanför EU så kan man (om det går att styrka) "dra av" den kostnaden i utmätningen.
Alla beslut hanteras individuellt.

KF kan inte begära att du inte skall offentliggöra mailet, du har ingen tystnadsplikt och deras svar som statlig myndighet är heller inte hemligstämplat utan alla deras uttalande är offentliga sålänge det inte rör privatperson.
Ställer du en fråga så är svaret offentligt.
Ställer du en fråga gällande dig själv så beslutar du om den är offentlig, kronofogden har inte ett skit med det att göra.

Finns flera yrken där du jobbar under tystnadsplikt, tex präst, läkare, sjöbefäl (ja vi hamnar under tystnadspliktslagen och den är internationell då vi är motsvarigheten till läkare ombord, vi har större befogenhet än en sjuksköterska på sjukhus)

Senast redigerad av en moderator:
KF kan inte begära att du inte skall offentliggöra mailet, du har ingen tystnadsplikt och deras svar som statlig myndighet är heller inte hemligstämplat utan alla deras uttalande är offentliga sålänge det inte rör privatperson.
Ställer du en fråga så är den offentlig.
Ställer du en fråga gällande dig själv så beslutar du om den är offentlig, kronofogden har inte ett skit med det att göra.

Finns flera yrken där du jobba under tystnadsplikt, tex präst, läkare, sjöbefäl (ja vi hamnar under tystnadspliktslagen och den är internationell då vi är motsvarigheten till läkare ombord, vi har större befogenhet än en sjuksköterska på sjukhus)

Det har du helt rätt i.
Jag ville bara vara tydlig i mitt mail att att vi diskuterar detta i ett forum och frågade om önskemål hur jag kunde publicera innehållet. Önskemålet var då att inte citera eller lägga ut det helt. Så jag respekterar det (även om det är min fulla rätt att lägga ut det) men jag funkar inte så. Varför "hen" skrev så vet jag inte.

Vänta lite...
Hacka inte på @Phonta är ni snälla. Han har väl inte sagt ngt stötande, eller?
Gillar inte att tjafsa men ni hackar nu på fel person.

Kan vi inte bara lägga ner det hela?
Håller med om allt i detta inlägg, håller även med @Frogfish, 5 min samtal med KF så vet man vad som gäller, blir bara fel när massa gottstältare spekulerar;):D

Och åter igen det är gratis att regga sig här, finns mycket annat trevligt att diskutera på forumet:)

Om man har skulder hos kronofogden så är förbehållsbeloppet (alltså summan efter hyran är betald) ca 4750 kr i månaden här i Sverige - alltså den summan du har att "spendera" varje månad.
Men, hur stor summa (förbehållsbekopp) blir det om man flyttar till tex Thailand? Kronofogden lär ju inte acceptera att man har "hela" 4750 kr/månaden där...då det är billigare att leva. Någon som vet? Någon som känner någon med kronoskulder o bor i Thailand eller annat asie land?

Frågan är ju istället, vill du gör rätt för dig eller inte, hur kan man ens tänka tanken på att bosätta sig i Thailand när man har skulder????????

Frågan är ju istället, vill du gör rätt för dig eller inte, hur kan man ens tänka tanken på att bosätta sig i Thailand när man har skulder????????

@pontiac-51 kanske därför, men då skall man tänka på, försäkringar, uppehälle, äta vattenmeloner hela dagarna och dricka flaskvatten, bara för att........hmmmmmmmmmmmmmmm

Tillbaka
Topp