Kungens älskarinna blir taxichaufför!

Det läste tjejen om i grundskolan. Inte som i Sverige där andra världskriget ältas genom hela grundskolan och gymnasiet men de läste om det i alla fall. Visserligen glömde deras lärare att nämna Thailands lite mindre genomtänkta beslut men det är inte konstigare än att vi i Sverige inte lär oss särskilt mycket om mindre genomtänkta beslut vänstern tagit genom historien utan det får man lära sig som vuxen istället.
Tror inte ens Thailand nämdes i skolan, visste ju att det existera men inte säker på att jag visste var det låg, vi visste att snuskgubbar åkte dit.
Vad var Thailands ogenomtänkta beslut.

Och nu lider vi av postkolonialt dåligt samvete och får lära oss om hur elaka vissa andra är istället :p
Mycket om detta och PK tänket handlar ju om att många tycks lida av ett pådyvlat dåligt samvete för vad vårt folkslag har gjort mot andra. (Jo, det finns bevisligen olika folkslag ) Som jag ser det lite enfaldigt och ogenomtänkt att släppa allt och leka godhetsapostlar med landets resurser , ta lärdom av historien , men att springa runt med olika typer av skam för vad tidigare generationer har gjort för misstag och hemskheter är befängt.
Se till hur verkligheten ser ut idag

Svårt att hitta insatta Thailändare tycker jag .
Min fru fattar i alla fall NOLL varför detta skulle vara speciella nyheter , jag förstår att det innebär mer än just detta i texten , och det som icke Thai

Tycker allt att det finns en ganska stor andel väl insatta thailändare, framförallt i Bangkok och bland de yngre generationerna. Just en sådan här nyhet har inte så mycket med formell utbildning att göra heller; snarare att vara intresserad av vad som händer i landet, ha lite allmänbildning samt vara lite analytisk. Framförallt bland de lite äldre, uppvuxna i byarna, är dock dessa tre egenskaper något som aldrig värderats; varken i skolan eller samhället.

Jag kan dock se hemma i byn, där alla har medioker utbildning, att vissa har förvånansvärt bra koll på vad som händer i Thailand och världen i stort.

Tror inte ens Thailand nämdes i skolan, visste ju att det existera men inte säker på att jag visste var det låg, vi visste att snuskgubbar åkte dit.
Det var inte många minuter det nämndes. Men några ord om var det låg men mer kommer jag inte ihåg.

Njaa, beror ju på hur man ser det , Man kanske skall lära av historien ,samt vilka de stora krigshetsarna samt vilka som bedrivit etnisk rensning , Har man inte koll så vet man inte när det återkommer i annan skepnad
Verkar inte funka någe vidare. I så fall borde väl alla kommunistströmningar försvinna?

Märkligt i min grundskola läste vi mycket om Thailand och Siam , vill påstå en hel del .
Men det var väl under den tiden vi lärde oss något :)

Märkligt i min grundskola läste vi mycket om Thailand och Siam , vill påstå en hel del .
Men det var väl under den tiden vi lärde oss något :)
Så ni läste mycket om Thailand på 60 talet i grundskolan, ok därför ni inget lärde er då om det var den inriktningen skolan körde ;)
Vi har ju många här på forumet som gick i grundskola samtidigt som dig, gällde det på era skolor med?

Så ni läste mycket om Thailand på 60 talet i grundskolan, ok därför ni inget lärde er då om det var den inriktningen skolan körde ;)
Vi har ju många här på forumet som gick i grundskola samtidigt som dig, gällde det på era skolor med?
Oj så stött man blev då , Ta på dig offerkoftan nu lille vän , inget att vara ledsen över :p

Det enda jag kommer ihåg att vi lärde oss om Thailand var att huvudstaden hette Bangkok. Kommer inte ihåg ett skit utöver det men det kanske säger mer om mitt intresse på historie lektionerna :)

Det enda jag kommer ihåg att vi lärde oss om Thailand var att huvudstaden hette Bangkok. Kommer inte ihåg ett skit utöver det men det kanske säger mer om mitt intresse på historie lektionerna :)
Kan inte minnas att Asiatisk historia och Thailand som inte har så mycket till historia ens togs upp.

Ungefär samma sak här. Jag har alltid varit bra på geografi och huvudstäder så Bangkok var bekant tidigt. Men därifrån till kunskap om landet var steget långt. Men inte är ungarna bättre på geografi idag, mina har varken intresse eller kännedom. Man kan ju fråga Mr Google om allt.

Tillbaka
Topp