Kvinnlig lånehaj arresterad.

Fattar inte heller vilken by Holmen lever i, men här i byarna i Chaiyaphum, så är thaifolket KÄNDA för att ta lån i alla lägen och alla situationer i livet. Ja det är ju allom bekant. Allt skall ske NU och ingen organisation eller planering. I morgon kan vi ju vara döda, så varför bry sig..

Fattar inte heller vilken by Holmen lever i, men här i byarna i Chaiyaphum, så är thaifolket KÄNDA för att ta lån i alla lägen och alla situationer i livet. Ja det är ju allom bekant. Allt skall ske NU och ingen organisation eller planering. I morgon kan vi ju vara döda, så varför bry sig..
Det tog ganska lång tid innan jag fick frugan att inse att låna till allt är av ondo. Kan man inte köpa något onödigt, strunta i det. Fungerar alldeles utmärkt nuförtiden.

När ni pratar om lån!
Vad är det för lån som ska "omsättas" i december??

En snubbe i byn behövde få ihop 1,2 milj baht i cash, för att sätta in.
För att komplettera det han redan hade så lånade han 300K av en släkting till frugan, som sen 10 dar senare fick tillbaka dom 300 plus 20K för besväret.
För mig framstår det som snubben år för år ökar på sin skuld till banken, eller vem det nu är.
Fick förklarat att detta förfarande inte är så ovanligt.

Släktingen som lånade ut dom 300, jag var med honom till hans bank då han tog ut dom, och när han satte in igen. Dom 20 behöll han hemma. Var även med när snubben fick dom 300.
Både snubben och släktingen är bra personer enl frugan.

Vad är detta för nåt dom håller på med???
Nåt jag fått om bakfoten, nån här måste ju ha varit med om liknande?

Senast ändrad:
Hej

Detta är nog en rätt så gammal sedvänja och något som folk är vana vid, för mig som Svensk är det naturligtvis svårt att vare sig förklara eller försvara detta, jag kan bara konstatera att det är så, kanske är det på något sätt likt allt annat som spöken, andar, hokus pokus övernaturliga fenomen o.s,v som också finns men som man som västerlänning inte heller kan förstå sig på. Detta är för övrigt något som mig veterligen finns överallt i Thailand ifrån norr till söder, i byar och städer o.s.v.

När det gäller landsbygden på Isaan handlar det om människor som lever för dagen utan planering och framförhållning på något vis, lägger man sen till att många saknar utbildning och bara någon generation tillbaka till stor del var analfabeter, samt härstammar ifrån självförsörjande naturfolk så kanske det blir lite förståeligare med betoning på lite.

Det finns helt enkelt ingen tanke på morgondagen och man löser situationen dag för dag, sen litar man på att karma eller turen ska fixa allt till slut på något vis.

Mvh isan lover
Det är väl därför att det är lätt att köpa upp röster i Isaan. Köp bychefen och de flesta lyder hans "råd". Så länge politiker utnyttjar de fattiga på detta sätt så finns det tjejer tillgängliga i Pattaya!

Utbildning, utbildning till de fattiga!

Helt klart att Du inte varit i den byn jag tillhör, underhållning varje dag, en dag (alla dagar) i ett hus snett tvärs över gatan, 9 bikar och en bil, och alla hajar ville kassera in pengar, då var jag ändock borta ett par timmar på eftermiddagen, från där jag bor så ser jag 6 hus, 3 hus av dessa har hajarna efter sig, så även en onkel har hajarna efter sig på samma gata, ändock har vi gått in och räddat den familjen 2 gånger, men samma igen, nya lån, problemet kvarstår.

Samma problem i byn, folk går i borgen för varandra, och dom kommer aldrig ur fällan, ett hus på samma gata, dom tog ett lån, byggde till huset, en broder fick låna av dessa pengar, köpte sig en ny pickup, men dom glömde att amortera på lånet, vintern som var så var banken där och skulle ta huset, nu har det gått så långt att dom försöker sälja huset, frågade oss, jag tackade nej. En kille i byn var jätteglad att kunna köpa en ny ny pickup, och talade om att han betalat denna kontant, det som framkom var att han betalat kontantinsatsen kontant, och resten är på lån, så nog tror jag att din by är ett undantag som kan sköta ekonomin så att dom inga lån har...
Du har r

Helt klart att Du inte varit i den byn jag tillhör, underhållning varje dag, en dag (alla dagar) i ett hus snett tvärs över gatan, 9 bikar och en bil, och alla hajar ville kassera in pengar, då var jag ändock borta ett par timmar på eftermiddagen, från där jag bor så ser jag 6 hus, 3 hus av dessa har hajarna efter sig, så även en onkel har hajarna efter sig på samma gata, ändock har vi gått in och räddat den familjen 2 gånger, men samma igen, nya lån, problemet kvarstår.

Samma problem i byn, folk går i borgen för varandra, och dom kommer aldrig ur fällan, ett hus på samma gata, dom tog ett lån, byggde till huset, en broder fick låna av dessa pengar, köpte sig en ny pickup, men dom glömde att amortera på lånet, vintern som var så var banken där och skulle ta huset, nu har det gått så långt att dom försöker sälja huset, frågade oss, jag tackade nej. En kille i byn var jätteglad att kunna köpa en ny ny pickup, och talade om att han betalat denna kontant, det som framkom var att han betalat kontantinsatsen kontant, och resten är på lån, så nog tror jag att din by är ett undantag som kan sköta ekonomin så att dom inga lån har...

Du har rätt. lite så är det här med, men de är inte så många, man kan gå på som du säger många bilar traktor o dylikt, men dom är inte så många, av 200 hushåll kanske 20 st är i den situationen du beskriver.

Sedan är ju det många som blivet av med sin Mc på grund av att de köpt utan kontant betalning.
Sedan finns ju de som har ekonomiska möjligheter, men väljer ändå att låna, till inköp av kapitalvaror.
Detta är något jag aldrig förstått, men mycket vanligt.

Finns inga lån skrev du också,,,,, men starkt att du insåg du hade fel och erkände det... rosor till det.
Vet inte riktigt vad du vill komma.
Men skriver ju att ett tjugotal har kanske lån av tvåhundra hushåll. Om man tar in en skruttbi för en 100000 tusen kanske några till, Mc lånen räknar jag jag inte på, utgick nog mer på de som lånat mer än 300 000.
Här bor fyra systrar en bror, på gamla mammans en gång i tiden domäner, ingen har lån.

De flesta har ju ett stort kapital i form av land i byn, men det är ju det sista de gör av med, få att betala ett lån. Sy syvena o sist har ligger de flesta på plös minus noll.

Så ser det ungefär ut här i byn.

Du har rätt. lite så är det här med, men de är inte så många, man kan gå på som du säger många bilar traktor o dylikt, men dom är inte så många, av 200 hushåll kanske 20 st är i den situationen du beskriver.

Sedan är ju det många som blivet av med sin Mc på grund av att de köpt utan kontant betalning.
Sedan finns ju de som har ekonomiska möjligheter, men väljer ändå att låna, till inköp av kapitalvaror.

Hej

Här håller jag med helt, även i vår by är det få familjer som ständigt lånar och tar nya lån för att betala dom gamla, en av frugans systrar tillhör fom som håller på så här, men en uppskattning även hos oss hamnar nog också på 15-20%.

Mvh isan lover

200 familjer i "din" by, här är det c:a 250 familjer, själv skulle jag nog vilja vända på siffrorna och säga, att här är det kanske 75-80% som har ekonomiska problem, och som Holmen själv skriver, sen är det många...

"Sedan är ju det många som blivet av med sin Mc på grund av att de köpt utan kontant betalning."

Och min uppfattning är, att klarar man inte amorteringen på en moppe, så har man ekonomiska problem.

200 familjer i "din" by, här är det c:a 250 familjer, själv skulle jag nog vilja vända på siffrorna och säga, att här är det kanske 75-80% som har ekonomiska problem, och som Holmen själv skriver, sen är det många...

"Sedan är ju det många som blivet av med sin Mc på grund av att de köpt utan kontant betalning."

Och min uppfattning är, att klarar man inte amorteringen på en moppe, så har man ekonomiska problem.
Som jag sagt tidigare fem familjer i släkten har inga lån så det blir ju 0%.
Nu kan jag ju inte se i plånboken hos alla de övriga i byn, möjligt att ett antal har har över 300 000 i lån.
De som har mellan 50 o 300 000 är möjligt vis ett 20 tal. Har man under det är ju det inga problem, man har ju ett bundet kapital
Hade hela byn haft stora skulder tror jag att man hört detta i en eller annan form
Man får väl tro lite på statistiken noll hos fem familjer

Senast redigerad av en moderator:

Hej

Att många som inte går till lånehajar också har det jobbigt ekonomiskt är sant, det ligger ju i sakens natur när det handlar om fattiga människor i små byar på landsbygden.

Det finns ju hela registret ifrån dom som ständigt jagar lån och är hopplösa ekonomiskt sett, sen har vi andra som lånar till mc, bil husbygge o.s.v och som får problem ibland, vilket kan innebära att dom ibland får lämna tillbaka det man lånat till med förlust, sen finns det ju även dom som har bra kontroll på sin ekonomi, kanske har någon statligt anställd i familjen eller en lönsam verksamhet.

Men antalet helt hopplösa familjer som är helt fast i lånekarusellen och lånehajarna är nog ca 15-20% och det är illa nog, dessa familjer har ju barn som far illa, är dåligt klädda och som springer runt hos grannar och släkt för att kunna äta sig mätta medans föräldrarna försöker lösa det närmaste lånet med nya ockerlån.

Mvh isan lover

Hej

Nya tillslag mot lånehajar i Si Sa Ket, Surin och Chaiyaphum, 100 miljoner bath av lånehajens tillgångar beslagtogs av polis.

Police launch crackdown on loan sharks in Issan
By NNT
October 5, 2018
05-10-18-t4-Loan-Sharks.jpg

Si Sa Ket – Police have launched a crackdown on loan sharks in Si Sa Ket, Surin and Chaiyaphum provinces after reports of unfair treatment.
Acting Immigration Bureau Chief Police Major General Surachet Hakpal, in his capacity as Deputy Director of Thailand’s Action Taskforce for Information Technology Crime Suppression (Tactics), announced that police raids were carried out in 27 locations in the three provinces where suspected loan sharks were operating.
They apprehended Supol Polsomboon in Si Sa Set on fraud charges and for providing loans with an interest rate higher than the legal limit. All of his assets, worth more than 100 million baht, have been confiscated after the arrest. Police also pressed charges against a female loan shark, Saranrus Suwannapradit, in the same province and for similar offenses.

Läs hela artikeln här: Police launch crackdown on loan sharks in Issan - Pattaya Mail

Mvh isan lover

Hej

Polisen slog till mot 13 kinesiska lånehajar i Pattaya.

Pattaya-Nong-Prue-Bang-Lamung-District-Chon-Buri.jpg

PATTAYA
13 CHINESE LOAN SHARKS ARRESTED IN PATTAYA
By TN / October 26, 2018

CHONBURI, OCT 25(TNA) – Thirteen Chinese nationals have been arrested in the seaside city of Pattaya in the eastern province of Chonburi for running a loan shark operation charging borrowers in mainland China 60 percent interest per month.
Thai immigration police armed with arrest warrants raided a rental house to arrest all 13 suspects on Thursday.
Full story: tnamcot.com

Mvh isan lover

Hej

Ytterligare tillslag mot lånehajar i Si Sa Ket, tillgångar på 70 miljoner bath beslagtagna.

Sisaket-Street.jpg

ISAN
POLICE SEIZE LOAN SHARKS’ ASSETS WORTH 70 MILLION BAHT
By TN / October 26, 2018

SI SA Ket, 26th October 2018 (NNT)-Acting Immigration Police Bureau Chief, Pol Maj Gen Surachet Hakpal , says assets worth 70 million baht have been seized during an operation to combat violent loan sharks in Si Sa Ket province.
According to Pol Maj Gen Surachet , Thailand’s Action Taskforce for Information Technology Crime Suppression (Tactics) and a group of local Si Sa Ket police and soldiers raided homes of suspected mafia loan sharks in seven locations in Kantharalak , Muang and Rasisai districts, after they were found to have been treating their debtors unfairly.
Full story: NNT

Mvh isan lover

Hej

Ytterligare tillslag mot lånehajar i Si Sa Ket, tillgångar på 70 miljoner bath beslagtagna.

Sisaket-Street.jpg

ISAN
POLICE SEIZE LOAN SHARKS’ ASSETS WORTH 70 MILLION BAHT
By TN / October 26, 2018

SI SA Ket, 26th October 2018 (NNT)-Acting Immigration Police Bureau Chief, Pol Maj Gen Surachet Hakpal , says assets worth 70 million baht have been seized during an operation to combat violent loan sharks in Si Sa Ket province.
According to Pol Maj Gen Surachet , Thailand’s Action Taskforce for Information Technology Crime Suppression (Tactics) and a group of local Si Sa Ket police and soldiers raided homes of suspected mafia loan sharks in seven locations in Kantharalak , Muang and Rasisai districts, after they were found to have been treating their debtors unfairly.
Full story: NNT

Mvh isan lover
Det har börjat bli ordning och reda sedan juntan tog över.:police:

Tillbaka
Topp