Kyla och syrebrist dödade minst 10 ton fisk i Nakhon Phanom.

Kan rekommendera Makrill att lägga in med samma recept som vanlig inlagd sill

ABBA hade sådan i storköksburkar och sålde bara till restauranger och skolkök när jag var ung. Bästa dan i skolmatsalen när det serverades inlagd makrill med kokt potatis och gräddfil !

Den thailändska makrillen är inte lika fast i köttet som den svenska men inläggningen gör att den drar ihop sig lite så det funkar
Därför köper jag den norska. tror inte jag sett någon thailändsk makrill i butikerna däremot japansk och indisk som är mindre i storlek.

Kan rekommendera Makrill att lägga in med samma recept som vanlig inlagd sill

ABBA hade sådan i storköksburkar och sålde bara till restauranger och skolkök när jag var ung. Bästa dan i skolmatsalen när det serverades inlagd makrill med kokt potatis och gräddfil !

Den thailändska makrillen är inte lika fast i köttet som den svenska men inläggningen gör att den drar ihop sig lite så det funkar
Inlagd lät inte inte dumt. Det måste provas.
Rätt långt till affär som säljer sådant här, så jag brukar försöka klara mig själv.
Nu har jag för mig jag såg någon inlagd version på Macro, men vet inte närmare vad det var.

Därför köper jag den norska. tror inte jag sett någon thailändsk makrill i butikerna däremot japansk och indisk som är mindre i storlek.
Finns gott om den på marknaderna nere hos oss i Rayong

Pla Tuu heter den där nere

Finns gott om den på marknaderna nere hos oss i Rayong

Pla Tuu heter den där nere

Har provat den men jag tycker de andra makrillarna är mycket bättre.

Hej

Både okunskap och fattigdom spelar nog in, har man ex.vis ingen mat kan man nog tänka sig att äta lite vad som helst, är man utan jobb och pengar så kan man nog tänka sig att försöka sälja en del av den här fisken i någon form, rå, grillad, torkad, kokt eller som fermenterad phladääk.

Man säljer ju och äter kött ifrån självdöda djur utan att veta vad dom dog av, ibland ver man inte heller hur länge dom har varit döda.

Den värsta magsjuka (förgiftning) jag har råkat ut för under alla års resor var just när jag åt skämd kyckling i Udon Thani, då hjälpte ingen medicin utan det slutade hos läkare med en hästspruta i skinkan.

Mvh isan lover

En pastatallrik från 1112 var det värsta jag drabbats av i Thailand. Hade så ont i magen att det kändes som jag svalt taggtråd och kunde inte röra mig. Sambon fick åka till läkaren åt mig och fick i mig lite av varje till jag lyckades spy upp "allt" efter något dygn och då gick det över ganska så snabbt.

Var dock som en dröm jämfört med när jag fick salmonella ute i ingenstans i Bulgarien med vare sig dusch, toalett, rinnande vatten eller annat som är kul när man är sjuk eller ja oavsett faktiskt. Tog veckor innan jag fick tillbaka styrka i kroppen efter vätske- och näringsbrist samt följdsjukdomar och infektioner.

Tror dock att du är rätt ute. Det är bara att äta det lokalbefolkningen äter (inom rimliga gränser). Sen får man väl hoppas att egna kroppen inte är allt för tvärt mot den lokala bakteriekulturen :)

En pastatallrik från 1112 var det värsta jag drabbats av i Thailand. Hade så ont i magen att det kändes som jag svalt taggtråd och kunde inte röra mig. Sambon fick åka till läkaren åt mig och fick i mig lite av varje till jag lyckades spy upp "allt" efter något dygn och då gick det över ganska så snabbt.

Var dock som en dröm jämfört med när jag fick salmonella ute i ingenstans i Bulgarien med vare sig dusch, toalett, rinnande vatten eller annat som är kul när man är sjuk eller ja oavsett faktiskt. Tog veckor innan jag fick tillbaka styrka i kroppen efter vätske- och näringsbrist samt följdsjukdomar och infektioner.

Tror dock att du är rätt ute. Det är bara att äta det lokalbefolkningen äter (inom rimliga gränser). Sen får man väl hoppas att egna kroppen inte är allt för tvärt mot den lokala bakteriekulturen :)
Haha, låter som när jag tog en Moussaka i Belgien när jag passerade igenom en gång i tiden.
Inte bara jag blev dålig, min dåvarande fru blev rejält sjuk, till och med prickutslag på kroppen.
Man kan kan undra vad som var i den.

Även i Kina lyckades jag vid ett tillfälle. Jag tog en friterad kycklinghals som hängde och väntade på gatuköket. Skulle nog tagit en färska direkt från oljan.
Normalt brukar jag klara mig bra, i vart fall blir det inte så allvarligt att jag måste ha läkarvård annat än i riktiga undantagsfall. Mitt kinesiska ex klarade dock inte av kinesmaten, hon vart konstant dålig av den i början när vi kom ned dit (även föräldrarnas mat var jobbig för henne).

Har inte hittat någon annan bra fisk att lägga in eller grava, har provat yellow tale fish och pla too men nej

Hej

Nej någon fisk att grava kan nog bli svårt att hitta, själv skulle jag inte ens våga prova eftersom det kan finnas farliga parasiter i insjöfisken där nere.

Mvh isan lover

Hej

Undrar hur länge bakteriefloran finns kvar, vi är ju i Sverige 8-9 månader innan vi återvänder till Thailand igen och då kan jag gå direkt till marknader, neua yang ställen och ambulerande gatuförsäljare och äta redan första dagen utan att magen reagerar.

Men i.o.f.s kanske man har byggt upp en viss tolerans under alla år, precis som med chilin.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp