LEAN "bättre produktion", finns här någon som gått utbildningen?

 
Första dagen avklarad så nu är det bara resten kvar, jag kommer att bli färdig med utb. v 51. Det blir en tuff höst känns det som.
 
@Kycklingen vad jobbar du med?

Jag jobbar med programutveckling så jag har hört talas om LEAN men inte gått någon utbildning i ämnet.
 
Jag är en vanlig enkel montör och teamledare för monteringen. På företaget gör vi i huvudsak rullstolar och sen övriga handikappshjälpmedel.
Så nu ville vd:n att hon själv, övriga mellanchefer och 3 teamledare skulle gå på denna utbildningen gemensamt.
 
Jag har heller inte gått utbildningen men den används i vissa delar av vårt företag och vi utbildar också i LEAN.

Lycka till med utbildningen och berätta gärna vad ni lärt er så kan vi lära oss också.
 
Sådär nu var andra kursdagen avklarad, nu är det grupparbete på jobbet sen läxläsning till helgen.
Tufft men intressant.
 
En bra utbildning men ack så mycket föreläsningar och kurslitteratur det är.
Första inlämningsuppgiften är avklarad och godkänd så nu har jag fått mina första högskolepoäng, nu jobbar jag med den andra inlämningsuppgiften. Den ska vara färdig v 45. Sen bara en till kvar. Hösten har sprungit iväg för mig men så är det ibland. Snart är det jul och förhoppningsvis har jag då klarat av min utb, sen har jag tre veckors efterlängtad semester igen :).
 
En bra utbildning men ack så mycket föreläsningar och kurslitteratur det är.
Första inlämningsuppgiften är avklarad och godkänd så nu har jag fått mina första högskolepoäng, nu jobbar jag med den andra inlämningsuppgiften. Den ska vara färdig v 45. Sen bara en till kvar. Hösten har sprungit iväg för mig men så är det ibland. Snart är det jul och förhoppningsvis har jag då klarat av min utb, sen har jag tre veckors efterlängtad semester igen :).
Det låter ju inte fel om allt är klart till jul och sen hem till värmen :)
 
Sådärja, nu är inlämningsuppgift 2 avklarad.
Nu är det bara att vänta och se om den är godkänd, det lär väl dröja minst en vecka innan jag vet.
 
Igår lämnade jag in den sista tentan, besked kommer i mitten på januari om jag klarade den eller måste komplettera den.
Just nu har jag lyckats få ihop 5 högskolepoäng och väntar på att få 2.5 till.
Det är riktigt skönt att ha detta avklarat nu, snart jul och lite ledighet väntar men först lite mer jobb innan semestern börjar.
 
Hoppas att du har klarat det men det är jobbigt att vänta så länge på ett besked. Har du någon känsla av om det gick vägen eller inte?
 
Jag tror att jag klarat utb, men man vet aldrig. Möjligtvis att jag får komplettera något. Skulle allt vara fel så gör jag inte om det. För många timmar att lägga ner om jag måste göra om tentan.
 
Tack.
Jag har fått ett annat tänk så jag kan nog säga att jag har haft nytta av utb.
Ännu mer i januari när vi ska börja informera medarbetarna vad vi har hållt på med denna hösten.
 
I januari fick jag besked om att jag även klarade sista tentan.
Sen dess jobbar vi sakta framåt på företaget, i feb var jag i Svenljunga på studiebesök för att se hur dom jobbar, i tisdag var vi två grupper från jobbet som "lekte" LEAN spel, och idag ska jag till Braås på studiebesök igen och kolla in deras arbetssätt.
Detta året känns det som om jag gör allt utom att producera men det gör inget för det gör ju dom andra så bra och jag gör allt för att underlätta åt dom/oss.
 
I januari fick jag besked om att jag även klarade sista tentan.
Sen dess jobbar vi sakta framåt på företaget, i feb var jag i Svenljunga på studiebesök för att se hur dom jobbar, i tisdag var vi två grupper från jobbet som "lekte" LEAN spel, och idag ska jag till Braås på studiebesök igen och kolla in deras arbetssätt.
Detta året känns det som om jag gör allt utom att producera men det gör inget för det gör ju dom andra så bra och jag gör allt för att underlätta åt dom/oss.
Det måste vara intressant att få pyssla med något nytt. Något som brukar ge en nytändning i arbetslivet. Lycka till!
 
Har själv gått den utb för några år sedan (har bytt arbete efter de) och i de stora hela handlar det om prioritering. Att göra rätt sak vid rätt tidpunkt och ta bort alla "tidstjuvar". Det handlar om mycket mer än bara de men det viktigaste i Lean är att personalen är informerad och att dom är med på "tåget" annars blir det svårt att genomföra. I syven och sist så handlar det om sunt förnuft och det är förvånande många som är födda utan detta:wai:
 
Har själv gått den utb för några år sedan (har bytt arbete efter de) och i de stora hela handlar det om prioritering. Att göra rätt sak vid rätt tidpunkt och ta bort alla "tidstjuvar". Det handlar om mycket mer än bara de men det viktigaste i Lean är att personalen är informerad och att dom är med på "tåget" annars blir det svårt att genomföra. I syven och sist så handlar det om sunt förnuft och det är förvånande många som är födda utan detta:wai:
Ja kan göra stor skillnad, märks även inom bygg om man gör saker i rätt ordning. Viktigast oftast som sparar tid är att göra färdigt varje moment innan man går vidare.
 
 
 
Tillbaka
Topp