LG:s Anekdoter, komentarer mottages gärna

• Trådstartare Trådstartare LG
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

LG

Gäst
Nu har jag skaffat mig en avatar så att jag är med i gänget på riktigt.
Det är Hallands landskapsvapen med en kungakrona runt den.
Nu till storyn varför jag har valt den.
Det är en symbios mellan Sverige och Thailand vilket kommer att framgå av berättelsen.

Vår första Thailandsresa gick till den lilla ön Kho Tao en bit ifrån Samui.
Vi flög CPH-BKK
Flyg Inrikes BKK-Samui
Båt Samui-Kho tao

Vi kom till huvudorten på ön som heter Mae Head för vidare färd på pickupflak till en resort på Sairee Beach.
När vi checkade in hos managern med våra namn för att få tillgång till vår bungalow så sken han upp som en sol och sa högt: The King of the Forest, the King of the Forest is here! It´s him,it´s him sa han och pekade på mig.
-No I´m L....... G...... from Sweden stammade jag fram.

Han skrattade hjärtligt och skakade den linhåriga kalufsen.
You see, I know your daughter Anna and she has told me what happend when she was a child. So for me you will always be the King of the Forest as long as you are my guest here in Sairee.

Mike som drev resorten var Irländare.
Eftersom han också hade en restaurang och själv var dykare så brukade många av öns alla dykinstruktörer (däribland vår dotter) samlas där på kvällarna och titta på solnedgången ta sig nån öl och snacka lite.
En kväll så berättade hon följande historia för alla som var samlade på restaurangen.
-När jag gick i lekskolan så fick jag lära mig att älgen var skogarnas konung.
När jag kom hem från lekis o sa: Pappa, Pappa nu vet jag att älgen är skogarnas konung!
Så tittade han bara på mig och sa glatt att så är det inte. Det var han som var skogarnas konung.
- Men fröknarna har ju sagt det till mig, försökte jag.
Lilla Anna sa han jag skall bevisa det för dig. Sen gick vi ut till vår bil och pappa körde några kilometer ut i skogen tills vi såg en älg på ett hygge, varpå han sa: Titta noga Anna på det som händer.
Han öppnade bildörren och gick försiktigt ur bilen.
Sen sa han med hög stämma ÄLG VIK HÄDAN FÖR L....G.... SKOGARNAS KONUNG och älgen vände o sprang över hygget i fyrsprång.
Sen kom han in i bilen igen och sa till mig. -Nå Anna vem är skogarnas konung?
Det är du pappa, det är du L....G.... sa jag.

Den storyn var så bra så hon behövde inte betala för sina öl på länge i restaurangen och när frugan o jag kom till ön så var jag nästan som en levande legend. Alla ville hälsa på mig och bjuda på öl.
Därför hänger det en kungakrona på min avatar.

Mae Head.jpg

Sairee restaurant.jpg

Sairee bungalow.jpg

Ja bugar o bockar för skogens konung karma blev de i alla fall hoppas på en bra fortsättning på detta

glimten66 :wai:

Hahahaha!! LG

Det var lite Stefan och Krister över den storyn, men satan så kul det är att vara pappa och visa barnen vem som bestämmer... ;D :D ;D Jo-Be

Karma kommer... Karma levererat...

LG vilken rivstart, väntar med spänning på hur du ska kunna överträffa den. ;)
Kommer med spänning följa dina bravader. :thumbsup:
En förväntansfull karma ska du ha. :thumbsup: :nod:

Kho Tao är en ö som drar till sig ungdomar från hela västvärlden för dykningens skull.
Jag upplevde ön som anorlunda jämfört med övriga orter jag har besökt i Thailand. (men det är väldigt få orter som jag har varit på hittills)

Där fanns inga äldre västerlänska gentlemen, inga beer-barer som jag lade märke till i alla fall.
Men det fanns hur mycket trevliga ungdomar som helst och alla pratade Engelska.
Tack gode Gud för det språket! Fransoser och Spanjorer må förlåta mig.

Vi hade ju en liten fördel när vi kom dit och det var att våran dotter redan hade varit på ön i ett år och jobbat som dykinstruktör. Så hon presenterade oss för sina vänner och på det viset kom vi in socialt i umgängeslivet på ön, från dag ett.

Jag kom bra överens med Mike, Irländaren ni vet.
Han hade en speedbåt samt att han som västerlänning (den ende enligt honom själv) hade licens på att äga och köra longtail.
Longtailbåten som han hade var smyckad med vita och gröna tygband i fören.
-Det skall ju synas att jag är Irländare sa han när jag frågade om banden.
Jag tyckte att själva konstruktionen hade lite drag ifrån våra gamla vikingabåtar.
Det höll han med om.
Han lade märke till mitt båtintresse, så en kväll när hans måste-sysslor var över så ville han att jag skulle följa med ut på en tur med longtailen och som han sa:" You have to try to drive the longtail, so you have something to tell your friends when you get back to Scandi"

Sådana erbjudande bara älskar jag. Klart att jag följde med.
Det var ingen elstart på motorn utan man fick precis som på en gammal seagull utombordsmotor vira ett snöre några varv runt svänghjulet och rycka till för kung o fosterland. Men igång gick den! Raka rör, sicket ljud det var. Alla på hela ön måste ha hört att Mike startade upp longtailen.
Han fick ner vispen i vattnet och manövrerade ut oss från ankarplatsen.
Sen visade han mig hur jag skulle hantera gasen. (ett snöre som var fastbundet till röret motorn var monterad på.)
Nu var longtailen i mina händer. Jag imponerades över att det var så fin balans i röret som hela härligheten var monterad på. Det var inte tungt för armarna på minsta vis men vilka vibrationer det var på dessa lägre varv som jag nu körde i.
Händerna domnade nästan direkt. Jag prövade på att öka farten och det hjälpte verkligen upp vibrationsproblemet för händerna.
Mike pekade att vi skulle köra en sväng runt alla dykbåtar som låg ankrade på redden. (en åtta, tio stycken.)
På varje dykbåt bodde skepparen och hans familj. (Thai)
När vi nu kom och körde förbi dom rätt nära så slutade dom att äta eller gick ifrån sitt underhållsarbete dom var upptagna av.
Istället gick dom fram till relingen och vände sig mot oss och gjorde Wei-hälsning.
Mike sa till mig:"everybody respect a woodenboat because Budda lives in the wood"
Det var i stortsett min erfarenhet som longtailpilot. Men jag fick ju pröva i alla fall.

haha. Pluskarma.

I ditt och din dotters fall blev det ju bra,
men det kan bli problem när föräldrar säger annorlunda än (dagis-)fröken till småungar. T ex lurade min pappa i mig att det heter sjunga kanón istället för sjunga kánon, då jag var "Tror-på-allt-föräldrarna-säger"-åldern, och dessutom var han halvproffsmusiker, vilket gjorde att jag ännu mer tog för givet att han sa rätt.
=Första gången jag hade fel och envisades :)

Jag ser fram emot fortsättningen av din berättelse - vilket jag ser nu att kom under tiden, som jag skrev det här.

"legolas " sa:
Skitkul tråd tror jag det blir. Kul grej där med älgen. Jag trodde först att det skulle bli en Göteborgs "twist" på det hela typ, EL GE,,,,,,,, akta Er El Ge:n kommer.
Kommer att gladerligen lämna kommentarer till tråden,, tack för detta det ser görvackert ut ju..

när var detta LG, längesedan eller??
Det skull ju kunna vara Ä LG :D om det ska skrivas under pseudonym
Kört hårt LG detta artar sej till en bra tråd :wai:

Det var banne mig en riktigt rolig historia herr El GE. Ser fram emot fortsättningen på en riktigt lovande start. Karman har redan nått sitt mål! ;)

Minnet av Kho Tao är att det är en behaglig plats att tillbringa några dar på, max en vecka.
Jag skall återvända dit nästa gång jag åker till Thailand.
Då skall jag gå en kurs i fridykning. Alltså dykning utan lufttuber, man använder bara mask och fenor.
Det fanns ett ställe där som hade sådana kurser. Dom garanterade att man kunde hålla andan under vattnet i tre minuter om man gick deras grundkurs. Väljer man att även gå fortsättningskursen så garanterar dom att man klarar att vara under vattnet i fem minuter.

Jag är helt nöjd om jag lyckas stanna under ytan två minuter efter avslutad kurs.

Men annars sitter jag här och förbannar mig själv lite, det är inte alltid uppskattat att säga sanningen till sina närmaste.

Ikväll när hjärtat hade duschat så stod hon naken framför våran stora spegel i sovrummet och konstaterade att solbrännan hon hade jobbat till sig i Thailand var på väg att blekna bort. Hon var heller inte nöjd med att tuttarna var något hängiga, gäddhäng fanns där också och rumpan var inte heller som i hennes glans dagar.
-Säg något positivt som piggar upp mig, bad hon.
Jag tänkte till lite o sen kom det ur mig:-Det är i alla fall inget fel på din syn!

I samma microsekund som jag sa det, visste jag att det skulle misstolkas.
Hon gav mig ett långt ögonkast, snörpte ihop läpparna och knyckte till på nacken.

Jäklars! Jag som hade haft en liten "plan" för kvällen. Nu var allt förstört, bara att lägga ner alla sådana tankar.

Jag ser att vi bara är ett fåtal medlemmar inloggade denna sena fredagsnatt.
Några tragiska figurer sittande framför tangentbordet uppkopplade mot cybervärlden.

Ni som inte är uppkopplade önskar jag all lycka med erat kärleksliv.
over and out/LG

När vi lämnade Kho Tao efter en vecka, så hade vi dottern och hennes Amerikanska väninna med oss på båten till Samui.
Bägge två hade fått jobb som dykguider i Röda havet och skulle vidare till Egypten för påmönstring på en ”live aboardbåt” i Sharm el shejk.
Fattar ni vad mycket prylar dom hade med sig från Thailand. Vansinnigt stor packning var det i alla fall. Dykutrustning,kläder,böcker o kurslitteratur, flera gitarrer mm,mm.

Från hamnen vi kom till på Samui så tog vi en minibuss till Lamai.
Bussen körde runt i Lamai och släppte av passagerare på olika hotell. Vi hade inget bokat hotell men vi kom i samspråk med ett Canadensiskt par i bussen, som trodde att det skulle finnas plats på det hotellet dom bodde på.

Vi checkade in på hotel Lamoon Lamai. Den första fråga som kom från flickorna var till managern: - Finns det varmvatten i duschen? Ja det finns, löd svaret.
YES!!! Skrek dom i mun på varandra och gjorde high five samtidigt som dom dansade runt i foajen.
Har man levt utan varmvatten i ett år så kan deras reaktion vara förståelig.

Managern och hans fru tittade på varandra lite underligt, men sen började dom skratta och det blev en väldigt glad och familjär stämning direkt på det hotellet.

Nu var det dags att leta reda på grannpojken hemmifrån. Han hade varit bosatt på Lamai i tio år och visste inte att vi var ute på turné i Thailand.

Efter att ha frågat runt lite om var Noi-bar kunde tänkas ligga så hittade vi dit. Men det var inte öppet så tidigt på eftermiddagen. En lady-boy visste var ägarna bodde och visade vilket hus som var deras, så vi gick dit och fick se Björn ligga i hängmattan utanför huset och läsa en bok.
Jag bad dom andra vänta lite, sen smög jag mig tyst fram mot hängmattan och sa med klar röst: Hallå Björn, vad hörs av? Tyst och lugnt eller?

Jag har aldrig sett en människa lämna en hängmatta så fort, och komma på benen så snabbt nån gång.
Han tittade på mig som om han sett ett spöke, sen sa han: -Va i hel_ete gör du här?

Jag pekade på resten av sällskapet som var med, och sa att vi tänkte bara titta in på en kopp kaffe.

Det blev ett kärt återseende för vi hade inte setts på flera år.
Björn är gift med Noi och tillsammans hjälps dom åt att driva en beer-bar i Lamai.
Thai tjejerna som jobbade på baren bodde i ett stort rum i huset och hade ett eget utomhuskök alldeles utanför rummet. Där levde dom sina liv på dagarna och på kvällar och nätter var dom på baren.
Jag undrade var dom fick alla tjejerna ifrån.
Noi är uppifrån norr så dom brukar ringa från hennes hemtrakter och fråga om dom får komma ner och jobba. Ibland lyckas dom fånga en farang och försvinner. Eller så lämnar dom oss för en annan bar som dom tror är bättre. Då finns det alltid nån annan som är beredd att ta den platsen som är vakant.
Just nu så har vi t.ex. en mor och hennes dotter som jobbar i baren.
Mamman jobbade åt oss för flera år sen men försvann med en utlänning. För ett halvår sen dök hon upp igen och hade sin dotter med sig och undrade om dom fick börja jobba för oss.
Vi hade aldrig haft några problem med henne innan, så det är klart att hon var välkommen tillbaka.
Vi har tjejer som har jobbat här i flera år och aldrig följt med någon karl hem. Dom väljer själva hur dom vill göra. Vi tvingar inte någon av våra tjejer att följa med någon mot sin vilja.

Vi håller tjejerna med mat och husrum och sen har dom provision på ölen o drinkarna dom lyckas sälja. Vill dom lämna baren med något sällskap så får han betala en barfine för att han tar med sig våran medarbetare och lämnar över mer arbete på dom som blir kvar. Om tjejen vill ha betalt av mannen som hon följer med, så är det hennes ensak och ingenting vi lägger oss i.
För oss gäller att kränga så mycket öl och drinkar som möjligt för att få verksamheten att gå ihop. Det är det vi lever av plus barfine då förståss.

Så förklarade Björn för mig när han beskrev deras verksamhet.

Lamoon Lamai.jpg

Manager fru.jpg

Noi,Kit,Kim.jpg

Björn o Kit.jpg

Förlåt, har varit lite mycket nu senaste dagarna. Klart att jag vill ha en dialog. Igår hade vi besök från Torslanda och det tog hela dan och kvällen. Men nu är jag igång.

Jag kollade vad det var för människor som drev fridykningskurserna när jag var där.
Hon som stod för det var från sydamerika. Argentina eller Chile. Jag kommer inte ihåg exakt vilket land det var. Minnet sviker mig där, det är ju ändå ett par år sen nu.
Däremot så talade jag med dom andra dykarna som höll på med vanlig scubadiving om henne. Dom hade väldigt stor respekt för hennes kunskaper för som dom sa: Det är inte vem som helst som är nere på etthundratjugo meter utan tuber.
När man dyker djupt utan tuber så åker man visst med någon sorts anordning, en tyngd som man håller tag i rakt ner. Som en hiss som skenar neråt. Så uppfattade jag att det gick till, på deras beskrivning av rekorddyken utan tuber.

Så på ren hörsägen så tror jag att hon verkligen kan lära mig att hålla andan i två minuter.
Måste logga ut nu för vasaloppet börjar om ett par minuter, men jag återvänder i em

Det stämmer du har en lina som du följer ner i djupet och en tyngd som är fäst rumt den med ett schackhel.
Fördelen med fridyk på det sättet är ju att du slipper stanna på vägen upp.
Men det är ju enbart en, vad kan jag klara grej. Upplevelsen är ju när du simmar ner i djupet utan störande luftbubblor som kan skrämma fiskarna, fan man glömmer tid och rum, du är i en egen liten bubbla. Underbart. Hoppas du har / gör slag i saken och testar.

Tack alla som uppskattar det jag skriver i tråden.
Jag har alsdrig varit på något forum tidigare och har inte lärt mig riktigt än vad som förväntas av mig som trådägare.
Förstår att jag är för dålig på att svara på komentarerna jag får.
Jag skall bättra mig!

Rolf, nästa vinter skall jag försöka ta mig till dykkursen på Kho Tao.

Kul du kommer inte att ångra dej. Hoppas bara att det inte går nån slags hysteri i det där med dykförbud på vissa platser i Th. Förstår att dom vill skydda sina rev. Jag vet inte om det blir undantag för fridykning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp