Loi Kratong

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Är det någon som vet vilket datum Loi Kratong infaller i år?


Marianne :wai:
 
Halloj! Tidpunkt för firandet av Loi Kratong skiljer beroende på var man är. Själv ska jag fira i Chiang Mai, och där börjar det den 24/11.
 
:wai:

Enligt min almanacka som jag fått av min thaibank så är วันลอยกระทง den 24:e.

Lena
 
Hej Lena!

Brukar du fira loi kratong? Jag har bara lyckats fira en gång och det var på koh lanta och där var firandet ganska lugnt och anonymt men ändå häftigt att få vara med om.

Hur är firandet i Phuket? Ser man folk utefter hela stränderna i mörkret skicka ut sina kratonger? Firar man på något annat sätt?

Gör du din kratong själv?

ha re gött
Marianne :wai:
 
"marianne " sa:
Hej Lena!

Brukar du fira loi kratong? Jag har bara lyckats fira en gång och det var på koh lanta och där var firandet ganska lugnt och anonymt men ändå häftigt att få vara med om.

Hur är firandet i Phuket? Ser man folk utefter hela stränderna i mörkret skicka ut sina kratonger? Firar man på något annat sätt?

Gör du din kratong själv?

ha re gött
Marianne :wai:

OOOOJ... du blir lite ivrig Marianne. Jag törs snart inte göra några inlägg på forumet. Jag får liksom en annan forum medlem känslan av att du agerar som en journalist, hans inlägg är det borttaget??
 
Jag tycker åxo att det är lite konstigt när någon startar en tråd men sedan ändå helt ignorerar vissa av de svar man får.
 
Hej,

Jag skulle vilja att någon förklarar vad Loi Kratong är ... jag är ju inte Buddist ... men sätt dessa vackra skapelser man ställer ut i vattnet.

Jag i min enfald tror att det har med nycka och välgång att göra ... men skulle gärna vilja ha en bättre och riktig förklaring.

Har man fest samtidigt eller ställer man bara ut dessa?

Janne
 
Tack,

Ibland blir man lat och glömmer bort att man kan googla fram det själv ... :)

Tack igen!
 
Loi Krathong (november)
Vid den förtjusande Loi Krathong i November tillverkar folk i Thailand miniatyrflottar av bananblad som smyckats med blommor, rökelse, ljus och ett mynt. Dessa små flottar sjösätts i ett vattendrag eller i havet för att hedra vattenandarna och för att skölja bort det gångna årets misslyckanden.
Under Loi Krathong sänder också gifta och/eller förälskade par ut den lilla flotten därför att flottens flytförmåga och överlevnad sägs förutspå hur ens förhållande kommer att gestalta sig.
Loi Krathong är en uråldrig sed som tros vara influerad av Deepavali-festivalen i Indien vilken syftar till att hedra Trimurati (de 3 högtstående gudarna), Brahma, Shiva och Narayana från den hinduistiska religionen. Sjösättandet av en Krathongflotte är en symbolisk gåva till flodgudinnan Mae Kong Ka.

enligt våra länkvänner asia.se

där kan ni läsa mer om festivaler i Thailand

ha re gött

Mairanne :wai:
 
Om ni vill läsa om hur thailändarna i Kristinehamn firar loi kratong
så gå in på google och leta upp följande


nwt.se - Kratongerna flöt stilla på spegelblankt vattenHär firas Loi Kratong, en uråldrig buddhistisk sed då smyckade blomsterskålar seglar ut på vattnet. Denna dag försvinner det gångna årets misslyckanden och ...
nwt.se/.../20071021151620_NWT749.dbp.asp?Action=ArticleTip&id=20071021151620_NWT749.dbp - 59k - Cachad - Liknande sidor

marianne
 
På lördag är det alltså dags. Då firas loy kratong.

Visst hade det varit kul att få vara med...

man får väl hoppas på nästa år då. :wai:

marianne
 
"marianne " sa:
På lördag är det alltså dags. Då firas loy kratong.

Visst hade det varit kul att få vara med...

man får väl hoppas på nästa år då. :wai:

marianne

Colorful WaterLoi krathong Great Festival
21-24 November 2007



loik.jpg
 
Hej!

här kommer en bild på min kratong som min thailändska kompis gjorde åt mig när vi skulle fira loi kratong november 2003.

ha re gött
marianne :wai:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp