Malta och Portugal är kanske bättre alternativ än Thailand som land att pensionera sig i

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Får man svära i kyrkan? Bara för att man är "Thailandsfrälst" så kan det vara bra att våga plocka av skygglapparna och börja jämföra lite. Thailand verkar inte så angeläget att locka långtidsboende 55+ -are. En aktningsvärd ålder som jag ännu inte uppnått.

Både Portugal och Malta erbjuder ett mycket bra klimat och har vänliga människor, bra priser och fördelaktig beskattning på svensk pension. Resan tar bara 3 timmar. I Portugal hittar man både storstad och hav. På Malta talas engelska, det är närhet till havet, fina stränder.
Det finns mängder av restauranger och underbara naturupplevelser ifall man vill ha det. I Portugal har man nyligen ändrat lagen så att de som vill flytta dit får 10 års skattefrihet om man väljer att pensionera sig i landet.

Malta och Portugal tillhör EU/EES och därmed har du enligt EU:s regelverk rätt till sjukvård i det nya bosättningslandet.

Det här är något man bör titta lite närmare på innan man bestämmer sig tycker jag.

flag_portugal.jpg

Helt rätt men för oss som har thaifamilj kommer saken i en annan dager. När frugan och barnen eventuellt vill hem till byn så känns det ibland som att man inte har mycket att sätta emot. Och som bekant har jag inget emot det.

Men hade jag varit singel så absolut, pengarna räcker mycket längre den saken är klar.

Kan vara bra för dom som kan och vill åka dit, själv så har jag heller inga problem med att åka upp till byn och ta det lungt

Kan ju inte svara för hur det är att vara pensionär och hur jag kommer känna mig då. Men som det ser ut just nu håller jag mig inte i Thailand p.g.a. att det är lätt och billigt.
Jag känner mig lyckligt lottad som har fri sjukvård här genom fruns jobb - så länge jag gör vad som måste göras innan 12:00, efter det måste jag betala en viss procent själv då doktorerna börjar jobba privat.

Men de betalade glatt en operation av en Lipoma tumör för 8000. Så tack för det CPB!

Portugal är ett fint land med fantastiska restauranger,men prisbilden är som Swe ,så det du tjänar är den låga skatten.
Bostadsmarknaden, bo bra kostar skjortan.

Bostäder på Malta är väl dyrt (i alla fall att köpa) men är väl billigt att leva där i övrigt, i vilket fall ett intressant alternativ!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp