Med vintern kommer smutsig luft.

A

Anonyma

Gäst
Nu e man glad för luftrenaren jag köpte, inte använt den på nästan hela sommaren å hösten men nu i November så har luften blivit allt sämre och idag är det fn galet skitig luft. Iofs vindstilla och extrem trafik pga en riktigt stor marknad så hoppas det är tillfälligt för nu e det inte bra.

IMG_20191124_200747.jpg

Nu e man glad för luftrenaren jag köpte, inte använt den på nästan hela sommaren å hösten men nu i November så har luften blivit allt sämre och idag är det fn galet skitig luft. Iofs vindstilla och extrem trafik pga en riktigt stor marknad så hoppas det är tillfälligt för nu e det inte bra.

IMG_20191124_200747.jpg
Samma här stått oanvänd men när jag hade öppet dörrn ett tag förra veckan stack den upp till 41.
Men verkar hålla rätt tätt här i huset och vi låter sällan fönster och dörrar stå öppna och aldrig kommit över 20 med stängda dörrar.

Samma här stått oanvänd men när jag hade öppet dörrn ett tag förra veckan stack den upp till 41.
Men verkar hålla rätt tätt här i huset och vi låter sällan fönster och dörrar stå öppna och aldrig kommit över 20 med stängda dörrar.
Har kört den konstant sista veckorna och blandat högsta med autoläget. Visade på 6 när vi åkte hemifrån, försökte va snabb med dörren när vi kom hem men den stack upp på 46 i ett jehu, men med 163 ute va det väl inte konstigt, nere på 21 inne nu, utan luftrenaren hade det nog fn varit 100 inne.
Du bor ju lite lantligare så där har ni väl bättre luft för i centrala Pattis lär det vara värre än i HH.

Har kört den konstant sista veckorna och blandat högsta med autoläget. Visade på 6 när vi åkte hemifrån, försökte va snabb med dörren när vi kom hem men den stack upp på 46 i ett jehu, men med 163 ute va det väl inte konstigt, nere på 21 inne nu, utan luftrenaren hade det nog fn varit 100 inne.
Startar jag den utan att haft öppen dörr innan så hamnar den på ca 15-19 och går snabbt ner till 9.
Så därför jag tror huset håller rätt tätt, känner aldrig av dofter utifrån om dom eldar etc..
Har den på auto och går alltid i lägsta varv, körde på högsta när jag hade lämnat dörren öppen och gick ner till 9 på ca 10 min.
Ligger några fält bortanför som dom eldar på, förra året var uppfarten helt täckt av svarta flagor, var sockerfält dom elda.
Låg som ett stinkande dis och flög flagor över villagen 1 dag, men med stängda dörrar kände vi inget.

Startar jag den utan att haft öppen dörr innan så hamnar den på ca 15-19 och går snabbt ner till 9.
Så därför jag tror huset håller rätt tätt, känner aldrig av dofter utifrån om dom eldar etc..
Har den på auto och går alltid i lägsta varv, körde på högsta när jag hade lämnat dörren öppen och gick ner till 9 på ca 10 min.
Ligger några fält bortanför som dom eldar på, förra året var uppfarten helt täckt av svarta flagor, var sockerfält dom elda.
Låg som ett stinkande dis och flög flagor över villagen 1 dag, men med stängda dörrar kände vi inget.
Typ så är det här också om vi är noga med att hålla dörren stängd. Nu nere på 18, sätter den på auto vid 10.
Helt klart nöjd med köpet nu iaf, skulle inte vilja vara utan.

Typ så är det här också om vi är noga med att hålla dörren stängd. Nu nere på 18, sätter den på auto vid 10.
Helt klart nöjd med köpet nu iaf, skulle inte vilja vara utan.
Själv känner jag det som bortkastade pengar, för första gången jag kommit upp så högt och funderat på att sälja dom.
Men dörrar och fönster kanske står öppna mer när vildingen blivit äldre och inte försöker rymma 55555.

Tycker också det är kul att mäta men känner att det är svårt att fästa alltför seriös vikt på sifftorna. Jag menar, hur väl är dom kalibrerade och hur ofta bör man kalibrera om dom. Kanske en yrkesskada av att man själv ofta måste kalibrera om diverse gasmätare på jobbet.
Har själv 4 luftrenare och det bästa, tror jag, är väl att man byter filter med jämna mellanrum.

/ SatanG

Tycker också det är kul att mäta men känner att det är svårt att fästa alltför seriös vikt på sifftorna. Jag menar, hur väl är dom kalibrerade och hur ofta bör man kalibrera om dom. Kanske en yrkesskada av att man själv ofta måste kalibrera om diverse gasmätare på jobbet.
Har själv 4 luftrenare och det bästa, tror jag, är väl att man byter filter med jämna mellanrum.

/ SatanG
Jag och @nmax har likadan luftrenare så lite jämförelse kan man göra.

/ SatanG
Även okalibrerade så felar det nog inte mer än 10-20% och om min visar 163 ute så är det garanterat dålig luft, om det rätta värdet är 140 eller 190 är inte särskilt intressant i det läget, bara gå in å stänga dörren å köra igång renaren.

Och som PanPan sa så har vi exakt likadana luftrenare så dom diffar nog inte så mycket så där kan det vara kul att jämföra lite.

Själv känner jag det som bortkastade pengar, för första gången jag kommit upp så högt och funderat på att sälja dom.
Men dörrar och fönster kanske står öppna mer när vildingen blivit äldre och inte försöker rymma 55555.
Flytta in till stan så får du nytta av dom

Jodå jag tycker med detta är kul. Är bara som sagt lite nyfiken på hur dessa funkar men för lat för att kolla upp det.
Se bara till att rengöra filtren och köp nya när det är dags.

/ SatanG
Dom jag köpt, köptes ju in i Feb i år, men stått avstängda mesta delen då luften vart ok.
Kört den ena nu i en vecka men förutom att den gick upp en gång nu när jag hade öppet dörren har dom visat lågt.

Jodå jag tycker med detta är kul. Är bara som sagt lite nyfiken på hur dessa funkar men för lat för att kolla upp det.
Se bara till att rengöra filtren och köp nya när det är dags.

/ SatanG
Min säger 87% kvar på filtret.
Jag googlade en del innan jag köpte och inbillar mig att det är en rätt bra luftrenare för hemmabruk i mindre rum, kvalitetskänslan när man kollar och klämmer på den säger samma sak.
Xiaomi mi 2s heter den.
I sovrummet visade den 44 så drog upp den på högsta läget och nu nere på 19 efter 5 min.
Även om huset är tätt så kommer det in luft utifrån via badrummet som ju har ett litet öppet fönster med myggnät.

Screenshot_20191124_221538_com.xiaomi.smarthome.jpg

Den funkar bra alltså? Jag köpte en billig sån en gång och tyckte inte att den gjorde så stor skillnad...
Vi brukar inte ha dålig luft här inne i huset men hänt några gånger och då har dom gått igång på fullt och fått ner luftkvaliteten till bra nivå snabbt.
Mellan 8-14.
Nu har dom såklart inte använt dom när jag var borta, startade och visade luftkvalitet 40, efter 30 min på 12.

Vi brukar inte ha dålig luft här inne i huset men hänt några gånger och då har dom gått igång på fullt och fått ner luftkvaliteten till bra nivå snabbt.
Mellan 8-14.
Nu har dom såklart inte använt dom när jag var borta, startade och visade luftkvalitet 40, efter 30 min på 12.
Läste lite om den, går visst inte att köpa längre på netonet men de har kvar infon.
Vad kostar den i thailand och vad tar de för filtren?
Måste man styra den genom mobilen?
Såg även i nån kommentar att de fick ner värdet i sverige till väldigt låg nivå.. Kan det stämma?

"Tydlig display som visar antal partiklar PM 2.5 i rummet, men även temperatur och luftfuktighet. Styr den både via app och via Google mini. Trevligt att kunna använda röstkommando för att sätta på eller stänga av.
Bor nära motorväg och kan tydligt se att när luftrenaren är på har jag max 1 PM 2.5 inne "

Hej

Den förorenade luften i Chiang Mai gör att hela 52% av dom expats som bor i området säger sig överväga att flytta därifrån, detta enligt en opinionsundersökning utförd i ämnet, 1500 utlänningar ifrån 45 länder deltog i undersökningen.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp