Militärtråden för oss militär intresserade.

SAAB 39 Gripen verkar nu vara på väg att kunna utnyttja Rolls Royce EJ-motor i sin E/F-version vilket skulle göra den oberoende av USA:s godkännande för att kunna säljas till fler länder.

Jag läste någonstans att det även fanns en del elektronik i Gripen som USA kunde använda sitt veto på men att motorerna byts till Europeiska måste väl glädja Trump.

Jag läste någonstans att det även fanns en del elektronik i Gripen som USA kunde använda sitt veto på men att motorerna byts till Europeiska måste väl glädja Trump.

Det är visssa delar av EW-systemet (Electronic Warfare) samt vissa robotversioner, mestadels air-to-air-robotar (jaktrobotar) som USA har kontroll över men flygplanet kan säljas i olika bestyckningsvarianter och det var bara motorn som fram tills nu inte kunde "bytas ut" inför en försäljning utan var ett absolut krav av USA att få godkänt på

Inom EU finns fullgoda alternativ till de olika systemen nu för länder som vill köpa flygplan utan licensberoenden till USA (t.ex Kanada)

Nu ska vissa militära förband börja lära sig hantera hagelbössor & i det så ingår skytte på flygande mål. Tanken är ju att dom då lättare ska kunna träffa och skjuta ner drönare.
En kompis är instruktör på en skjutbana och kommer nog att ta emot och utbilda dom i det har jag hört.

Nu ska vissa militära förband börja lära sig hantera hagelbössor & i det så ingår skytte på flygande mål. Tanken är ju att dom då lättare ska kunna träffa och skjuta ner drönare.
En kompis är instruktör på en skjutbana och kommer nog att ta emot och utbilda dom i det har jag hört.

Lite svettigt nära om man ska skjuta ner drönare med hagelvapen.

Ett hemvärnsbefäl, i bekantskapskretsen, hade också den invändningen när jag undrade över detta för några år sedan. Men, bevisligen bekämpar man drönare i Ukraina med handelsvapen och hagelbössor, så det kanske inte är förenat med självmord?

Normala hagelbössor har knappast någon verkan över 50m.

Tillbaka
Topp