Militärtråden för oss militär intresserade.

Nu ska vissa militära förband börja lära sig hantera hagelbössor & i det så ingår skytte på flygande mål. Tanken är ju att dom då lättare ska kunna träffa och skjuta ner drönare.
En kompis är instruktör på en skjutbana och kommer nog att ta emot och utbilda dom i det har jag hört.
Nu kom jag på att ammon de använder är kartesch ammunition. Vid sökning säger AI såhär:

Den mest kända och spridda modellen av karteschammunition för att bekämpa drönare är den ukrainska "Horoshok" (också stavat Horoshok), vilket betyder "krossig ärta".

• Horoshok finns i två kalibrar: 5,56×45 mm NATO och 5,45×39 mm. Varje patron innehåller fyra till fem små kulor som sprids i en kärve vid avfyrning, vilket ökar träffsannolikheten mot små, snabba mål som FPV-drönare.
  • Den är effektiv upp till cirka 50–60 meter och kan användas i vanliga automatkarbiner utan att behöva specialvapen.
Jag har läst om den tidigare i kriget med ryssland och den fungerar bra enligt ukrainska soldater. Lite smidigare än att ha med en AK och en hagelbössa. Svenska militären ligger nog en bit efter.

Tillbaka
Topp