Misär och elände hotar om du ska behålla din höga lön

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När jag ringde en firma för ca två år sedan och kollade vad det skulle kosta att totalrenovera ett badrum/toalett i Sthlm (vi tittade på hus och ville räkna ut vad renoveringen skulle kosta) så sa han.

River man ut allt, lägg på ny fuktspärr, klinkar och kaklar och så målar tak och vitvaror är det svårt att hamna under 100 000 om det inte är jätteliten med bara wc-stol. Däremot uppåt finns ingen gräns då porslinet och inredning kostar från några tusen och uppåt. Sen måste man byta brunn och kanske bila upp för att byta stammar kan det ju också dra iväg. Dessa priser innan rotavdragen.

Så ingen siffra är fel ...

"Janne " sa:
När jag ringde en firma för ca två år sedan och kollade vad det skulle kosta att totalrenovera ett badrum/toalett i Sthlm (vi tittade på hus och ville räkna ut vad renoveringen skulle kosta) så sa han.

River man ut allt, lägg på ny fuktspärr, klinkar och kaklar och så målar tak och vitvaror är det svårt att hamna under 100 000 om det inte är jätteliten med bara wc-stol. Däremot uppåt finns ingen gräns då porslinet och inredning kostar från några tusen och uppåt. Sen måste man byta brunn och kanske bila upp för att byta stammar kan det ju också dra iväg. Dessa priser innan rotavdragen.

Så ingen siffra är fel ...

Nä, allt är ju lite beroende av storlek, omfattning och val av material.
Fast det är klart. Mellan tummen och pekfingret på en "normal" renovering så är det säkert som SirOne säger.

Gjorde en omfattande renovering av mitt badrum för 6 år sedan. cirka 7 kvadrat.
Det gick på 165tkr det var ganska påkostade material/bänkar osv. Duschkabin med ångbastu vilketn inte var så förbenat dyr. Eldragningarna kostade mer än vad jag räknade med.

Så nog tror jag att det kan kosta på ganska rejält nu för tiden och då kanske speciellt i Stockholm!

"andrejsdenruskige " sa:
Jag behåller min "höga" lön och ni kan ta misären och eländet.

Låter som en bra deal.

Jupp och idag kan du se mig på Intranetet eftersom jag tagit mitt andra Fagbrev och därmed högre lön :)

Renoverade badrummet för c:a 10 år sedan, Badrumsrenoveringar AB gjorde jobbet, fuktspärrar, klinker, kakel upp till taket, nytt handfat, badkar, rördragningar, el...78000.-kr för jobbet...badkar, handfat och litet annat ingick inte...
Idag med skatteavdragen för hushåll har kostnaderna ökat markant....Naturligtvis går det att göra en del jobb själv och få ner kostnaderna...Så skulle jag nog göra idag...Riva ut det gamla och göra grundarbetet själv sedan kan man anlita någon kompetent hantverkare - är du kvinna kan du be en händig man ställa upp! :)

Köpte inredning för 3 badrum på Home pro. 3 tolalettsitsar, 3 handfat, 2 duschkabiner, 1 badkar, plus lite hyllor speglar etc. 176 000 baht. den lokala handlarn i Lomsak skulle ha för liknande utstyr 280 000 baht. Installering, rördragningen, kakel etc. ingår i huspriset.

Totalrenoverade mitt badrum i Pattaya, jomtien för c.a 7 år sedan...Ny toalett, handfat, duschkabin...nytt klinker + kakel, el till tvättmaskin....Kostnaden tror jag landade på c:a 100.000bath motsvarande c:a 20,000:-kr...(minns inte exakt, kanske litet mindre)
Ville inte prata med hantverkaren själv(kan inte thai) utan överlät det till en person jag har förtroende för i fastigheten,hon skötte det bra, jobbet blev väl utfört. Tyvärr trissar de lätt upp priserna när de ser att de kan göra det, det är bättre att slippa tjafs och få jobbet gjort på ett korrekt sätt har jag resonerat. Det är ändå fortfarande 1/4 av priset mot i Sverige.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp