Hej
Ja i dagens läge är det ju tveklöst misshandel, men på den tiden tyckte både lärare, elever och föräldrar att det var ok, kastade du t.ex ett suddgummi på läraren vid svarta tavlan och blev identifierad så fick man en hurring, alla kände till spelreglerna, otidsenligt nu men det var lugnt i klassen på dom lektioner dessa lärare höll, där kunde man inte komma och gå som man ville, alla satt stilla vid sin bänk och ingen tilläts störa lektionerna.
När jag hör pojken berätta hur det fungerar nu så vet jag inte vad jag ska tycka, ofta går halva lektionen innan eleverna har lugnat sig och sitter vid sin egen bänk, ibland blir det knappt någon tid över för lektionen alls.
Klassen har några elever med olika diagnoser som inte ens fanns på min tid, dessa förstör hela klassens lektioner och läraren får inte kasta ut dom, mobiler används på lektionstid, på skolans i-pad laddar dom ner porrfilmer under lektionstid, på rasterna vandaliserar dom skolan och förstör för stora belopp, det är inte heller helt ovanligt att det blir slagsmål.
I en parallell klass utan elever med diagnoser är det lugn och ro, eleverna får bättre betyg och min pojk skulle vilja byta till den klassen, men det kan ju inte alla göra, hur man ska lösa såna här problem med störande elever verkar inte skolan ha någon lösning på, många kanske tror att det handlar om invandrarbarn men här är det helsvenska barn det rör sig om.
Mvh isan lover