Misshandel i skolan

Hej

Jag är ju född 58 och när jag gick i skolan var det inte särskilt ovanligt att lärarna örfilade elever, slog med pekpinnar och linjaler men i samtliga fall förtjänade dom som drabbades i.o.f.s detta, det värsta som förekom var en lärare som tog en elev i håret och dunkade hans huvud i bänken så blodet skvätte ifrån hans näsa, men då protesterade hela klassen hos rektorn, det slutade med att läraren fick en varning, men han kunde fortsätta jobba.

Mvh isan lover
Helt oacceptabelt, ren misshandel och inget annat :mad:

Helt oacceptabelt, ren misshandel och inget annat :mad:
Hej

Ja i dagens läge är det ju tveklöst misshandel, men på den tiden tyckte både lärare, elever och föräldrar att det var ok, kastade du t.ex ett suddgummi på läraren vid svarta tavlan och blev identifierad så fick man en hurring, alla kände till spelreglerna, otidsenligt nu men det var lugnt i klassen på dom lektioner dessa lärare höll, där kunde man inte komma och gå som man ville, alla satt stilla vid sin bänk och ingen tilläts störa lektionerna.

När jag hör pojken berätta hur det fungerar nu så vet jag inte vad jag ska tycka, ofta går halva lektionen innan eleverna har lugnat sig och sitter vid sin egen bänk, ibland blir det knappt någon tid över för lektionen alls.

Klassen har några elever med olika diagnoser som inte ens fanns på min tid, dessa förstör hela klassens lektioner och läraren får inte kasta ut dom, mobiler används på lektionstid, på skolans i-pad laddar dom ner porrfilmer under lektionstid, på rasterna vandaliserar dom skolan och förstör för stora belopp, det är inte heller helt ovanligt att det blir slagsmål.

I en parallell klass utan elever med diagnoser är det lugn och ro, eleverna får bättre betyg och min pojk skulle vilja byta till den klassen, men det kan ju inte alla göra, hur man ska lösa såna här problem med störande elever verkar inte skolan ha någon lösning på, många kanske tror att det handlar om invandrarbarn men här är det helsvenska barn det rör sig om.

Mvh isan lover

Hej

Ja i dagens läge är det ju tveklöst misshandel, men på den tiden tyckte både lärare, elever och föräldrar att det var ok, kastade du t.ex ett suddgummi på läraren vid svarta tavlan och blev identifierad så fick man en hurring, alla kände till spelreglerna, otidsenligt nu men det var lugnt i klassen på dom lektioner dessa lärare höll, där kunde man inte komma och gå som man ville, alla satt stilla vid sin bänk och ingen tilläts störa lektionerna.

När jag hör pojken berätta hur det fungerar nu så vet jag inte vad jag ska tycka, ofta går halva lektionen innan eleverna har lugnat sig och sitter vid sin egen bänk, ibland blir det knappt någon tid över för lektionen alls.

Klassen har några elever med olika diagnoser som inte ens fanns på min tid, dessa förstör hela klassens lektioner och läraren får inte kasta ut dom, mobiler används på lektionstid, på skolans i-pad laddar dom ner porrfilmer under lektionstid, på rasterna vandaliserar dom skolan och förstör för stora belopp, det är inte heller helt ovanligt att det blir slagsmål.

I en parallell klass utan elever med diagnoser är det lugn och ro, eleverna får bättre betyg och min pojk skulle vilja byta till den klassen, men det kan ju inte alla göra, hur man ska lösa såna här problem med störande elever verkar inte skolan ha någon lösning på, många kanske tror att det handlar om invandrarbarn men här är det helsvenska barn det rör sig om.

Mvh isan lover
Varför skulle man tro att det är invandrarbarn det rör sig om, alla barn oavsett härkomst kan ha olika handikapp/diagnoser. Men sen kan det vara än mer jobbigt för invandrarbarn med diagnoser, då har de även en språkbarriär som grädde på moset så att säga. Så ni har mao inga invandrarbarn i Er skola, var kan den ligga ??

Varför skulle man tro att det är invandrarbarn det rör sig om, alla barn oavsett härkomst kan ha olika handikapp/diagnoser. Men sen kan det vara än mer jobbigt för invandrarbarn med diagnoser, då har de även en språkbarriär som grädde på moset så att säga. Så ni har mao inga invandrarbarn i Er skola, var kan den ligga ??
Hej

Det kan man ju undra men i dagens samhälle vill en del av någon anledning koppla alla typer av problem i det svenska samhället till migration, så därav mitt förtydligande.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover

Jag förstår inte problemet.
Det här betyder ju att dom som hade alldeles för stora förutsättningar att bli väldigt duktiga inte drar ifrån de som har det riktigt kämpigt.
Dessutom kan ju de jobbiga barnen lära sig en massa från t.ex din son.

Win-Win således

Hej

Jag är ju född 58 och när jag gick i skolan var det inte särskilt ovanligt att lärarna örfilade elever, slog med pekpinnar och linjaler men i samtliga fall förtjänade dom som drabbades i.o.f.s detta, det värsta som förekom var en lärare som tog en elev i håret och dunkade hans huvud i bänken så blodet skvätte ifrån hans näsa, men då protesterade hela klassen hos rektorn, det slutade med att läraren fick en varning, men han kunde fortsätta jobba.

Mvh isan lover
Det har hänt, fick även stå på tå när lärarna tog tag i nackhår eller öron men oftast var det välförtjänt.

Jag var väl en välartad gosse eller så var min fröken snäll. Hon drog på sin höjd någon i håret och då inte särskilt hårt.
Jag menar inte att alla lärarna var pennalister.
Vi hade fröknar som var jättebra.
Det var speciellt 2 som utmärkte sig.

Den ena av dom påminner mig om läraren Caligula som spelades av Stig Järrel i filmen Hets.
Han gjorde verkligen skillnad på om eleven kom från en familj med arbetarklassbakgrund eller en så kallad finare familj.

Nu handlar ju inte detta om aga men jag kommer speciellt en episod som det vore igår..jag har för mig att det var i årskurs 6.
Vi hade en tjej i klassen som kom från en lite finare familj.
Hon var en tystlåten och väldigt begåvad tjej och var välutvecklad för sin ålder och dessutom väldig vacker.
Hon var en som alla pojkarna var kär i.

Den här läraren var ett lismande kräk som svansade runt hennes bänk i både tid o otid..så en dag tröttnade hon.
Då frågade hon högt..är det inte bättre att du hjälper de som har det lite svårare istället..för jag klarar mig bra utan hjälp.
Han sa inte ett ljud bara gick och satte sig i katedern.

Det roligaste var att reaktionen kom från klassens försyntaste tjej..så totalt oväntat.

Uppvuxen i ett annat tidevarv, har inte upplevt aga i vare sig skola eller hemmet.
Troligen är du i mina barns ålder.

Men under min uppväxt var det inte alls ovanligt med aga i bland arbetarfamiljer.
Själv har jag vuxit upp i arbetarfamilj och har tyvärr blivit utsatt för aga både hemma och i skolan
Eftersom jag är i din storlek hände det ibland att jag fick stryk på skolgården också..av de stora grabbarna.:)
Därför bestämde jag mig för att aldrig behandla mina barn som jag själv blivit behandlad.

Det är ju vår generation som uppfostrat er..den idet närmaste perfekta generationen ;)

Jag tror nog att om du frågar din far om han eller någon av hans kamrater i sin ungdom blivit agade blir nog svaret ja.
Det fanns ju en anledning till att aga förbjöds i Sverige.

Men nu har vi ju en hel generation med sönder curlade barn.

En del av dom är det PK folk som styr vårt land Idag :laugh2::laugh2:

Jag förstår inte problemet.
Det här betyder ju att dom som hade alldeles för stora förutsättningar att bli väldigt duktiga inte drar ifrån de som har det riktigt kämpigt.
Dessutom kan ju de jobbiga barnen lära sig en massa från t.ex din son.

Win-Win således
Hej

Jag tror tvärtom att många i klassen blir förlorare på detta, när man slog ihop elever ifrån olika skolor till högstadiet så råkade nästan alla busiga elever hamna i en klass medans den andra bara fick någon enstaka, det hade varit bättre med lite mer balans tror jag.

Mvh isan lover

Hej

Jag tror tvärtom att många i klassen blir förlorare på detta, när man skog ihop elever ifrån olika skolor till högstadiet så råkade nästan alla busiga elever hamna i en klass medans den andra bara har någon enstaka, det hade varit bättre med lite mer balans tror jag.

Mvh isan lover

Ja, du har rätt i det.
Ingen klass bör vara fullt fungerande och alla bör ha det MINST lika dåligt.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp