Motorvägsavgiften

Olika namn på samma sak och båda skapar mer kö. Jag brukar köra rakt igenom Stockholms innerstad sedan tullar lagts på för Essingeleden. Jag struntar i avgiften men mindre trafik genom stan och betala måste jag vilken väg jag än tar, finns inget alternativ förutom att inte åka alls då. Innan åkte jag aldrig in genom stan så vad vinner Stockholm på detta? Visst en massa pengar kommer in men köerna är kvar. Miljömässigt kan det knappast blivit någon vinst.

Sorry blev en liten utsvävning i ren frustration över hur politiker tänker angående infrastruktur.

Man ska åka kollektivt i Sthlm. Tullarna kostar upp till 70 kr per dag om man åker två gånger annars upp till 105. På en månad ca 2000 och krävs bruttolön på 5000 för att betala. Sen kostar ju bilen.

Har du tjänstebil eller mer eller mindre ekonomiskt oberoende?

Vägen är redan betalt genom bilskatter, tullarna är något miljöfjollarna fick igenom och när Sossarna såg att
Man ska åka kollektivt i Sthlm. Tullarna kostar upp till 70 kr per dag om man åker två gånger annars upp till 105. På en månad ca 2000 och krävs bruttolön på 5000 för att betala. Sen kostar ju bilen.

Har du tjänstebil eller mer eller mindre ekonomiskt oberoende?

Jag har tjänstebil och bor ute på landet 6 mil nordväst om Stockholm men jobbar i Stockholm.

Senast redigerad av en moderator:
Ja då spelar ju inte avgiften någon roll :)
Har du tjänstebil så pröjar väl företaget tullarna?

Ni har helt rätt! Jag drabbas inte av avgifterna personligen. Det blir inte färre fordon för att dom har tullar med avgifter. Kollektivtrafiken är inte ett tillräckligt bra alternativ för många. När Essingeleden ser ut som en parkeringsplats så åker många in genom stan inklusive mig själv. Jag har en polare som kör lastbil och ofta tunga transporter. Han kör hellre genom stan istället för ”runt” tack vare köerna. Vad har man då vunnit menar jag? Man ”tvingar” in trafik till innerstan.

Det är sällan jag behöver åka in till city utan jag behöver endast passera. Vilka är alternativen? Parkera på Essingleden eller köra igenom city. Måste ju vara ett misslyckande. Trafiken kommer inte att försvinna för att man utökar tullar och avgifter. Lös grundproblemet istället. Tror dom att folk sitter och nöjes kör på Essingeleden? Miljöpåverkan måste ju bli långt mycket större med alla dessa köande fordon.

Senast redigerad av en moderator:
Ni har helt rätt! Jag drabbas inte av avgifterna personligen. Det blir inte färre fordon för att dom har tullar med avgifter. Kollektivtrafiken är inte ett tillräckligt bra alternativ för många. När Essingeleden ser ut som en parkeringsplats så åker många in genom stan inklusive mig själv. Jag har en polare som kör lastbil och ofta tunga transporter. Han kör hellre genom stan istället för ”runt” tack vare köerna. Vad har man då vunnit menar jag? Man ”tvingar” in trafik till innerstan.

Det är sällan jag behöver åka in till city utan jag behöver endast passera. Vilka är alternativen? Parkera på Essingleden eller köra igenom city. Måste ju vara ett misslyckande. Trafiken kommer inte att försvinna för att man utökar tullar och avgifter. Lös grundproblemet istället. Tror dom att folk sitter och nöjes kör på Essingeleden? Miljöpåverkan måste ju bli långt mycket större med alla dessa köande fordon.

Håller med dig. Det blev ju ännu mer en flopp när man la till trängselskatt på Essingeleden. Innan vill ha bort trafiken från stan kan man inte avgiftsbelägga alternativen.

Bygg alternativ, verkar ju gå långsamt. Och förbättra kollektivtrafiken och skaffa bättre infartsparkeringar och både infartsparkeringarna och kollektivtrafiken ska vara gratis.

Sen att avgiftsbelägga gatuparkeringar i förorter gör ju att folk tar med sig bilen.

Har du tjänstebil så pröjar väl företaget tullarna?
Är dock förslag (om det inte gått igenom) på att vid privatkörning ska det förmånsbeskattas.
Själv la jag ner det med att ha firmabil för ville inte betala alla påhitt politiker och skatteverket har för sig.

Här i Göteborg är det ingen trängselskatt på helger eller nätter. Men annars är den 26:- har jag för mig på morgonen och eftermiddagen (borde veta men kollar inte så noga när jag åker utan bara betalar när räkningen kommer). Sen är det billigare tidigt på morgonen, kvällen och mitt på dagen har jag för mig
Kl 6 på morgonen börjar de med 9kr, jag klarar mig oftast på 25kr och ibland 18 per dag när jag jobbar och behöver passera genom gbg.

Kl 6 på morgonen börjar de med 9kr, jag klarar mig oftast på 25kr och ibland 18 per dag när jag jobbar och behöver passera genom gbg.

När jag åker strax efter 07 så är den 22, men tidigt på morgonen är det 9 som du skriver. Vet inte varför jag hade för mig att den var 26. Kollade precis på transportstyrelsens prislista.

Tillbaka
Topp