MrHotsia (en jäkligt cool thaikille som testar och lagar mat i sydostasien)

Kalvschnitzel och kalvfärs finns ju här, inte i alla butiker men i de stora välsorterade i varje fall. ICA har säkert.

I Skåne är väl gåsen vanligare ;)

Kalvschnitzel och kalvfärs finns ju här, inte i alla butiker men i de stora välsorterade i varje fall. ICA har säkert.

I Skåne är väl gåsen vanligare ;)

Ja gås är ju riktigt gott, smakrik och mustig, kalkon däremot är jag inte så förtjust i. Vildsvin har vi ju gått om och hjort. Är ju snart dags för gåsamidddag nästa månad 10 och då finns det i butikerna.

Jodå jag såg faktiskt kalvfärs för två veckor sedan på Coop, men jag lovar dig skall hålla ögonen mer på nötavdelningen, äter inte så mycket ox eller nöt, så därför kanske jag inte ser det så ofta, äter faktiskt mest fläsk och fisk, då jag lagar en hel del thai hemma och då passar det ju sämre med ox eller nöt, så det blir mest fläsk faktiskt och aldrig vakumförpackat kött.

Kyckling köper jag ju också men då "HEL FÄRSK":D:D, fågel överhuvudtaget är ju gott.

Senast redigerad av en moderator:
Nu förstår jag inte: Veta vad? Vad har jag gissat?, hur gammal jag är...eller?

Vad som finns och inte finns i skåne/göteborg utan att blanda in Berralund och även vad som äts där.
Gissat om tillgången till kalvfärs.
Ja självklar hur gammal du är?
Det är endast gås som är speciellt skånskt anser jag, det övriga äts över hela sverige från norr till söder.
Av det du räknade upp tidigare.

Vad som finns och inte finns i skåne/göteborg utan att blanda in Berralund och även vad som äts där.
Gissat om tillgången till kalvfärs.
Ja självklar hur gammal du är?
Det är endast gås som är speciellt skånskt anser jag, det övriga äts över hela sverige från norr till söder.
Av det du räknade upp tidigare.

Jaja, nä jag har ingen direkt koll på just kalvätandet bland skåningar, jag räknade upp de olika saker som jag vet är omtyckta här nere och jag har heller inte påstått att det jag räknade upp bara äts i Skåne.

Gås är ju som du säger typiskt skånskt. Vad gällande vår kära kalvfärs har du redan fått förklaring på, då detta inte tillhör något som jag föredrar och som jag sa, jag ser det inte så ofta, kan ju som jag också sa bero på att jag inte direkt letar efter det heller.

En sak däremot är jag säker på och det är min ålder om jag nu inte är ett förväxlat barn på BB, nollar nästa år in i pensionsålderns årtionde.:rolleyes:

Sen kan jag ju påpeka att 25 av de 30 har jag jobbat i Göteborg.

Jag slutade 98 som kock, jobbade här i Skåne 5 år på ett ställe och där kom jag i kontakt med de flesta typiska skånska mattraditionerna i Skåne.

Sen var var det ju inte frågan om vad som finns eller inte finns när jag nämnde Berra, utan skåningars matvanor gällande kalv kontra det andra jag räknade upp.

Jag vet nog vad som finns och jag säger det igen, kalvfärs ser jag inte så ofta och för att det skall bli ännu tydligare, jag ser det inte så ofta på de ställen jag handlar och jag flänger inte Skåne runt för att hitta kalvfärs, då det inte är prioriterat.

Så när ja pratar om tillgång kan jag ju inte veta hur det är i hela Skåne.

Tänk att en Wallenbergare kunde växa så

Jag kanske från början skulle ha inkluderat att i det närområde och påbde ställen jag handlar, ser jag inte ofta kalvfärs:)

Ja, det delar han inte med mig, är ingen fan av smörgåstårta, men han är inte rädd för något.:D

Jag tycker Smörgåstårta är gott om det inte är för mycket majonäs. Använder hellre Creme Fraiche och mjukost istället, men så kan man ju ha lite Majonäs-klickar högst upp såklart. :)

Otroligt vilken fräs det blev här förresten, grabbar. :D

Sen kan jag ju påpeka att 25 av de 30 har jag jobbat i Göteborg.

Jag slutade 98 som kock, jobbade här i Skåne 5 år på ett ställe och där kom jag i kontakt med de flesta typiska skånska mattraditionerna i Skåne.

Sen var var det ju inte frågan om vad som finns eller inte finns när jag nämnde Berra, utan skåningars matvanor gällande kalv kontra det andra jag räknade upp.

Jag vet nog vad som finns och jag säger det igen, kalvfärs ser jag inte så ofta och för att det skall bli ännu tydligare, jag ser det inte så ofta på de ställen jag handlar och jag flänger inte Skåne runt för att hitta kalvfärs, då det inte är prioriterat.

Så när ja pratar om tillgång kan jag ju inte veta hur det är i hela Skåne.

Tänk att en Wallenbergare kunde växa så

Jag kanske från början skulle ha inkluderat att i det närområde och påbde ställen jag handlar, ser jag inte ofta kalvfärs:)

Sådärja äntligen ramlade poletten ner.
Den måste känna sig ensam.
:D

Sådärja äntligen ramlade poletten ner.
Den måste känna sig ensam.
:D

Förmodligen på oss båda. Kan göra dig glad Neman. Var på Coop idag och de hade två ynka paket med kalvfilé och två ynka med kalvinnanlår, dock ingen kalvfärs.:D

Nä någon större tillgång är det inte och det avspeglas ju också i priset 434:- kilot för kalvfilén och 443:- kilot för innanlår.

Kalv börjar ju nu öka eftersom idag vet de bättre om uppfödningsmetoder osv. Det har ju historiskt sett varit ganska magert med kalv i Sverige då det helt enkelt inte varit lönsamt, samt också att kunskapen om hur man föder upp kalv som ju är en ganska krävande historia, idag finns en större marknad då fler efterfrågar magert kött och folk har ju också mer i plånboken att spendera och idag har de utvecklat metoderna bättre.

Sen hotas ju köttproduktionen läste jag på grund av att folk köper allt mindre mjölk, alltså bönderna måste minska bestånden av kreatur. Förr var det ju så att för att få kallas gödkalv t ex fick kalven bara dricka mjölk för att köttet skulle bli så ljust som möjligt och det möjliggjordes genom att de bara fick mjölk och samtidigt blodbrist (anemi), så denna metod förbjöds och gödkalv kallas kalvar upp till tre månader.

I Sverige idag är det kalvkött som finns i butikerna mellankalv inte äldre än 8 månader och föds upp på fiberrikt foder och är ju då lite mörkare i köttet. Så med bättre uppfödningsmetoder som samtidigt är bra för djuret har gjort att det saktar ökar igen men priset speglar ju också att det inte är någon större tillgång eftersom det är ekonomiskt krävande att föda upp kalv.

Jag vet ju då jag arbetade i Göteborg på 70 och 80-talet, var ju sällan det fanns kalv på menyn. Själv har jag nog bara om jag kommer ihåg rätt haft saltimbocca och osso buco på menyn vid enstaka tillfällen, samt kanske kalvfrikadeller, men det va inte ofta kan jag lova.

Förmodligen på oss båda. Kan göra dig glad Neman. Var på Coop idag och de hade två ynka paket med kalvfilé och två ynka med kalvinnanlår, dock ingen kalvfärs.:D

Nä någon större tillgång är det inte och det avspeglas ju också i priset 434:- kilot för kalvfilén och 443:- kilot för innanlår.

Kalv börjar ju nu öka eftersom idag vet de bättre om uppfödningsmetoder osv. Det har ju historiskt sett varit ganska magert med kalv i Sverige då det helt enkelt inte varit lönsamt, samt också att kunskapen om hur man föder upp kalv som ju är en ganska krävande historia, idag finns en större marknad då fler efterfrågar magert kött och folk har ju också mer i plånboken att spendera och idag har de utvecklat metoderna bättre.

Sen hotas ju köttproduktionen läste jag på grund av att folk köper allt mindre mjölk, alltså bönderna måste minska bestånden av kreatur. Förr var det ju så att för att få kallas gödkalv t ex fick kalven bara dricka mjölk för att köttet skulle bli så ljust som möjligt och det möjliggjordes genom att de bara fick mjölk och samtidigt blodbrist (anemi), så denna metod förbjöds och gödkalv kallas kalvar upp till tre månader.

I Sverige idag är det kalvkött som finns i butikerna mellankalv inte äldre än 8 månader och föds upp på fiberrikt foder och är ju då lite mörkare i köttet. Så med bättre uppfödningsmetoder som samtidigt är bra för djuret har gjort att det saktar ökar igen men priset speglar ju också att det inte är någon större tillgång eftersom det är ekonomiskt krävande att föda upp kalv.

Jag vet ju då jag arbetade i Göteborg på 70 och 80-talet, var ju sällan det fanns kalv på menyn. Själv har jag nog bara om jag kommer ihåg rätt haft saltimbocca och osso buco på menyn vid enstaka tillfällen, samt kanske kalvfrikadeller, men det va inte ofta kan jag lova.
Ni är för goa med kalvfärssnacket, jag måste bara lägga mig i lite grann.
Så här i älgjaktstider föredrar jag Kalv före en gammal Ko, eller Tjur, likaledes föredrar jag kyckling framför höna, men allt kan bli gott med rätt behandling. Det vet ni båda. För övrigt kul följa denna tråd:)

Ni är för goa med kalvfärssnacket, jag måste bara lägga mig i lite grann.
Så här i älgjaktstider föredrar jag Kalv före en gammal Ko, eller Tjur, likaledes föredrar jag kyckling framför höna, men allt kan bli gott med rätt behandling. Det vet ni båda. För övrigt kul följa denna tråd:)

Ja kalvfärs leker man inte med:D. Precis som du säger rätt behandling men är ju på sätt och vis olika mat. Om vi tar höna är ju fantastiskt gott, förr var det ju roulette, ju mer man koka hönsäveln ju segare blev den:D men idag tycker jag det är bra kvalité, brukar köpa då och då.

Ett knep man kan tänka på när det gäller höns, ta lite bikarbonat i så mörar det köttet. Ungtupp är ju fint och kalv visst det är ju inte så att jag avfärdar det men jag tycker att det finns smakrikare kött och då väljer jag det och sen äter jag väldigt lite som jag sa nöt eller ox.

Vet inte men har inte någon dragning till ox eller nöt idag, har ätit väldigt lite nötkött de senaste 20 åren kan jag nog säga, kanske det beror på att jag åt just mycket när jag arbetade som kock och sen är det ju detta med att det tar mycket längre tid för ox eller nöt att smältas och det ligger i tarmarna och ruttnar, du vet in fort och ut snabbt är melodin:D.

Kan ju ibland köpa en hel entrecote och skiva upp samt frysa in om den är melerad och fin samt fast, ingen gammal sladdrig kviga.:p. Bra kvalité är ju också prioriterat och om man inte vill gå till dyra kötthandlare så har ju City Gross det bästa köttet utav alla de stora utan tvekan och aldrig som jag sagt vakumförpackat som stinker av mörningsmedel när man öppnar det..fy för den lede.

Beror ju också på att idag har ju matlagningen förändrats och idag blir det mer cross-cocking, idag lagar jag sällan husmanskost eller traditionell restaurangmat, typ franska köket utan sen lång tid tillbaka ända sedan jag började åka till Thailand och Indien har jag mer och mer övergått till den sortens matlagning och mycket italien-inspirerat som jag gillar och då blir det inte så mycket tungt nötkött, utan mer fläsk, fågel, skaldjur och fisk inte minst.

Min fru äter ju inte nötkött och det spelar nog också in att det blir mer av annat men nä jag har idag inget direkt sug för nötkött, tilltalar mig inte längre.

Vi köper nästan allt kött på city Gross också. Hittade dock en butik i somras som styckar själva dock sällan svenskt kött, så jag är skeptisk ...

Vi köper nästan allt kött på city Gross också. Hittade dock en butik i somras som styckar själva dock sällan svenskt kött, så jag är skeptisk ...

Man får ju inte högre kvalitet än man betalar för.
Gäller det mesta och givetvis även kalvkött/kalvfärs.

Man får ju inte högre kvalitet än man betalar för.
Gäller det mesta och givetvis även kalvkött/kalvfärs.

City Gross har väldigt hög kvalité till moderata priser och när det gäller Kalv har priset inte med kvalité att göra här utan att det är kostnadskrävande att föda upp.

Bör vara dyrare att föda upp en oxe eftersom den får leva längre.
Men den skapar ju kalvar under sin livstid förhoppningsvis.
Så allt är relativt.
Kalvarna går till slakt rätt fort, ovsett vilken butik deras kött hamnar i.

Bör vara dyrare att föda upp en oxe eftersom den får leva längre.
Men den skapar ju kalvar under sin livstid förhoppningsvis.
Så allt är relativt.
Kalvarna går till slakt rätt fort, ovsett vilken butik deras kött hamnar i.

Du får hänga med nu Neman, se vad jag skrivit innan. Historiskt sett har det varit dyrt då för stor produktion av gödkalv som bara gavs mjölk tog resurser från mjölkkor. Numer har de utvecklat som jag sa andra foder, då att bara föda upp på mjölk har förbjudits då kalvarna fick anemi blodbrist för att köttet skulle vara ljust men även idag är det kostnadskrävande men kalv har ökat idag.:)

Du får hänga med nu Neman, se vad jag skrivit innan. Historiskt sett har det varit dyrt då för stor produktion av gödkalv som bara gavs mjölk tog resurser från mjölkkor. Numer har de utvecklat som jag sa andra foder, då att bara föda upp på mjölk har förbjudits då kalvarna fick anemi blodbrist för att köttet skulle vara ljust men även idag är det kostnadskrävande men kalv har ökat idag.:)

Jag har skrivit om nutid ända från början av ditt påstående om kalvfärs i hela Sverige.
Och jag lever och inhandlar det jag äter i nutid också förutom älgköttet som är pinfärskt för mig just nu i nutid,
dagens datum efter styckning.

Nog om kalvfärs nu, jag ger mig mot dig som inte ens tittar efter det i affärerna vanligtvis enligt dig själv.
Ha en bra natt.
;)

Häftig video av MrHotsia i Pawoimukh Margherita i Tinsukia district i Assam i nordöstra Indien om en grupp Thaifolk. Där finns sex olika thaifolk i Assam bland annat ชาวไทพ่าเก chao thai faagii, ชาวไทอ่ายตน chao thai ai dton, คนไทตุรุง khon thai dtorong och ไทคำยัง, thai khamjang och talar ett snart utdött språk ภาษาคำยาง khamjaang, som är ett Tai-Kadaispråk besläktat med Thai-Lao och Shan.

Hade ingen aning om att det fanns Thaifolk där. Khamjangfolket kallade sig innan för ศยามฺ Sayaam som har sitt ursprung ur Siam. Khamjang betyder folket med guld eller folket som har guld.

Denna tråd heter ju MrHotsia men Antihero passar in här också som är en kille som också gillar mat, syns ju om inte annat:D

Här verkar det som han tagit vatten över sitt huvud, phet, phet maak.

Vad sägs om en meny bestående av kobra, padda, klätterfisk och sköldpaddsägg:D

Tillbaka
Topp