A
Anonym
Gäst
Kalvschnitzel och kalvfärs finns ju här, inte i alla butiker men i de stora välsorterade i varje fall. ICA har säkert.
I Skåne är väl gåsen vanligare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
Kalvschnitzel och kalvfärs finns ju här, inte i alla butiker men i de stora välsorterade i varje fall. ICA har säkert.
Om du nu är kock i botten och jobbat inom kök i 30 år bör du veta det själv.
Att du gissat har jag redan förstått.
Hur gammal är du då egentligen?
Nu förstår jag inte: Veta vad? Vad har jag gissat?, hur gammal jag är...eller?
Vad som finns och inte finns i skåne/göteborg utan att blanda in Berralund och även vad som äts där.
Gissat om tillgången till kalvfärs.
Ja självklar hur gammal du är?
Det är endast gås som är speciellt skånskt anser jag, det övriga äts över hela sverige från norr till söder.
Av det du räknade upp tidigare.
Ja, det delar han inte med mig, är ingen fan av smörgåstårta, men han är inte rädd för något.
Sen kan jag ju påpeka att 25 av de 30 har jag jobbat i Göteborg.
Jag slutade 98 som kock, jobbade här i Skåne 5 år på ett ställe och där kom jag i kontakt med de flesta typiska skånska mattraditionerna i Skåne.
Sen var var det ju inte frågan om vad som finns eller inte finns när jag nämnde Berra, utan skåningars matvanor gällande kalv kontra det andra jag räknade upp.
Jag vet nog vad som finns och jag säger det igen, kalvfärs ser jag inte så ofta och för att det skall bli ännu tydligare, jag ser det inte så ofta på de ställen jag handlar och jag flänger inte Skåne runt för att hitta kalvfärs, då det inte är prioriterat.
Så när ja pratar om tillgång kan jag ju inte veta hur det är i hela Skåne.
Tänk att en Wallenbergare kunde växa så
Jag kanske från början skulle ha inkluderat att i det närområde och påbde ställen jag handlar, ser jag inte ofta kalvfärs
Sådärja äntligen ramlade poletten ner.
Den måste känna sig ensam.
Ni är för goa med kalvfärssnacket, jag måste bara lägga mig i lite grann.Förmodligen på oss båda. Kan göra dig glad Neman. Var på Coop idag och de hade två ynka paket med kalvfilé och två ynka med kalvinnanlår, dock ingen kalvfärs.
Nä någon större tillgång är det inte och det avspeglas ju också i priset 434:- kilot för kalvfilén och 443:- kilot för innanlår.
Kalv börjar ju nu öka eftersom idag vet de bättre om uppfödningsmetoder osv. Det har ju historiskt sett varit ganska magert med kalv i Sverige då det helt enkelt inte varit lönsamt, samt också att kunskapen om hur man föder upp kalv som ju är en ganska krävande historia, idag finns en större marknad då fler efterfrågar magert kött och folk har ju också mer i plånboken att spendera och idag har de utvecklat metoderna bättre.
Sen hotas ju köttproduktionen läste jag på grund av att folk köper allt mindre mjölk, alltså bönderna måste minska bestånden av kreatur. Förr var det ju så att för att få kallas gödkalv t ex fick kalven bara dricka mjölk för att köttet skulle bli så ljust som möjligt och det möjliggjordes genom att de bara fick mjölk och samtidigt blodbrist (anemi), så denna metod förbjöds och gödkalv kallas kalvar upp till tre månader.
I Sverige idag är det kalvkött som finns i butikerna mellankalv inte äldre än 8 månader och föds upp på fiberrikt foder och är ju då lite mörkare i köttet. Så med bättre uppfödningsmetoder som samtidigt är bra för djuret har gjort att det saktar ökar igen men priset speglar ju också att det inte är någon större tillgång eftersom det är ekonomiskt krävande att föda upp kalv.
Jag vet ju då jag arbetade i Göteborg på 70 och 80-talet, var ju sällan det fanns kalv på menyn. Själv har jag nog bara om jag kommer ihåg rätt haft saltimbocca och osso buco på menyn vid enstaka tillfällen, samt kanske kalvfrikadeller, men det va inte ofta kan jag lova.
Ni är för goa med kalvfärssnacket, jag måste bara lägga mig i lite grann.
Så här i älgjaktstider föredrar jag Kalv före en gammal Ko, eller Tjur, likaledes föredrar jag kyckling framför höna, men allt kan bli gott med rätt behandling. Det vet ni båda. För övrigt kul följa denna tråd
Vi köper nästan allt kött på city Gross också. Hittade dock en butik i somras som styckar själva dock sällan svenskt kött, så jag är skeptisk ...
Man får ju inte högre kvalitet än man betalar för.
Gäller det mesta och givetvis även kalvkött/kalvfärs.
Bör vara dyrare att föda upp en oxe eftersom den får leva längre.
Men den skapar ju kalvar under sin livstid förhoppningsvis.
Så allt är relativt.
Kalvarna går till slakt rätt fort, ovsett vilken butik deras kött hamnar i.
Du får hänga med nu Neman, se vad jag skrivit innan. Historiskt sett har det varit dyrt då för stor produktion av gödkalv som bara gavs mjölk tog resurser från mjölkkor. Numer har de utvecklat som jag sa andra foder, då att bara föda upp på mjölk har förbjudits då kalvarna fick anemi blodbrist för att köttet skulle vara ljust men även idag är det kostnadskrävande men kalv har ökat idag.