Mutor och Backhand money

Du kör en långstråcka med bil, från ex BKK till Udon, en polis stoppar dig och säger att du kört för fort, han vill ha 300 bth för att låta dig köra vidare. Vad gör ni????
Som jag fattat det måste böter betalas I den provins de skrevs ut, ska du börja åka och leta efter rätt polisstation och alla problem detta innebär, eller bita I äpplet?

Du kör en långstråcka med bil, från ex BKK till Udon, en polis stoppar dig och säger att du kört för fort, han vill ha 300 bth för att låta dig köra vidare. Vad gör ni????
Som jag fattat det måste böter betalas I den provins de skrevs ut, ska du börja åka och leta efter rätt polisstation och alla problem detta innebär, eller bita I äpplet?

Det är ingen muta i mina ögon. Det är en korrumperad polis i ett korrumperat land som hittar på en överträdelse och kräver dig på pengar.

Inte betalat en muta ænnu men jag skulle kunna gøra det men aldrig behøvt æn sålænge.

Det kan ju vara lite svårt att veta också. Ibland kanske man börjar fundera i efterhand, på om det verkligen var den reglementsenliga avgift som man trodde att det var. Det viktiga tycker jag är att ha inställningen att inte bidra till korruptionen, och göra sitt allra bästa för att undvika. Jag har mina tvivel i vissa fall trots genuin avsikt att göra rätt, och jag skulle tro att den som faktiskt är ärlig mot sig själv och tänker efter kommer att inse att det ibland finns grund att tvivla på att det faktiskt blev rätt.

Jag har sett många utlänningar som har det att muta väldigt nära till hands, och så tycker jag verkligen att det är dåligt att göra. De skulle kanske stenhårt hävda i efterhand att de inte har mutat, men faktum är att de där och då har stått och ryckt sin fru i ärmen och frågat "hur mycket han ska ha" för att släppa viljan igenom.

Du som kan Snacka Thai kan kolla på IM vilka avgifter som gäller för dom olika intygen.
Var ett jäkla liv i Phuket, för några år sedan, då det var en "Falang" som hade läst på, att Cert of Residence var gratis, och dom ville ha 500 Tbh.

Jag ringer 1155 och säger att det finns en Polis som vill ha 300Tbh av mig, hur gör jag?? Lämnar sedan över tel till Polisen som får sig en avhyvling, för att han ber om "Mia noi" pengar.

Har läst att många sitter och väntar på intervjuer för att få tanten till Sverige. Långa köer nu väl med alla flyktingärenden. Om man hade kunnat sticka till tjänstemannen 1000kr för att för kunna gå före I kön hade man inte gjort detta då för att få hem kärringen?

Du som kan Snacka Thai kan kolla på IM vilka avgifter som gäller för dom olika intygen.
Var ett jäkla liv i Phuket, för några år sedan, då det var en "Falang" som hade läst på, att Cert of Residence var gratis, och dom ville ha 500 Tbh.

Tack för tipset. Ska kolla det vid tillfälle. Sist jag letade hittade jag ingen prisinformation om det. Skicka gärna bild på prisinformationen eller länk om du kan.

Har läst att många sitter och väntar på intervjuer för att få tanten till Sverige. Långa köer nu väl med alla flyktingärenden. Om man hade kunnat sticka till tjänstemannen 1000kr för att för kunna gå före I kön hade man inte gjort detta då för att få hem kärringen?

Ja, om man vill leva i ett korrupt samhälle så gör man väl det. Annars tar man kanske gärna den långa vägen iaf.

Man ska inte klaga på korruption om man själv insisterar på muta, tycker jag iaf.

Jag har inte behövt göra det själv, men jag vet att man kan betala på distans och få tillbaka körkortet via post.

Inte betalat en muta ænnu men jag skulle kunna gøra det men aldrig behøvt æn sålænge.

Det kan alltid komma en situation där det är det enda alternativet man ser, men det är trist när folk mutar pga lathet eller för att få förmåner som sammhället officiellt inte tilhandahåller tycker jag.

:angry_transparent::angry_transparent:Hej!
Dela med er av era erfarenheter av när ni betalat mutor o. dyl. Detta kan även hjälpa en att veta när man måste och att det är befogat, och var man ska muta.
Själv var jag précis uppe på Pattaya city hall för att få ut den gula boken på lägenheten. (mycket viktig enl. thaiare) där var det tvärstopp, måste ha översatta dokument på pass och födelsebevis, först från konsulatet svenska till engelska, sedan på utrikesdepartementet I BKK engelska till thai, när allt var ok åkte jag tillbaka till cityhall, in till chefen, hon granskade pappren och sa att allt var ok, men att jag måste ta dit de 2 pers. som gått I god för att de känner mig på en intervju, Denna tjänst är gratis, men jag frågade vad det skulle kosta? Hon log lite snett och sa att detta var up 2 me. Tänkte att en 500 bathare är väl ok,hade ingen I plånboken så jag sa att jag ger gåvan imorgon när jag kommer med vittnena. Fick åka och hämta dessa, satt där ungefär som en kriminell när hon frågade ut dessa två ang mig, till slut var hon nöjd och frågade lite försynt om kuvertet, jag hade lagt I en tusing efter råd från andra, men det slutade med att det var fler än hon som skulle ha sin del, slutade med att jag fick lägga I 2000 I kuvertet för att hon skulle vara nöjd. Det är klart nu och jag fick min bok.
Jag hade visat kärringen 1 tusing och frågat om intervjun är nödvändig.

Har mutat mig till div för mig bra saker och lär fortsätta med det vid behov.

Det kan alltid komma en situation där det är det enda alternativet man ser, men det är trist när folk mutar pga lathet eller för att få förmåner som sammhället officiellt inte tilhandahåller tycker jag.
Skulle aldrig smita mig före i kön med en muta och skulle blivit förbannad om dom bad om det och folk som knör sig före är svin.
Men jag skulle kunna muta i vissa special fall.

Tillbaka
Topp