När var Bangkoks gyllene era?

Hej

Spinner vidare lite till på det där med sedlarnas valörer förr, det säger ju bl.a en del om priserna förr när man hade sedlar på 1,3 och 5 baht, gick man ex.vis ut med en 500 bahts sedel i fickan så kunde det bli problem eftersom många mindre butiker och matställen inte kunde växla den, så det gällde att få växlat ifrån sig dom här stora sedlarna när man fick chansen, en bunt 20 bahts sedlar i fickan och någon hundring räckte långt, 1000 bath sedeln fanns inte alls då har jag för mig.

Mvh isan lover

Hej

Spinner vidare lite till på det där med sedlarnas valörer förr, det säger ju bl.a en del om priserna förr när man hade sedlar på 1,3 och 5 baht, gick man ex.vis ut med en 500 bahts sedel i fickan så kunde det bli problem eftersom många mindre butiker och matställen inte kunde växla den, så det gällde att få växlat ifrån sig dom här stora sedlarna när man fick chansen, en bunt 20 bahts sedlar i fickan och någon hundring räckte långt, 1000 bath sedeln fanns inte alls då har jag för mig.

Mvh isan lover
Hej
Jag tycker fortfarande det händer ibland att kassörer blir besvärade när man drar fram en 1000Bathare. Fast det är klart de vägrar aldrig kontanter som här hemma.
Mvh

Motsägelsefullt...
Gyllene era är ju när en stad eller civilisation stod på sin ekonomiska, kulturella, bildningsmässiga osv. topp... dvs nu.

Kanske man som turist eller expat har kunnat haft det bättre tidigare men knappast att bangkokborna har haft det bättre än nu.

Nu blev jag lika torr som det billiga rödtjutet jag dricker..
Hej
Nä det ligger allt i vad du säger!
Troligtvis har BKK-borna aldrig haft det så bra som idag.
Sen att "rika" västerlänningar kunde komma dit o leva som kungar och berätta om fjärran östern är ju en annan femma.
Jag minns en sjöofficer vi hade som vikarie ngn gång på mellanstadiet, han berättade om Thailand och hur billigt allt var där. Allt var mkt främmande och spännande.
Nu kan man som sagt se mkt på youtube, men ändå vänder jag mig mot dessa youtube-experter som kan allt. Det kräver ju ändå en del jobb och tid för att få någorlunda förståelse för en kultur och ett folk.
Som sagt jag tror BKKs guldålder är nu, sen hade jag gärna upplevt grusvägar i Bankan alá bondrullen Mannen med den gyllene pistolen.
:) :) :)
Mvh

Tillbaka
Topp