Billigare/inte billigare är ju väldigt relativt på vart man bor, hur man bor osv.
Vi bor ju allt som mest i Bangkok. När frun jobbar så lagas ingen mat mer än den jag lagar. Vilket inte blir för ofta med två stir-fry kök direkt utan för dörren a la 30-35 baht/måltid, (med eller utan stekt ägg). Men visst, ibland blir jag sugen på något annat och lagar maten själv. Absolut billigare att laga både farang och Indisk mat själv än att köpa ute.
Vi har Thewet marknaden nära där de flesta grönsaker, thai-kryddor, fisk, kyckling och gris finns i överflöd. Skulle jag vilja ha något speciellt har vi antingen Tang Hua Seng nere i Banglamphu. Eller Tops uppe vid Supreme i Dusit. Skulle det verkligen vara farang-kris så är det bara att hoppa på en buss eller båt till Sukh och gå på Villa eller Foodland.
Nu har tjejen dock varit ledig i 9 dagar, så massa mat har lagats då familjen varit här över Songkran, plus att nästan alla vanliga gatukök reste hem till sina provinser, både "Ahan dtam sang" vagnarna likväl som Isanköken längst kanalen.
Idag blev det Gaeng Om Gai. En klar favorit i min bok.
För att inte svamla iväg för mycket: Vi räknade på det en gång, och kom fram till att det teoretiskt sätt är billigare att äta hemma. Men faktum är att en del mat blir överflödig, vissa grönsaker används inte upp osv. Vi har inte planeringsförmåga nog att göra det billigare. Så nej, för oss är det billigare att äta dtam sang.
I hembyn är det en helt annan sak dock, då örter växer på taket, fisk hittas i kanalerna runt risfälten. Någon föder upp ankor, en annan grisar, någon annan höns. Det blir absolut billigare att laga mat hemma där, jag tror inte jag sätt mer än 2-3 "restauranger" i Phrai Bueng, inte i Baan Nong Bpid i vart fall...