Nästa steg mot civilisation

haha, du låter helt chockad? Varför skulle detta forum skilja sig från övriga världen och samhället, människan har väl alltid varit och kommer alltid att vara skrupelfri och utan betänkligheter när det kommer till henne själv.
Jag har väldigt svårt med dubbelmoral, en moral som gäller för andra men en inte för mig.
För ingen vill väl ha sin egendom stulen...

Skulle piratkopierare försvinna skulle det inte vara lika kul att åka till Thailand längre. En motsvarande piké utan namn i Sverige men med sämre kvalité kostar ju flera hundra i Sverige.

Sen finns det mycket olika kvalité skillnader på kopiorna i Thailand, men blivit bättre på senare år.

Märket på tröjorna lägger jag inte så mycket vikt vid men GANT är snygga :)

Jag har väldigt svårt med dubbelmoral, en moral som gäller för andra men en inte för mig.
För ingen vill väl ha sin egendom stulen...

Nej, men så är det, människan accepterar eller kanske jag skall mildra det lite bryr sig lite, i princip vad som helst så länge det inte drabbar henne själv. Är det något som gagnar hennes syften och liv är det okej.

Sen såg jag ju ett inlägg här som är så vanligt "jämföra brott eller beteenden", det ena är inte värre än det andra och detta är ju just människans problem, man likställer och på så sätt legaliserar man något som man vet inte är okej.

Svartjobb är ju ganska accepterat i ett samhälle och man ser det inte så allvarligt men att massor av skattepengar uteblir som kanske hade kunnat användas till din sjuke mor tänker man inte på då men samtidigt kan man sitta och förhävas sig över den bristande sjukvården och att skatterna är höga osv, där är din dubbelmoral som du säger.

Människan ser inte sambanden och kan inte i det korta liv hon lever överblicka konsekvenserna av sina handlingar och vad för effekter det får i det stora hela, alla andra gör det så inget blir bättre om bara jag inte gör det. Människan har ständigt ursäkter, vad hjälper det om Jag tar ansvar när ingen annan gör det?

Väldigt vanligt precis som också nämnts i denna tråd är att man gärna vänder på saker och ting som "massor av fattiga människor blir utan jobb", alltså dubbelmoral i den meningen att man gärna framställer sig som försvarare av det goda hjärtat, alltså man tar ett slags samhällsansvar, så länge en fattig gör ett brott är det okej.

Man måste dock i detta sammanhanget ta människan lite i försvar för hon har ingen lätt situation där hon samtidigt skall brottas med sin girighet och samvete och girighet och samvete blir lika med dubbelmoral, det är den ventilen hon har.

Skulle piratkopierare försvinna skulle det inte vara lika kul att åka till Thailand längre. En motsvarande piké utan namn i Sverige men med sämre kvalité kostar ju flera hundra i Sverige.

Sen finns det mycket olika kvalité skillnader på kopiorna i Thailand, men blivit bättre på senare år.

Märket på tröjorna lägger jag inte så mycket vikt vid men GANT är snygga :)

hehe, ja den var ju go, inte fan beror mitt intresse av Thailand på deras piratkopior, är du ute efter piratkopior kan du ju stanna hemma eller du var ju i Polen nyss, blir billigare resor:D;)

Senast redigerad av en moderator:
Utan kopiorna hade dom inte varit lika stora som märke...??
Kopiorna gör ju sitt i marknadsföringen på något konstigt sätt..??
Och inte fan hade dom fått sälja mera utan kopiorna inte..
Vem av dessa som köper kopior vill handla original skjortor för 1000:- sek..??

Ja, där har faktiskt @Ledarn rätt, tillverkarna är faktiskt själva medskyldiga till den stora tillgången på piratkopior för själva gör de ganska lite åt problemet, utan lägger det ansvaret på stater och myndigheter, för som Ledarn säger ser tillverkarna hellre att de går i deras T-shirt, piratkopia eller äkta än någon annans märke, eftersom det i slutändan får till följd att märket blir känt och populärt, dubbelmoral.

Vi kan ta ett bra exempel, mjukvarutillverkare av datorapplikationer som te x Adobe eller Microsoft och liknande, väldigt lätt att knäcka applikationer och låsa upp och sprida kopior och de har ju inte gjort speciellt mycket åt det.

Likadant här, de tjänar pengar ändå och om någon på sin vindsvåning installerat någon kopia bryr de sig näppeligen utan som Ledarn säger gör ju sitt i något slags marknadsföring gott för tillverkaren.

Jag kan acceptera att människor är giriga och vill ta del av imagen som ett dyrt märke ger utan att betala för det. Men när det sker helt öppet utan skrupler som på MBK är det statens sak att stoppa det, det görs ju nu i Thailand.

Det lite lustiga är att strävan efter image utan att betala för den ger rakt motsatt effekt, en kopia avslöjar ju verkligen att man inte har råd. Därför väljer jag helst produkter utan märke, det kommer ofta från samma produktion och är lika bra.

Jag kan acceptera att människor är giriga och vill ta del av imagen som ett dyrt märke ger utan att betala för det. Men när det sker helt öppet utan skrupler som på MBK är det statens sak att stoppa det, det görs ju nu i Thailand.

Det lite lustiga är att strävan efter image utan att betala för den ger rakt motsatt effekt, en kopia avslöjar ju verkligen att man inte har råd. Därför väljer jag helst produkter utan märke, det kommer ofta från samma produktion och är lika bra.
Jag går också precis lika gärna i kläder utan märke, är inte fåfäng på det sättet. Och du har rätt, kvaliteten är lika bra. Men dyker en snygg Lacoste-tröja upp som passar så köper jag den, särskilt om jag lyckas pruta en del på priset.

Rolex-klockor o dyl har jag däremot inte köpt på många år, dessa är alldeles för opålitliga. Där kör jag med schweizisk kvalitet istället.

Rolex-klockor o dyl har jag däremot inte köpt på många år, dessa är alldeles för opålitliga. Där kör jag med schweizisk kvalitet istället.

Många frågar mig om jag inte är rädd att gå omkring med en äkta på armen varje dag..??
(Ingen Rolex utan en Breitling)

- Näää... Alla tror ju jag har en kopia och den vill ingen tjuva.. 5555
Nu för tiden tar jag av den när jag ska bada..??
Då "vet" alla att det är en kopia med säkerhet..
Förr badade jag också med den på armen och då förstår många att det inte är en kopia....

Nu är ju kopior ofta svåra att upptäcka i många fall på kläder och många gånger tillverkade i samma fabrik.

Jag köper heller med ett märke på som jag gillar sån är jag.

Då får du åka till Smögen då 55555.
Var på Smögen finns kopior? Kan tänka mig tennis tältet mitt i mot Ica att dom har en del kopior, killarna där lever med thailändskor har jag för mig, fanns även förr en thaidam som hyrde jämte Göstas som höll på med filmer och skor (säkert kopior ) fast där är ju godisbutik idag;)

Vem ser skillnad på en äkta och en oäkta?

Var på Smögen finns kopior? Kan tänka mig tennis tältet mitt i mot Ica att dom har en del kopior, killarna där lever med thailändskor har jag för mig, fanns även förr en thaidam som hyrde jämte Göstas som höll på med filmer och skor (säkert kopior ) fast där är ju godisbutik idag;)

Godiskopior, kanske Ahlgrens bilar är kopior:D

Vem ser skillnad på en äkta och en oäkta?
Det är väl rätt lätt på många när det gäller tröjor dom som säljs på marknader för det är ju inga kopior på original kläderna.
Är ju samma pike tröja som har Ralph Lauren, Fred Perry, Lacoste etc. Dom har ju bara satt dit märket men inga direkt likheter med original.
Converse skor ser du på att kopiorna har converse stjärnan på fel sida.
Lonsdale t-shirt dock är så lika original så jag funderar på om det är original som tas från fabrik och säljs på marknad?

Jag köper väl mest original Thaikläder på Tesco och Big-C dom är snyggare och kostar lika mycket som marknadskläder.

Här är en Lonsdale, den är 5 år gammal köpt på marknad för 150 baht och jag använder den än.
Bra kvalitet för en kopia syns inte att den har 5 år på nacken.
En original kostar 7 pund, jag undrar hur det priset är försvarbart.
Kanske är det en original som säljs på marknad med vinst med ett pris på 150 baht för inte tror jag originalen sys i England ;)

Fast som sagt jag har slutat köpa på marknad för dom flesta tröjor är exakt likadana men med olika märken.
20170723_204317.jpg

Jag köper ofta piratkopior då det gäller kläder. Kläder intresserar mig föga. Dom skall sitta skönt, vara av ett för mig okej material och någon sjyst färg. Den som kan leverera det till mig för en vettig peng får affären och då blir det oftast piratkopior i Thailand, tyvärr får man väl säga. För mig så behöver dom inte begå ett brott och skriva BOSS på plagget jag hade köpt ändå om bara ovanstående krav var uppfyllda.

Frugan fnyser ofta och säger att jag inte förstår "Fashion". Hon har helt rätt i det. Jag behöver inte förstå för det intresserar mig inte. Jag har aldrig ägt en slips eller en kostym. Säger väl en del om min klädsel Hahahaha :)

När det kommer till nyttoplagg som vandrarkängor, MC-kläder/utrustning, friluftskläder, arbetskläder ja då är det skillnad, då vill jag ha kvalité. :thumbsup:

Jag köper ofta piratkopior då det gäller kläder. Kläder intresserar mig föga. Dom skall sitta skönt, vara av ett för mig okej material och någon sjyst färg. Den som kan leverera det till mig för en vettig peng får affären och då blir det oftast piratkopior i Thailand, tyvärr får man väl säga. För mig så behöver dom inte begå ett brott och skriva BOSS på plagget jag hade köpt ändå om bara ovanstående krav var uppfyllda.

Frugan fnyser ofta och säger att jag inte förstår "Fashion". Hon har helt rätt i det. Jag behöver inte förstå för det intresserar mig inte. Jag har aldrig ägt en slips eller en kostym. Säger väl en del om min klädsel Hahahaha :)

När det kommer till nyttoplagg som vandrarkängor, MC-kläder/utrustning, friluftskläder, arbetskläder ja då är det skillnad, då vill jag ha kvalité. :thumbsup:
Vill man sälja tröjor här nere har man ett tryck med Fashion på det funkar på min fru iallafall 5555.

Tillbaka
Topp