Nästa steg mot civilisation

Det är väl rätt lätt på många när det gäller tröjor dom som säljs på marknader för det är ju inga kopior på original kläderna.
Är ju samma pike tröja som har Ralph Lauren, Fred Perry, Lacoste etc. Dom har ju bara satt dit märket men inga direkt likheter med original.
Converse skor ser du på att kopiorna har converse stjärnan på fel sida.
Lonsdale t-shirt dock är så lika original så jag funderar på om det är original som tas från fabrik och säljs på marknad?

Jag köper väl mest original Thaikläder på Tesco och Big-C dom är snyggare och kostar lika mycket som marknadskläder.

Ja för den som kan är det säkert inte svårt men jag är fullständigt precis som Nam Falang säger ointresserad, bara det är skönt att bära och att det ser bra ut helt enkelt och någorlunda kvalité sen om det sitter krokodilmärke eller annat bryr jag mig inte.

Faktiskt får jag säga att alla de pikétröjorna jag har som är köpt i Thailand, min fru då som köper till mig är väldigt bra kvalité får jag säga, sen är det väl inga kopior, tycker mig inte se några krokodiler eller annat i alla fall och de märken som sitter på har jag ändå ingen aning om om det är fashion eller inte.:)

Kollar på någon sida som heter "rank a brand" nu.
Lonsdale klassas som "Don´t buy"
Dom ger inte information om rättigheter till folk vid tillverkning, om slavarbete används, om arbetarna i farbrikerna har rättigheter etc.

Nä jag skäms inte för att köpa en kopia, arbetarn på golvet har nog inte högre lön för det är ett original.

Lonsdale has achieved the E-label. This is our lowest possible sustainability score, and Lonsdale has earned it by communicating nothing concrete about the policies for environment, carbon emissions or labor conditions in low-wages countries. For us as consumers, it is unclear whether Lonsdale is committed to sustainability or not.

Nu funkar väl inte marknadsekonomi så att man behöver försvara sin prislapp. Priset sätts efter vad marknaden vill betala och vill marknaden betala en månadslön för en krokodil så tar man en månadslön.

Om man med smart marknadsföring lyckas med det konststycket tycker jag nog inte att det är ok att andra rider på den marknadsföringen genom att kopiera varumärket.

Men som sagt, det finns ju en kvalitetsaspekt också. Även på T-shirt, det är inte roligt med en hängande hals efter två tvättar!

Vill man sälja tröjor här nere har man ett tryck med Fashion på det funkar på min fru iallafall 5555.

Men jag blir så trött på mode ibland. Frugan kommer hem med ett par jeans som är både slitna och trasiga. Jag måste bara kommentera och fråga varför hon köpt trasiga kläder :) "Det är fashion och det förstår inte du!" Får jag då höra :)

Hennes farsa frågade en gång om hon inte hade pengar eftersom hon hade trasiga kläder hahaha :)

Jag och en polare skulle köpa rollerblades. På verkstan jobbade han ofta i jeans. På väg in i affären hittade vi ett ställ med jeans. Polarn tittade på jeansen, noterade priset på ca 1000:- och sedan på sina egna jeans. Efterföljande kommentar blev "Dom kan få köpa mina för 500:-" :)

Nu funkar väl inte marknadsekonomi så att man behöver försvara sin prislapp. Priset sätts efter vad marknaden vill betala och vill marknaden betala en månadslön för en krokodil så tar man en månadslön.

Om man med smart marknadsföring lyckas med det konststycket tycker jag nog inte att det är ok att andra rider på den marknadsföringen genom att kopiera varumärket.

Men som sagt, det finns ju en kvalitetsaspekt också. Även på T-shirt, det är inte roligt med en hängande hals efter två tvättar!
Som sagt var tycker det vart bra kvalitet på den T-shirten jag visade bild på med tanke på att den är 5 år och jag har haft på mig den halva dagen idag när jag tog fotot på den nu ;)

Men visst andra s.k. märkeskläder som Lacoste tex. så kolla på en Fred Perry, Ralph Lauren etc. så ser du att det är samma typ av pike på marknaderna olika märken påsatt och färgsättning.

Är väl ingen som köper dessa i tron att det är original, har ni aldrig vart inne i en originalklädesbutik av dessa märken eller ;)
Jag köpte ju en del Fred Perry original på NK när jag bodde i Sverige och dom är inte ett dugg lika dom som säljs på marknaderna.

Men jag blir så trött på mode ibland. Frugan kommer hem med ett par jeans som är både slitna och trasiga. Jag måste bara kommentera och fråga varför hon köpt trasiga kläder :) "Det är fashion och det förstår inte du!" Får jag då höra :)
" :)
5555 låter som något jag har hört här hemma många gånger, tur är köper hon sådan fashion på marknaderna så inte så dyrt ;)

Jag köper ofta piratkopior då det gäller kläder. Kläder intresserar mig föga. Dom skall sitta skönt, vara av ett för mig okej material och någon sjyst färg. Den som kan leverera det till mig för en vettig peng får affären och då blir det oftast piratkopior i Thailand, tyvärr får man väl säga. För mig så behöver dom inte begå ett brott och skriva BOSS på plagget jag hade köpt ändå om bara ovanstående krav var uppfyllda.

Frugan fnyser ofta och säger att jag inte förstår "Fashion". Hon har helt rätt i det. Jag behöver inte förstå för det intresserar mig inte. Jag har aldrig ägt en slips eller en kostym. Säger väl en del om min klädsel Hahahaha :)

När det kommer till nyttoplagg som vandrarkängor, MC-kläder/utrustning, friluftskläder, arbetskläder ja då är det skillnad, då vill jag ha kvalité. :thumbsup:
Haha jag har säkert väl över hundra slipsar men inte hundra kostym men 23 st har jag vi är väligt olika men inga T-shirt gillar dom inte brukar bara kortärmade skjortor och långärmade.:cool::rolleyes:

Hennes farsa frågade en gång om hon inte hade pengar eftersom hon hade trasiga kläder hahaha :)

Jag och en polare skulle köpa rollerblades. På verkstan jobbade han ofta i jeans. På väg in i affären hittade vi ett ställ med jeans. Polarn tittade på jeansen, noterade priset på ca 1000:- och sedan på sina egna jeans. Efterföljande kommentar blev "Dom kan få köpa mina för 500:-" :)
Det där känner jag exakt igen från dottern. Trasiga jeans är tydligen toppmodernt men frugan skulle aldrig ta på sig något sådant. Jag brukar också jäklas med henne, betala dyrt för trasor som ser ut som lump. :confused: :eek: o_O

Det där känner jag exakt igen från dottern. Trasiga jeans är tydligen toppmodernt men frugan skulle aldrig ta på sig något sådant. Jag brukar också jäklas med henne, betala dyrt för trasor som ser ut som lump. :confused: :eek: o_O
Trodde det var toppmodernt på 90 talet och kommit till Thailand nu, men kanske något som kommit tillbaks i Sverige, klädstilar brukar ju komma igen.

Är väl ingen som köper dessa i tron att det är original, har ni aldrig vart inne i en originalklädesbutik av dessa märken eller ;)

Nä det kan jag på rak arm säga att jag aldrig varit.:) När vi ändå är inne på detta med kvalité och annat så måste jag bara visa en T-shirt som jag köpte 1994 i Bangkok.

Är den skönaste och bästa T-shirt jag någon gång köpt och den är lika fin idag som den var när jag köpte den. Visst lite av trycket börjar naggas efter 700 miljoner tvättar men egentligen helt otroligt att den kan vara så fin efter 23 år!!

t-shirt.jpg

Fake Quality kallas det. Det var samma år jag var i Thailand för första gången. Tror faktiskt att jag har något kvar i gömmorna där hemma sen den tiden.

Det är tillbaka sen något år tillbaka...
Brukar fråga dottern om hon tog kvittot när hon handlade..??
Alltid den där sköna blicken får man... 5555

Min fru gillar ju dessa trasiga jeans och sonen. Är ju populärt nu. Min fru har även "trådat" ur vanliga jeans för de ska se slitna ut.

Angående piké kopior tycker jag de är lika hållbara som original. Har köpt original på XXL som blir urtvättade direkt.

Original har jag inget intresse av.

Min fru gillar ju dessa trasiga jeans och sonen. Är ju populärt nu. Min fru har även "trådat" ur vanliga jeans för de ska se slitna ut.

Angående piké kopior tycker jag de är lika hållbara som original. Har köpt original på XXL som blir urtvättade direkt.

Jag har ju köpt mycket original i mina dagar i Sverige blev ju alltid urtvättade i färgerna.
Flyttade hit ner och märkte att här blev dom ju aldrig urtvättade.
Sen såg jag ju hur Thai tvättade så tänkte det beror ju på att dom aldrig använder varmvatten.
Men nu har vi en tvättmaskin "precis som en Svensk med grad inställningar"
Frugan tvättar i 40-60 grader och fortsatt bättre h¨ållbarhet här nere.
Köpte man på någon av dom billigare affärerna i Sverige men ändå till en kostnad av 300-400 SEK så va det urtvättat rätt snabbt, det händer inte på mina kläder inköpta här nere kopia eller Thai märke?
Vad är det då man betalar för när det gäller dessa "märkeskläder".?
Som @mackes spy skit för att vi för dubbelmoral och all hans mormor, vad fan gör märkesbolagen.
Är märket och att man inte tar symbolen viktigare för dig " @mackes " än kanske allt det som sker runt det"?

Senast redigerad av en moderator:
På vägen från flygplatsen in till Phnom Phen så ligger det massor med textilindustri, eller kanske gigantiska sweatshops är en mer korrekt benämning bl.a. H&M. Längs en stor del av vägen så är det ungefär som eftermiddagsmarknad, direkt från fabriken men utan logga till stånden. Piratkopior?

Ännu en proletärsnobb:p:D:D

Senast redigerad av en moderator:

Tillbaka
Topp