Nästan 500 utlänningar gripna i Isaan.

Hej

Men frågan kvarstår då varför inget enda känt fall där någon har gripits eller åtalats för detta verkar finnas i Thailand historiskt sett?

Först den dagen polis eller immigration uttalar sitt missnöje över att falanger hjälper sin familj genom oavlönat arbete på familjens mark, säger sig se detta som ett brott och börjar gripa falanger för detta kommer jag själv att se detta som ett problem.

Ännu så länge är intresset ifrån polis och immigration för att ingripa mot detta dock obefintligt.

Själv får jag mer ett intryck av att det är falanger som inte är verksamma inom jordbruket som är avundsjuka på att andra falanger kan försörja sina familjer och klara sina vistelser i Thailand på pengar intjänade i Thailand, i dom flesta andra branscher är ju immigration och polis väldigt aktiva, vilket kan tyckas vara orättvist.

Mvh isan lover
Ja i mina trakter hade det väl stått som spön i backen med utvisningar, minst ett trettiotal,inklusive undertecknad. Men har inte hört talas om en ända som åkt dit. Då har det byggts hela hus samt arbetat med ris sk¨rd

Ja i mina trakter hade det väl stått som spön i backen med utvisningar, minst ett trettiotal,inklusive undertecknad. Men har inte hört talas om en ända som åkt dit. Då har det byggts hela hus samt arbetat med ris sk¨rd

Hej

Så ser det med största sannolikhet ut i större delen av Thailands landsbygd, jag känner också personligen många utlänningar som arbetar på sina familjers mark men inte en enda som har fått något problem, så jag har lite svårt att förstå eller dela den oro som andra uppger sig känna inför detta.

Mvh isan lover

Hej

Men frågan kvarstår då varför inget enda känt fall där någon har gripits eller åtalats för detta verkar finnas i Thailand historiskt sett?

Först den dagen polis eller immigration uttalar sitt missnöje över att falanger hjälper sin familj genom oavlönat arbete på familjens mark, säger sig se detta som ett brott och börjar gripa falanger för detta kommer jag själv att se detta som ett problem.

Ännu så länge är intresset ifrån polis och immigration för att ingripa mot detta dock obefintligt.

Själv får jag mer ett intryck av att det är falanger som inte är verksamma inom jordbruket som är avundsjuka på att andra falanger kan försörja sina familjer och klara sina vistelser i Thailand på pengar intjänade i Thailand, i dom flesta andra branscher är ju immigration och polis väldigt aktiva, vilket kan tyckas vara orättvist.

Mvh isan lover
Det var ett riktigt korkat inlägg anser , om du tror att det finns många västerlänningar som önskar sig står och gräva diken i Thailand , hur tänker du då. Jag för min del betalar inte en en flygresa för att sen stå och jobba med jordbruk , Jag gillar trädgård , inte komersiellt jordbruk , du hade jag valt att bli bonde ... Du kanske saknar" gräsrötterna " IL...

på att andra falanger kan försörja sina familjer och klara sina vistelser i Thailand på pengar intjänade i Thailand, Så du försörjer MAO din familj med ditt arbete i Thailand , du skriver ju detta själv nu .. Ähhh.. ingen ide att diskutera detta med dig IL ,, du tillhör en grupp som alltid svänger snacket åt det håll det blåser , men det visste jag ju , tror du är djäkligt nervös nu när du skall ner nästa gång .. Kika efter bilar från MIG , de har synts ganska ofta nu i Chang Wat där du bor

Det var ett riktigt korkat inlägg anser , om du tror att det finns många västerlänningar som önskar sig står och gräva diken i Thailand , hur tänker du då. Jag för min del betalar inte en en flygresa för att sen stå och jobba med jordbruk , Jag gillar trädgård , inte komersiellt jordbruk , du hade jag valt att bli bonde ... Du kanske saknar" gräsrötterna " IL...

Hej

Själv uppskattar jag det till att tusentals falanger arbetar inom jordbruket, visst är det få sett till dom som turistar men dom finns och är nog inte så få som en del tror, för många handlar det dock förmodligen mer om integration, vettig sysselsättning, välbefinnande och att hjälpa familjen än pengar.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
på att andra falanger kan försörja sina familjer och klara sina vistelser i Thailand på pengar intjänade i Thailand, Så du försörjer MAO din familj med ditt arbete i Thailand , du skriver ju detta själv nu .. Ähhh.. ingen ide att diskutera detta med dig IL ,, du tillhör en grupp som alltid svänger snacket åt det håll det blåser , men det visste jag ju , tror du är djäkligt nervös nu när du skall ner nästa gång .. Kika efter bilar från MIG , de har synts ganska ofta nu i Chang Wat där du bor

Hej

På ett sätt ja, vi har hela tiden haft som mål att våra Thailands vistelser ska finansiera sig själv, detta mål uppnådde vi för 8-10 år sedan, så vi tillhör den grupp som inte är beroende av kronkursen, i vårt fall är det mer politiska beslut och priset på olika grödor som avgör.

Men du har fel i att det är mitt personliga arbete som finansierar våra vistelser i Thailand, det är naturligtvis frugans anställde och dennes familj som står för dom största inkomsterna och arbetet, dom vistas ju i Thailand året runt och jag bara delar av året.

Sen har ju frugan haft sina största inkomster via inköp och försäljning av mark och fastigheter, där är ju min påverkan i princip noll och ingenting, goda råd kan jag ju alltid ge när vi diskuterar köp eller en försäljning.

Själv skulle jag nog säga att det mer är frugan som försörjer både mig och pojken när vi vistas i Thailand, min egen insats här ska nog inte överdrivas.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hur som helst så kan jag för egen del säga att jag aldrig i livet skulle åka till Thailand och sedan jobba och slita, är alldeles för lat för det. Väl därnere vill jag resa runt och bara uppleva landet jag innerst inne älskar. Att slita på ett risfält eller liknande finns inte på kartan. Behöver vi hjälp finns det massor med folk som gärna ställer upp för några hundra Baht om dagen. Och dom blir dessutom glada över att få möjlighet att tjäna lite extra.

Nu har vi inga risfält men jag jobbar inte ens i trädgården, vi tar in hjälp om det behövs.

Hur som helst så kan jag för egen del säga att jag aldrig i livet skulle åka till Thailand och sedan jobba och slita, är alldeles för lat för det. Väl därnere vill jag resa runt och bara uppleva landet jag innerst inne älskar. Att slita på ett risfält eller liknande finns inte på kartan. Behöver vi hjälp finns det massor med folk som gärna ställer upp för några hundra Baht om dagen. Och dom blir dessutom glada över att få möjlighet att tjäna lite extra.

Nu har vi inga risfält men jag jobbar inte ens i trädgården, vi tar in hjälp om det behövs.

Hej

Förstår ditt resonemang, men i mitt fall finns det inte så mycket kvar att upptäcka och resa till efter alla år, jag känner mig ganska färdig med den biten, nu handlar det mer om vardag, integration och bygemenskap.

Att vistas i liten en by 3-6 månader om året kräver nog att man har en lite speciell läggning, trivs med det enkla, gillar byborna och är bredd att leva ett liv som liknar det dessa lever, att vistas där periodvis eller helårsvis utan en vettig sysselsättning skulle nog vara näst intill outhärdligt, långtråkigt och monotont.

Men efter många år på landet upplever jag bylivet i storfamilj som helt överlägset det liv som bara innefattar mamma, pappa och barn, socialt sett är det helt överlägset och det ger så mycket tillbaka, att lära sig språket, att lära sig om naturen, jordbruk, skogsbruk, fiske och jakt i en helt ny miljö, börja förstå hur folk resonerar, tänker, agerar är både utvecklande och givande.

I mitt fall har jag ett behov av fysiska aktiviteter och föredrar kroppsarbete före gym, därav min vilja att använda kroppen till det den är skapt för, fysisk aktivitet ger ju hälsa.

Mvh isan lover

Senast ändrad:

Det var min tanke att göra inget när jag bosatte mig i Thailand:p
Men sista fyra åren har jag jobbat häcken av mig @Berralund .
När jag är hemma i spenaten klipper jag gräsmattan och ansar buskarna över allt.
Är för jobbigt att ta hem någon till att göra det.
3 av mina hundar är av rasen Thai Ban Keaw du vet hur de är, ni har säljva sådana hunda, de gillar inte att någon strövar på deras område.5555
Och jag som trodde att jag skulle ha det lungt på mina äldre dar:mad::p:p

Det var min tanke att göra inget när jag bosatte mig i Thailand:p
Men sista fyra åren har jag jobbat häcken av mig @Berralund .
När jag är hemma i spenaten klipper jag gräsmattan och ansar buskarna över allt.
Är för jobbigt att ta hem någon till att göra det.
3 av mina hundar är av rasen Thai Ban Keaw du vet hur de är, ni har säljva sådana hunda, de gillar inte att någon strövar på deras område.5555
Och jag som trodde att jag skulle ha det lungt på mina äldre dar:mad::p:p
Jodå, dom hundarna känner jag väl till och dina var ju inte särskilt välkomnande när jag hälsade på. Men dom gör sitt jobb utan anmärkning! Men som sagt, jag är fruktansvärt lat så jag sitter hellre i skuggan på dagen och dricker vatten och tittar på andra som jobbar i trädgården. Det är fantastiskt rogivande. :)

Jodå, dom hundarna känner jag väl till och dina var ju inte särskilt välkomnande när jag hälsade på. Men dom gör sitt jobb utan anmärkning! Men som sagt, jag är fruktansvärt lat så jag sitter hellre i skuggan på dagen och dricker vatten och tittar på andra som jobbar i trädgården. Det är fantastiskt rogivande. :)
Ju jag var bara att driva med dig @Berralund

555 man får kanske tänka efter lite mer numera. Har plockat skräp i sopsäckar, och snyggat till efter vår lilla väg. Rensat ogräs samt kapat och tuktat växtligheten på kommunens mark för att hyfsa till utsikten från trädgårn åt stadshållet till. En norrman kom förbi och var nästan upprörd över vad jag höll på med, förbjudet aja-baja!
Har också stått på marknaden, helt själv i flera timmar och sålt myrägg och annat. Det gjorde succe, det fick man höra om länge efter, vem man än besökte i byn så började dom prata om det. Falangplockade myrägg! Alla i byn vet ju vem jag är, tror nog dom tycker jag är lite dting-dtång 555. Har också alltid sett till att sprida inköpen av allt som behövs på olika butiker i byn, är förhoppningsvis inte känd som en snålis som köper allt på billigaste varuhus i stan:xmas_smiley:

555 man får kanske tänka efter lite mer numera. Har plockat skräp i sopsäckar, och snyggat till efter vår lilla väg. Rensat ogräs samt kapat och tuktat växtligheten på kommunens mark för att hyfsa till utsikten från trädgårn åt stadshållet till. En norrman kom förbi och var nästan upprörd över vad jag höll på med, förbjudet aja-baja!
Har också stått på marknaden, helt själv i flera timmar och sålt myrägg och annat. Det gjorde succe, det fick man höra om länge efter, vem man än besökte i byn så började dom prata om det. Falangplockade myrägg! Alla i byn vet ju vem jag är, tror nog dom tycker jag är lite dting-dtång 555. Har också alltid sett till att sprida inköpen av allt som behövs på olika butiker i byn, är förhoppningsvis inte känd som en snålis som köper allt på billigaste varuhus i stan:xmas_smiley:
Nu får du Jokern på dig, o han är inte ens Norrman.

Hej

Själv uppskattar jag det till att tusentals falanger arbetar inom jordbruket, visst är det få sett till dom som turistar men dom finns och är nog inte så få som en del tror, för många handlar det dock förmodligen mer om integration, vettig sysselsättning, välbefinnande och att hjälpa familjen än pengar.

Mvh isan lover
Knappast att jag köper att det är tusentals faranger som jobbar inom det öppna jorbruket ute på Risfälten ,, Inte en chans att det är korrekt ,, Källa på det tackar ..

Knappast att jag köper att det är tusentals faranger som jobbar inom det öppna jorbruket ute på Risfälten ,, Inte en chans att det är korrekt ,, Källa på det tackar ..

Hej

Jordbruk handlar inte bara om risodling, hundratals familjer med utlänningar ingifta har gummifarmer, en del har oljepalmer, andra odlar frukt av olika slag, många odlar grönsaker, en del odlar bambu, kokosnötter, bananer, brytbönor och cassava o.s.v.

Sen finns det ju även dom som håller bufflar, kor, grisar, höns, getter o.s.v som sedan säljs för köttets skull, andra föder upp grodor, kräftor och fisk, några föder upp alternativt fångar olika insekter och säljer, en del har svampodlingar, några odlar blommor och bär som går att sälja, så det finns mycket annat än ris att odla.

Själv yror jag att siffran tusental kan vara i underkant, rör man sig i dom kretsar där man sysslar med jordbruk så får man en helt annan inblick i detta, personligen känner jag utlänningar ifrån samtliga Skandinaviska länder, England, USA, Tyskland, Schweiz, Australien, Österrike, Irland och Frankrike som är verksamma inom. jordbrukssektorn via sin fru och familj, har ännu inte besökt någon del av Thailand där det inte finns falanger som sysslar med sånt här.

Mvh isan lover

I Phetchabun fanns Swiss-farm som den hette, största farmarn i provinsen sa dom. Var storskaligt jordbruk som drevs av Schweizare (antagligen inte på pappret)
Åkte förbi farmen där och påminde mer om Europeiska moderna bondgårdar.

Hej

Så ät det naturligtvis, men vi är ett gift par med barn, både frugan och pojken får äga mark och vi är samtliga registrerade på adressen, att det skulle kunna vara ett problem att kroppsarbeta utan lön på sin egna familjs mark är fullt möjligt om man ställer det på sin spets.

Men än så länge har jag aldrig hört talas om eller läst om någon utlänning som har råkat i trubbel för detta och det under 35 år, det verkar mest vara andra falanger som ser detta som en risk och ett problem, vare sig polis, immigration, Forest Department, Land Office, andra myndigheter på Amphoe eller Changwat nivå har reagerat negativt på detta eller ens antytt att det skulle kunna vara något problem, detta trots att vi aldrig har dolt att jag själv också arbetar på farmen.

Tvärtom har alla inblandade på alla dessa olika myndigheter varit oerhört positiva och uttryckt sitt gillande över att jag arbetar, bor i en by och lever på samma sätt som övriga bybor.

När man har hört att man snart ska åka fast och drabbas på olika sätt av andra utlänningar i närmare 30 år utan att något har hänt blir man nog lite avtrubbad och luttrad, men visst har klimatet hårdnat dom senaste 5 åren.

Mvh isan lover

Är alltså volontärarbete tillåtet utan WP?

Är alltså volontärarbete tillåtet utan WP?

Hej

Förstår din undran med tanke på hur omfattande det här är, men egentligen är det nog inte det.

Men hittills har mig veterligen ingen myndighet av något slag intresserat sig för eller sett det som ett problem när ingifta utlänningar har varit med och utfört den här typen av sysslor som trädgårdsskötsel, odling, djurhållning eller fällande av träd o.s.v på familjens egna mark.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp