Nödrop! Varför jäser inte min saffransdeg?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
R

ragnela

Gäst
Varför jäser inte min saffransdeg?

2½ dl ljummen mjölk och knappt 1 tesked "Perfect" jästpulver. Inköpt i höst här i Thailand.

Jag behöver goda råd. NU!

// Red: Rubrik

Lite tips vid jäsning.

1: Jästen här i Thailand går inte att jämföra med jäst i Sverige. du får använda 2 till 3 gånger så mycket för att få samma resultat.

2: Jäst är färskvara, så den kan helt enkelt vara för gammal. Spelar ingen roll va det står för datum på flaskan. Detta gäller förvaring mörkt och vid plus 16 grader.

3: ljummen mjölk, skriver du. Tänk på alla jästbakterier dör vid 42 grader. detta gäller även vid förvaring. Så i stort sett räcker det med att jästen varit i solen ett par timmar.
Förvara den skuggigt och svalt. Men inte i kylskåpet, kan få bismak då.

3. Samma gäller vid jäsning. Låt degen jäsa svalt. Max 30 grader och inte under 20.

4: Knåda degen mer än vanligt och gärna i 2 omgångar.

5: Se till att alltid ha en nypa salt och lite socker i degen. Detta hjälper jäsningen.

Så jag rekommenderar att inhandla ny jöst och prova igen.

Kent

De bästa kockarna i världen, precis som de bästa konditorister, är faktiskt manliga.

Så det är inget att skämmas över.
Själv bakar, lagar mat och pysslar man med blommor hela dagarna.

Är man en D......A F.....A bara för det.
Så får man väl acceptera detta.
Men som sagt, vänta tills ni smakat mina Kanelbullar eller köttbullar.
För att inte nämna min pannkakor.

Kent

Det jäste efter att jag knådat i en tsk torrjäst till. Nu är första plåten i ugnen och det lukta gott i hela stugan!

Nu är Legos dagar som mansgris räknade! Han är en förklädd hemmafru!

"ragnela " sa:
Det jäste efter att jag knådat i en tsk torrjäst till. Nu är första plåten i ugnen och det lukta gott i hela stugan!

hahaha ;D Legolas glöm inte förkläde när ni kommer till Khon Kaen ,du kan tydligen hjälpa till i köket ;D ;D ;D

"ledarn " sa:
Som när frugan skulle göra halvspecial till mig igår rått o kallt körvbröd. Måste nog va gbgare så änna för att fatta att de ska lätt brännas en stund inna så änna inna du kan käka de så änna.

"ragnela " sa:
Jag tror inte att Legolas vill räkna in sig i damernas skara för, som det gamla uttrycket anger.... "En lycklig kvinna är en lydig kvinna". Jag tror inte att han är så lydig utan han går nog sin egen väg precis som katten och är lycklig i alla fall :)

"Sir One " sa:
Jag tror inte att Legolas vill räkna in sig i damernas skara för, som det gamla uttrycket anger.... "En lycklig kvinna är en lydig kvinna". Jag tror inte att han är så lydig utan han går nog sin egen väg precis som katten och är lycklig i alla fall :)
Vad har du fått det ifrån att en lydig kvinna är en lycklig kvinna? 8)

"legolas " sa:
Dessutom i "våra" egna gamla böcker..... och gunnarg, du missförstod faktiskt , du vände på hela uttrycket..... det han skriver och som uttrycket är: En lycklig kvinna, är en lydig kvinna". Och sanningshalten i uttrycket är ganska korrekt!!!

legölas
Det beror väl på vad man menar med att vara lydig.Man måste ju veta i vilket sammanhang någon har yttrat dessa orden.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp