Nord och Sydkorea kommer att bli ett

Källan ska vara TT om jag förstått rätt.

Nu väntar vi på en stor smäll, som ett steg i rätt riktning...:)

Inbjudna medier från västvärlden är på väg till Punggye-ri, Nordkoreas isolerade och mytomspunna testplats för kärnvapen.

Pyongyang-regimen har lovat att spränga anläggningen i luften under onsdagen, torsdagen eller fredagen - beroende på väder och andra faktorer.

Journalister från Kina, Ryssland och USA flögs in från Peking i tisdags, medan sydkoreanska medier först inte fick tillstånd men nu också ska vara på väg.

Från staden Wonsan, där specialflyget från Peking landade, tar det dock uppemot ett dygn att ta sig med tåg och buss till Punggye-ri, som ligger svårtillgängligt i nordöstra Nordkorea.

Många av världens större medieorganisationer ansökte om att få vara med vid sprängningen, men bara ett fåtal fick ja. Bland dem finns AP, CNN och CBS från USA, Russia Today samt kinesiska CCTV.
Kim fjong tar väl dom som gisslan sen? Alltså journalisterna då!:rolleyes:

Kim Jung pung vet att han ligger risigt till det, internationellt. Han är beroende av ekonomiskt stöd från andra länder.
Hans befolkning lever i svår fattigdom pga hans sjuka personifiering. Han tror han är Gud själv...
Han är skiträdd för att kanske behandlas som Kadaffi eller Sadam Hussain.. Han vill ju inte fiskas upp ur en håla i marken och hängas av sin egen befolkning... ;)
Att Nord och Syd Korea blir ett är kanske en önskedröm för en del. Men så länge Nord har backup från Ryssland, Kina mm så kommer det inte att ske. Syd har starka affärsförbindelser med tex USA.
Mr Trump är inte dum i huvudet som många vill framstå han som.. En slipad affärsman...
Han mjäkar inte med någon... Utan hårt mot hårt.. ;)
Andra Presidenter före Trump har bara legat lågt.. Men nu rör Trump runt i grytan så att folk vaknar..
Han ifrågasätter det korrumperade FN och EU.. Tro fan att många politiker vill gnälla på honom.
När det sitter 1000 tals personer med feta löner, som bara snackar och inget händer, då blir det problem när grytan kokar över.. :p Ingen vill ta tag i grytan.. För varm.. Någon annan får ta tag i det.. :)
Såååå … Nu har Trumpen sagt sitt.. Pungen sitt..
Betta på att Trumpen vinner !!! :p

Sawadi krap !! Jupp jupp!! :wai::wai::wai:

Det är inte bara Trump och Kim i detta, det finns andra aktörer...
Jajamen @Ubon Som jag skrev i föregående inlägg. Andra som har intresse av det.
Inte bara Kim Pung och Trumpen...
Man kan ju undra hur mycket vapen och teknik för militär som kommer från Sverige i Nordkorea, eller via mellanhänder i andra intresseländer? SAAB säljer ju militär utrustning för massor av miljarder till krigsområden och diktaturer. Så på så vis är väl Sverige med att bidra till eländet. :confused: Och det med den svenska regeringens godtycke..:cool:
Det handlar om enormt stora pengar och arbetstillfällen som står på spel i Sverige...
De som jobbar på SAAB har nog ingen större moral mer än att försörja sin familj.. Inte mitt problem säger de nog... ;)
I Sverige förgår man hellre med att vara miljöansvarig för jordklotet.. Mer skatter!!! :p
Men att sälja bomber och granater anses som bra för den svenska ekonomin... :eek::eek::eek:
Konstigt inget parti tagit upp den frågan i pågående valrörelse??

Trumpen vinner.. Inget tvivel... :wai::wai::wai:

Den som vinner är Nord Korea. Man spränger en testplats som man ändå inte kan använda då berget har kollapsat. Man behöver inte provspränga mer då man visat att man har fungerande kärnvapen. Nu har man flirtat med Syd Korea och USA för att få en bättre deal med Kina. Varken USA eller Kina är nöjda men att försöka avlägsna Nord Koreas ledarskap är förenat med stora risker. Att Nord/Syd Korea skulle förenas kan vi bara glömma då Kina inte skulle tillåta detta. Det USA möjligtvis kan uppnå är att Nord Korea avstår från att exportera/sälja kärnvapen teknik till Iran. Trump kommer att märka att internationell politik definitivt inte är det samma som att leda ett företag.....

Mötet mellan Trump och Kim är tillfälligt inställt, min uppfattning är att båda testar och befäster sina positioner.

Min uppfattning är att Trump och Kim känner sig för, hur mycket dom kan begära...

Även Nordkorea är berett att mötas och prata, "när som helst, på vilket sätt som helst", meddelas nu från Pyongyang, efter USA:s mångtydiga besked om det inställda toppmötet.

"Det plötsliga utspelet om att mötet är inställt kom oväntat för oss, och vi kan inte se det som annat än extremt tråkigt", säger Kim Kye-Gwan, som har titeln förste vice utrikesminister, enligt en kommuniké via Nordkoreas officiella nyhetsbyrå KCNA.

USA:s president Donald Trump skrev i ett brev på torsdagen att det tänkta toppmötet med Nordkoreas diktator Kim Jong-Un den 12 juni ställs in på grund av Kims fientliga attityd. Men Trump betonade samtidigt att om Kim ändrar sig är det bara "att ringa eller skriva".

Och Pyongyang-regimen säger sig också vara öppen för nya samtal.

"Vi upplyser åter USA om att vi är villiga att sitta ansikte mot ansikte, när som helst, på vilket sätt som helst, för att lösa problemen", heter det i kommunikén.

Trump har antytt att Kina kan ligga bakom Kim Jong-Uns bitvis skeptiska signaler den senaste tiden. Enligt Washington har Pyongyang de senaste dagarna inte besvarat kontaktförsök. AFP rapporterar att nordkoreanska företrädare helt oannonserat valde att inte dyka upp till ett planerat möte med rådgivare från Vita huset i Singapore.

Å andra sidan har Kim, efter att tidigare genom åren konsekvent ha varit mörkt klädd på bilder i nordkoreanska statsmedier, den senaste veckan haft vita kläder - den traditionella fredsfärgen - vid sina framträdanden.

Sydkoreas ledare blev tagna på sängen av Trumps besked. President Moon Jae-in säger att den nya utvecklingen är "chockerande och mycket beklaglig". Moon Jae-in har kallat in sina säkerhetsrådgivare till krismöte.

Enligt Sydkorea fortsätter dock de gemensamma försöken att få till ett toppmöte. USA:s utrikesminister Mike Pompeo ringde till sin sydkoreanske kollega Kang Kyung-Wha på fredagsmorgonen. Sydkoreas utrikesdepartement säger att de två ministrarna talade om fortsatt arbete för att
"skapa en miljö för samtal med Nordkorea".

Källa: MSN

Min uppfattning är att Trump och Kim känner sig för, hur mycket dom kan begära...

Även Nordkorea är berett att mötas och prata, "när som helst, på vilket sätt som helst", meddelas nu från Pyongyang, efter USA:s mångtydiga besked om det inställda toppmötet.

"Det plötsliga utspelet om att mötet är inställt kom oväntat för oss, och vi kan inte se det som annat än extremt tråkigt", säger Kim Kye-Gwan, som har titeln förste vice utrikesminister, enligt en kommuniké via Nordkoreas officiella nyhetsbyrå KCNA.

USA:s president Donald Trump skrev i ett brev på torsdagen att det tänkta toppmötet med Nordkoreas diktator Kim Jong-Un den 12 juni ställs in på grund av Kims fientliga attityd. Men Trump betonade samtidigt att om Kim ändrar sig är det bara "att ringa eller skriva".

Och Pyongyang-regimen säger sig också vara öppen för nya samtal.

"Vi upplyser åter USA om att vi är villiga att sitta ansikte mot ansikte, när som helst, på vilket sätt som helst, för att lösa problemen", heter det i kommunikén.

Trump har antytt att Kina kan ligga bakom Kim Jong-Uns bitvis skeptiska signaler den senaste tiden. Enligt Washington har Pyongyang de senaste dagarna inte besvarat kontaktförsök. AFP rapporterar att nordkoreanska företrädare helt oannonserat valde att inte dyka upp till ett planerat möte med rådgivare från Vita huset i Singapore.

Å andra sidan har Kim, efter att tidigare genom åren konsekvent ha varit mörkt klädd på bilder i nordkoreanska statsmedier, den senaste veckan haft vita kläder - den traditionella fredsfärgen - vid sina framträdanden.

Sydkoreas ledare blev tagna på sängen av Trumps besked. President Moon Jae-in säger att den nya utvecklingen är "chockerande och mycket beklaglig". Moon Jae-in har kallat in sina säkerhetsrådgivare till krismöte.

Enligt Sydkorea fortsätter dock de gemensamma försöken att få till ett toppmöte. USA:s utrikesminister Mike Pompeo ringde till sin sydkoreanske kollega Kang Kyung-Wha på fredagsmorgonen. Sydkoreas utrikesdepartement säger att de två ministrarna talade om fortsatt arbete för att
"skapa en miljö för samtal med Nordkorea".

Källa: MSN

Jo naturligtvis är det ju så, bägge parter vill vinna tid. Det som gynnar samtal är ju att både Kim Jong-Un och Trump är giriga människor och alltid spelar högt spel och de kommer säkert att komma överens och Kim Jong-Un är inte dum utan vill ha så mycket som möjligt ut av detta och USA vill ju ha hela kakan naturligtvis om nu det skulle bli ett avtal om öppnande och avslutande, tänk vilken marknad USA skulle få, där får de nog backa.

Där ingår då Sydkorea som blir mångt större faktor än Japan. Är inte så säker på att som andra säger här att Kina skulle vara troget Nordkorea, de är redan i spinn men marknadsekonomi och är ett av världens största ekonomier och de är giriga nog att hänga på, för vad har Nordkorea att ge Kina, inte att skit och när det gäller ekonomiska fördelar är nog inte Kina sen att utnyttja.

Skulle det bli någon lösning på Nordkoreaproblematiken kommer nog Kina och Trump göra gemensam sak, för Ryssland vill ingen av dem ha i sin sandlåda. Kina är närmare USA än Ryssland.

Ungefär så, som Ubon ser detta, Sydkorea står närmare Nordkorea än Japan, så visst håller jag med dig, så just nu så känner dom varandra på pulsen och funderar på vad får jag om jag ger detta, och man ska veta att om detta går i hamn så är det ett helt land som ska byggas upp, och det finns många aktörer som vill sälja sina varor, vi får vänta och se vad som som sker...

Ungefär så, som Ubon ser detta, Sydkorea står närmare Nordkorea än Japan, så visst håller jag med dig, så just nu så känner dom varandra på pulsen och funderar på vad får jag om jag ger detta, och man ska veta att om detta går i hamn så är det ett helt land som ska byggas upp, och det finns många aktörer som vill sälja sina varor, vi får vänta och se vad som som sker...

Ja nu var ju min tanke inte att Sydkorea står närmare till Japan, utan Sydkorea är ju med i spelet om koreahalvön tillsammans med USA och där tror jag att Kina har en bättre möjlighet som ekonomisk stormakt att ingå i Trumps affärsplan, för så är det ju, affärsplan, inget världsfredsprojekt. Japan i detta scenario kommer att spela andra, tredje fiol och det kan bli problematiskt.

Glöm inte det, Trump är inte politiker utan affärsman, Kina har redan fingrarna i den kommersiella marknadsmässiga syltburken och de missar ingen chans men har mer subtila gåvor än en trumpen Trump.

Så här handlar det inte om huruvida det skall vara stabilitet och fred, utan vem som kan få mest makt och tjäna mest pengar i en eventuell uppluckring av Nordkorea, precis som i Irak, Vietnamkriget och övriga ställen där USA har varit inblandat och sällan har det blivit bra.

Japan däremot tror jag blir ett gissel då redan Sydkorea i princip gått om dem när det gäller stora ekonomiska områden som elektronik mm och de blir säkert inte så glada om USA helt plötsligt lägger mer kraft på koreahalvön än Japan, ja ni ser, inget oavsett utgång blir lätt!

Ryssland i denna fråga tror jag är noll, de har annan agenda, deras handel och kontakter med Kina påverkas inte av en eventuell konflikt i öst.

Ryssarna är egentligen inte intresserad av öst, mer av Europa och Mellanöstern. 70 % av landet öster om Uralbergen är Taiga, endast Kamtjatka är av intresse och där finns inget att utvinna mer än fisk, så Ryssland blir inget problem i detta fall, tror jag!

Ryssland och Kina har man ju alltid snackat om som några bundsförvanter, nja har aldrig trott på det, Kina och Ryssland går helt enkelt inte ihop!

Senast redigerad av en moderator:
Detta var vad jag skrev: som Ubon ser detta, Sydkorea står närmare Nordkorea än Japan,

och sist som det är handlar det om land, makt och pengar.

Den som vinner är Nord Korea. Man spränger en testplats som man ändå inte kan använda då berget har kollapsat. Man behöver inte provspränga mer då man visat att man har fungerande kärnvapen. Nu har man flirtat med Syd Korea och USA för att få en bättre deal med Kina. Varken USA eller Kina är nöjda men att försöka avlägsna Nord Koreas ledarskap är förenat med stora risker. Att Nord/Syd Korea skulle förenas kan vi bara glömma då Kina inte skulle tillåta detta. Det USA möjligtvis kan uppnå är att Nord Korea avstår från att exportera/sälja kärnvapen teknik till Iran. Trump kommer att märka att internationell politik definitivt inte är det samma som att leda ett företag.....

Att Trump är affärsman är kanske just något som behövs i dagens värld. Annars är det mest flum och flata politiker som bara pratar men skiter i resultat. De litar mera på politiskt styrda diagram än verklighet.
Skulle nästan lite ironiskt vilja säga att alla negativa skriverier om honom övertygar mig att han ät rätt duktig.
Att det är spel för gallerier inom världspolitiken än välkänt kanske det behövs en som inte tolererar flum utan är mera konkret som just Trump är.
Kan naturligtvis inte vara säker på detta med det ser ut som han kan lyckas.
Sedan skall man inte glömma att Trump är inte ensam utan det finns en stor stab bakom honom.
Kim och Donald kommer nog att träffas snart. :rolleyes:

Just nu så säger dom på nyheterna att diskusitionen fortsätter för att försöka knyta ihop ett toppmöte...Trump och Kim.

Att Trump är affärsman är kanske just något som behövs i dagens värld. Annars är det mest flum och flata politiker som bara pratar men skiter i resultat. De litar mera på politiskt styrda diagram än verklighet.
Skulle nästan lite ironiskt vilja säga att alla negativa skriverier om honom övertygar mig att han ät rätt duktig.
Att det är spel för gallerier inom världspolitiken än välkänt kanske det behövs en som inte tolererar flum utan är mera konkret som just Trump är.
Sedan skall man inte glömma att Trump är inte ensam utan det finns en stor stab bakom honom.
Tänkte just skriva det: en stor stab av Harward studerade som gnuggar sina geniknölar!

Träffas gör de säkert annars förlorar bägge två ansiktet men det kommer inte till att leda till någon återförening. Det kan helt enkelt inte göra det så länge det innebär att "forna nord" inbegrips i USA:s maktsfär.. Ifall "forna syd" skulle införlivas i Kinas maktsfär (gud förbjude) då skulle jag kunna tro på det. Nord Korea gränsar till Kina och fungerar som en buffert mot Syd Korea och i förlängningen till USA. Kina visar tydligt sina ambitioner att befästa sin position som stormakt (De konstgjorda öarna + anspråk på havsområden) och de kommer INTE att tillåta ett starkt förenat Korea som de själv inte kontrollerar...

På något sätt blir det ett samgående, sen hur det kommer att se ut är en annan sak...:)

Tillbaka
Topp