Nord och Sydkorea kommer att bli ett

Analyser av vissa ekonomer menar att EU och Sverige blir dom stora förlorarna, främst för tullarna på stål och hot om åtgärder inom fordonsimport till USA.
Asien utom Kina har inte lika mycket handel med USA.
Största valutaförändring nyligen var att Fed höjde räntan och dollarn stärktes.

Mycket produktion ligger i de mindre asiatiska länderna också, bla Thailand.
Sedan är ju frågan hur mycket tullar det blir i slutändan, just nu är det mest kukmätning från stollens sida.

Viss export har Thailand till USA iallafall.
Här % vad Thailand exporterade 2017.

1. China: US$29.4 billion (12.4% of total Thai exports)
  2. United States: $26.5 billion (11.2%)
  3. Japan: $22.3 billion (9.4%)
  4. Hong Kong: $12.3 billion (5.2%)
  5. Vietnam: $11.6 billion (4.9%)
  6. Australia: $10.5 billion (4.4%)
  7. Malaysia: $10.3 billion (4.4%)
  8. Indonesia: $8.8 billion (3.7%)
  9. Singapore: $8.2 billion (3.5%)
  10. Philippines: $6.9 billion (2.9%)
  11. India: $6.5 billion (2.7%)
  12. Cambodia: $5.3 billion (2.2%)
  13. Germany: $4.9 billion (2.1%)
  14. Netherlands: $4.8 billion (2%)
  15. South Korea: $4.6 billion (2%)
Vi får se vad som sker, börserna i Asien har gått i rött i veckan, Thaibörsen var nere på årslägsta.
Beror lite vad som sker i Thailand med, EU har sagt att hålls inget val i Oktober blir det inget handelsavtal med Thailand.
USA fick juntaledaren att skriva under papper på att val skulle hållas i Oktober, hålls inte det vilket allt tyder på nu så finns det ju risk för represalier där med.
Om valet hålls eller inte hålls vilket det än blir så finns det risk för oroligheter och då flyr investerare.
Så finns många men som kan sänka bahten dom kommande månaderna.
Räntan skall troligtvis höjas i Norge i Oktober det kommer påverka SEK med.
Men även Sverige skall ju hålla val i år och ser ju ut att bli stökigare än sist så svårt att sia, men 2.50 tror jag inte men kanske du får rätt men hoppas inte det.

Fick inte EU också något löfte på när val skulle hållas?

Fick inte EU också något löfte på när val skulle hållas?
Har jag inte läst nåt om?
Han ville nog inte gett USA nåt heller, Trump tog han väl lite på sängen när han var där på besök.
Enligt Bangkokpost stack dom ett papper under näsan på han, här signera.
Har inte hört att nåt vallöfte har getts annars, krav har bara ställts från USA och EU vad jag läst.
Får väl se om det blir nåt av deras hot eller om det bara är lösa skott.

Har jag inte läst nåt om?
Han ville nog inte gett USA nåt heller, Trump tog han väl lite på sängen när han var där på besök.
Enligt Bangkokpost stack dom ett papper under näsan på han, här signera.
Har inte hört att nåt vallöfte har getts annars, krav har bara ställts från USA och EU vad jag läst.
Får väl se om det blir nåt av deras hot eller om det bara är lösa skott.

Jag har för mej att jag läste förra året att EU reste krav på valdatum annars så skulle man införa en handelsbojkott, har svårt att tänka mej att jag blandar ihop EU och USA.

Tagning, kameran rullar....

Egentligen ska jag inte skriva mer i denna tråd, en urspårad tråd...

North Korea on Friday. (South Korea Unification Ministry via AP)

SEOUL: North and South Korea have agreed to hold temporary reunions of families divided by the 1950-53 Korean War in August as they boost reconciliation efforts amid a diplomatic push to resolve the North Korean nuclear crisis.

Seoul's Unification Ministry said Friday the reunions will take place at North Korea's Diamond Mountain resort from Aug 20-26.

It said the countries will each send 100 participants to the reunions. People with mobility problems will be allowed to bring a relative to help them.

Such temporary reunions are highly emotional as most wishing to take part are elderly people who are eager to see their loved ones before they die. The families were driven apart during the turmoil of the war.

Tillbaka
Topp