Notarius Publikus

IsaZek

Nykomling
Hel,
Är det någon som vet hur och kan man få Apostille stämpel på vigsel dokument?
Tacksam för all hjälp.
IsaZek

Hel,
Är det någon som vet hur och kan man få Apostille stämpel på vigsel dokument?
Tacksam för all hjälp.
IsaZek
Ta och sök och ta kontakt med en Notarius Publicus i din hemkommun.

För länge sedan kunde detta göras på en polisstation utan kostnad men när jag senast behövde styrka en del dokument så blev jag tvungen söka upp en Notarius Publicus i min hemkommun som mot avgift vidimerade mina ID handlingar samt andra dokument som ett annat land krävde att få styrkta.

Legalisering och apostille​

Legalisering

Ibland anger en myndigheten att din originalhandling ska ha en apostille eller vara legaliserad. En legalisering har samma funktion som en apostille. Ambassaden gör inga legaliseringar, utan dessa görs av Regeringskansliets juridiska expedition.

Apostille

I många fall kräver myndigheterna en apostille på svenska dokument. En apostille kan inte utfärdas av ambassaden, utan du behöver vända dig till Notarius Publicus i Sverige.

En apostille-stämpel är ett intyg om att en namnteckning, ett sigill och/eller en stämpel på en svensk handling är äkta. I Sverige är det endast Notarius Publicus som har behörighet att utfärda apostille-stämpel. Notarius Publicus utses av länsstyrelsen i varje län och finns i de flesta svenska städer. Notarius Publicus är lätta att hitta om du söker på internet.

Tack för hjälpen , har försökt att hitta Notarius Publkus i Ubon RATCHATANI men utan resultat.
Ska kolla i andra städer.
IsaZek

Tack för hjälpen , har försökt att hitta Notarius Publkus i Ubon RATCHATANI men utan resultat.
IsaZek
Bangkok borde ha, i Pattaya tror jag det finns 4.

Screenshot_20240529_111905_Chrome.jpg

IsaZek
Oj jag trodde du befann dig i Sverige.

Den vanliga ordningen om man har gift dig i Sverige är att ta kontakt med svenska ambassaden i Bangkok och begära ett intyg om man gift sig en en Thai i Sverige och att man vill registrera att man är gift även Thailand för att få ett Marriage Certificate ifrån Thailand som behövs t.ex. när man söker ett Thai Non Immigrant "O" Spouse/family Visa. Personbevis går att hämta från Folkbokföringsenheten på skattekontoret. Jag och min fru registrerade vårt äktenskap även i Thailand i februari men det kan vara bra att veta att detta numera tar väsentligt längre tid än detta gjorde för en del år sedan.

Men det är kanske tvärtom i ditt fall att du gift dig i Thailand och vill nu registerna detta även i Sverige?

Apostille stämpel är att verifiera ett dokument.
Det kräver många länder och jag har original vigsel dokument från Thailand som måste stämplas med Apostille.
Mvh
IsaZek
Okej ser nu att du gift dig i Thailand så det jag skrev är inte till mycket hjälp i ditt fall. Men ser att @PanPan har redan gett några tips om var man kan finna Notarius Publicus i Pattaya men var du befinner dig är kanske långt ifrån Pattaya?

Apostille stämpel är att verifiera ett dokument.
Det kräver många länder och jag har original vigsel dokument från Thailand som måste stämplas med Apostille.
Mvh
IsaZek
Vad ska du ha vigseldokumentet till?

Registrera giftermål i Sverige hos Skatteverket behöver inte vara stämplat av Notarius Publicus.

Testa.

In Ubon Ratchathani, Thailand, you can find a notary public who speaks English and can notarize documents. Here are the details:

• Mr. Chat Wongsingha
    • Address: 81-83 Srinarong Road, Ubon Ratchathani
    • Telephone: 045 245545, 045 245546, 045 245547, 081 8766293
    • Fax: 045 245547
/ SatanG

Testa.

In Ubon Ratchathani, Thailand, you can find a notary public who speaks English and can notarize documents. Here are the details:

• Mr. Chat Wongsingha
    • Address: 81-83 Srinarong Road, Ubon Ratchathani
    • Telephone: 045 245545, 045 245546, 045 245547, 081 8766293
    • Fax: 045 245547
/ SatanG
Tanks.

Tillbaka
Topp