Notification of stayin in Kingdom over 90 days

Herre jösses sicken cirkus det varit här i natt vår tid i Thailand. Håller tråden på fortfarande?? Hur gånga gånger skall man behöva säga till dig Nmax att ge dig nån gång, du har fel fel fel... Du tjatar gång efter annan om svar på frågan vilket fel du gör. Du får svar gång efter annan, sedan upprepar du frågan igen igen och igen... Kommer att tänka på gummibollen och han finnen som sjöng den låten på 1960-70;talet nån gång.....

Felet du gör enligt mig och andra, är att du påstår att du kan rapportera var någonstans du vill i Thailand, utan någon sans och balans, alltså rapport av adressändring. och det är DÄR du gör felet Nmax.... Måste vi skriva en 76;e gång så du fattar eller.

Lyco och ni andra.... Uppehåller man sig i Thailand på ett s.k. uppehålls-tillstånd så får man bo här med den thailändska statens goda vilja under 1 år. Man är beviljad att uppehålls-tillstånd på den adress/region som man registrerat på Immigration. Ty man är tvungen när man söker uppehålls-tillstånd att registrera och bevisa sin adress då vid det ansöknings-tillfället.

Flyttar man sedan, så ändrar man sin adress via TM28/TM30 inom 24 timmar annars blir det böter. TM28 skall alltså vi falanger göra. Och TM30 skall husägaren, ELLER om vi långtidshyr ett ställe så kan vi själva göra detta OM Immigration kräver detta. Ty vi är då något som kallas "possessor" av den fastigheten ifråga.

Just i detta sista, så skall vi vara vaksamma ty immigration har på vissa kontor krävt falangen att i avsaknad av en TM30 ifrån thai-ägaren av fastigheten, krävt att falangen skall göra thais arbete. Patetiskt underligt faktiskt, men det är där som ordet "possessor" kommer in som står i lagtexten..

Nmax tjatar hela tiden om att man skall kunna åka som man vill i Thailand, javisst vem hindrar dig, åk du omkring så mycket du orkar. men glöm aldrig att du skall rapportera din vistelse på de olika ställena inom 24 timmar annars blir det böter.

Till sist detta med uppehållstillstånd Nmax - Du har endast uppehållstillstånd numera i den region där du registrerat din adress....

Till sist igen då..... Jag skriver ALLTID om vad lagen säger, ALDRIG om enskilda människors göranden och låtanden, det låter jag stå för var och en att berätta om.... Så var glada att ni får lagen här på forumet, så ni vet vad som gäller, och sedan kan ni ju laborera som ni själva vill...

Nmax det där fjanteriet om "vadet" du vill göra, hur fan skall vi kunna slå vad tycker du då med dessa förutsättningar? Varför skall jag slå vad med dig? Ja varför, skall vi jämföra om du lyckas lura dig förbi lagen, eller hur skall vadet se ut... Jösses säger jag bara, jag hoppas du mår bra, min vän!!

Senast redigerad av en moderator:
Fantastiskt roligt och underhållande då ett par åldriga svenskar ska tala om för andra hur thailändsk lagstiftning ska tolkas. :):)

Normalt brukar det krävas många jurister och även rättsfall för att få svar på den frågan men här är Mr Newdawn så säker på detta om thailändska lagar så att han kämpar till sista blodsdroppen för att vinna denna kamp fast han nästan är helt utan kunskaper i thailändska språket.

Det bästa svaret var nog att den enskilde tjänstemannen på IM har eget mandat att avgöra visumfrågor själv.

Ja vad skall man säga mer än tack.. Både för min egen som Namx del...

Men en sak är säker, det är bra att det finns människor som skriver och tjötar, så att den alla parter kan lära sig lite grand. Okunskap är grunden till de största misstagen som görs här nere i Thailand, och överallt annars också för den delen....

Men för din information då, man kan med lite intresse av livet faktiskt lära sig och förkovra sig, om man sätter sig in i de olika polis-ordrar som finns, som täcker detta kunskaps-område. Javisst det tar tid, Men är man som jag, MER intresserad av att lära mig om immigration-lagen i Thailand, och hur det fungerar i enlighet med lagen, än om hur man kommer undan, och hur den och den lyckades undvika det och det, så blir, tycker jag, livet betydligt enklare, och framförallt så VET man hur det fungerar....

Kurant är det fel på det??????

Men en sak är säker, det är bra att det finns människor som skriver och tjötar, så att den alla parter kan lära sig lite grand. Okunskap är grunden till de största misstagen som görs här nere i Thailand, och överallt annars också för den delen....

Men för din information då, man kan med lite intresse av livet faktiskt lära sig och förkovra sig, om man sätter sig in i de olika polis-ordrar som finns, som täcker detta kunskaps-område. Javisst det tar tid, Men är man som jag, MER intresserad av att lära mig om immigration-lagen i Thailand, och hur det fungerar i enlighet med lagen, än om hur man kommer undan, och hur den och den lyckades undvika det och det, så blir, tycker jag, livet betydligt enklare, och framförallt så VET man hur det fungerar....

Mr Newd.slrev Nmax tjatar hela tiden om att man skall kunna åka som man vill i Thailand, javisst vem hindrar dig, åk du omkring så mycket du orkar. men glöm aldrig att du skall rapportera din vistelse på de olika ställena inom 24 timmar annars blir det böter.

Exakt så är det,jag reste in i Thailand 23 oktober2016 skrev frugans adress på arrivalcard , efter två veckor hyrde jag ett hus i Pattis , gjorde inte adressanmälan ,, efter tre veckor gick jag till MIG för att få ett certify of residence på den adressen jag hyr , det fick jag förvisso, dock efter jag betalat böter för underlåtenhet att rapportera min adress inom 24 timmar, från det att jag flyttade från frugans adress till huset jag då för tillfället hyrde ....

DETTA ÄR LAGEN I Thailand ,bor du hos tillex fru eller familj skall du eller dessa husägare rappoertera , hyr du långtid skall du rapportera INOM 24 TIMMAR , Nu har jag flyttat ut från huset i Pattis och stannar här i Buriram 13 dagar , då skall jag enligt lagen åka till Buriram 2x 12 mil för att rapportera ny adress , det tänker jag ej göra då jag åker ut från landet om en vecka ,, men om MIG på Suwan frågar om adress så måste jag köra en vit lögn ,, Precis som NMax gjorde dvs säga att jag bott till dagens datum på Pattya adressen . Annars böter 4000 thbt

SÅ NMax har ju bara att antingen påstå att andra har fel eller krypa till korset och tillstå att han bluffade i Buriram,, men följer han lagen skall rapportering om adress ske i de Chanwat man är skriven

Publicera de lagar och polis-ordrar som stöder din tolkning och som dömer ut det nmax påstår.
Inte någon länk till någon blogg.

Någonstans måste du väl ha läst om det.

Än tror jag att nmax har mer rätt än du i ämnet hittills.

Publicera de lagar och polis-ordrar som stöder din tolkning och som dömer ut det nmax påstår. Inte någon länk till någon blogg. Någonstans måste du väl ha läst om det.
Än tror jag att nmax har mer rätt än du i ämnet hittills.

Jag kan stolt säga till dig, att jag inte bryr mig speciellt mycket om dig kurant, och jag känner noll lust att tillfredsställa din (o)vilja. Du hyser någon typ av personligt agg till mig, så det är klart nmax ligger bättre till.

Men länkar har redan florerat här i tråden har jag sett, annars föreslår jag för din egna skull. Gå in på de olika polis-order som finns, och läs in ämnet. orkar du inte detta, så tyvärr jag är inte din springpojke, du är vuxen, leta nu själv. Det fick jag göra när jag lärde mig ämnet.

En intressant fråga infinner sig dock i denna diskussion , hur skall jag kunna rapportera en adress i Pattaya om jag kliver in på MIG i Nongkai ,, Jag rapporterar ju då att jag befinner mig på min adress i Pattaya ,detta när jag fysiskt står i Nongkai,, förklara gärna detta förmig, hur skall detta kunna fungera ..???55555:) I annat fallfår jag rapportera en adress i Nongkai ,men då gör jag ju en adressändring , ej en 90dagars vanlig adressrapport på gällande Mig ,, Självklart måste denna 90dagars ske på den MIG som adressen avser ..uppenbart så ärdet ju så att jag rapporterar där jag befinner mig ,eller byter adress och rapporterar denna till Mig på den nya adressen .....Svårare än så är det inte

Till sist detta med uppehållstillstånd Nmax - Du har endast uppehållstillstånd numera i den region där du registrerat din adress....

Denna rad slår nog alla rekord, när kom den ändringen?

Man har uppehållstillstånd i hela Thailand fritt att resa hur mycket man vill under hela giltighetstiden.

90 dagars bör nog gå att göra överallt och det var väl tanken med databaser, onlinerapportering.

Hittills har jag bara läst om två som gjort 90 dagars utanför ”sitt” IM utan problem, när får man läsa om två som blivit nekade 90 dagars utan för sitt revir?

Man har uppehållstillstånd i hela Thailand fritt att resa hur mycket man vill under hela giltighetstiden.

90 dagars bör nog gå att göra överallt och det var väl tanken med databaser, onlinerapportering.

Hittills har jag bara läst om två som gjort 90 dagars utanför ”sitt” IM utan problem, när får man läsa om två som blivit nekade 90 dagars utan för sitt revir?
Hur många har du själv gjort ?

Raden jag skrev i sig är en "slutsats" och ett "resultat" av det rapport-tvång vi har i Thailand. Uppehålls-tillståndet gäller så klart i hela Thailand, men resultatet blir ju de facto att när du inte rapporterar enligt lagen, så skall du bli bötfälld enligt lagen. Och då är man ju inte helt "fri" eller hur? Det var ungefär så som jag menade.

Kurant : du skriver :: 90 dagars bör nog gå att göra överallt och det var väl tanken med databaser, onlinerapportering.

En 90 dagars rapoort är ju en adressrapportering , hur skall den kunna göras på en annan adress än den du har uppgett :rolleyes:
Jag anser att den SKALL inte bör göras på rätt adress dvs rätt MIG office relaterat till din adress du uppgivit till myndigheten ....Detta var det svar jag fick i Khonkaen av MIG chefen ,, Du akn inte rapportera en adress i Khon kaen när du bor i Buriram, ganska självklart eller hur ,
Kurant! svara mig gärna på det ?????

Phonta märker med ditt resonemang att du har helt fullt läget klart för dig..
Bra jobbat tycker jag..

Kravet för att förstå detta ligger på en ganska låg nivå , men ändock fixar tydligen inte all detta :rolleyes:

Raden jag skrev i sig är en "slutsats" och ett "resultat" av det rapport-tvång vi har i Thailand. Uppehålls-tillståndet gäller så klart i hela Thailand, men resultatet blir ju de facto att när du inte rapporterar enligt lagen, så skall du bli bötfälld enligt lagen. Och då är man ju inte helt "fri" eller hur? Det var ungefär så som jag menade.

Där ser man, nu har lagtolkaren ändrat till att använda ord som ”slutsats” och ”resultat” av sin felskrivning.

Nej din trovärdighet ökar inte med detta. Tvärtom.

Sen är det väl logiskt att de som betalar böter gjort något fel och
de som slipper böter inte har gjort något fel alls.

Ändå är det bara de som kan och förstår som drabbas av böter och motgångar. :)

Förstod att du inte hade något vettigt svar ,, bara märkliga påståeenden utan kunskap och tanke om det som diskuteras ...
Självklart , de som ljuger och bedrar myndigheter klarar sig till detta uppdagas , i Sverige funkar detta , men inte så bra i Thailand den dag det uppmärksammas , sen kan man ju se det som att de som inte följer lagen förstör för oss andra laglydiga , det är dessutom de som ser till att allt blir allt mer krångligt och kontrollerat .Men det är väl kanske svårt att förstå

En intressant fråga infinner sig dock i denna diskussion , hur skall jag kunna rapportera en adress i Pattaya om jag kliver in på MIG i Nongkai ,, Jag rapporterar ju då att jag befinner mig på min adress i Pattaya ,detta när jag fysiskt står i Nongkai,, förklara gärna detta förmig, hur skall detta kunna fungera ..???55555:) I annat fallfår jag rapportera en adress i Nongkai ,men då gör jag ju en adressändring , ej en 90dagars vanlig adressrapport på gällande Mig ,, Självklart måste denna 90dagars ske på den MIG som adressen avser ..uppenbart så ärdet ju så att jag rapporterar där jag befinner mig ,eller byter adress och rapporterar denna till Mig på den nya adressen .....Svårare än så är det inte
Varför skulle du inte kunna rapportera en Pattaya-adress i Nong Khai?
Finns nog inget som hindrar detta om du är på väg till Pattaya.

Resonnemanget när jag ser det så här i efterhand och läst på lite så är ju nmax inte fel ute.

Problemet som jag ser det är ju som alltid att det alltid fattas så många bitar i alla diskussioner.

Visst jag kan hyra en condo i 3 månader och under den tiden behöver jag rapportera 90 d. Visst då går jag till närmaste office.

Nästa gång bor jag någon annan stans och går på det office och gör det men jag kan ju då inte uppge den förra adressen som mitt boende utan nuvarande och i det perspektivet låter ju det helt lagligt.

Dock tror jag ju att många här avser ju när man har en fast adress som man är skriven på är man i en helt annan situation och kan ju då inte uppge adressen till något hotell bara för att man bor där i tre dagar, då begår du ett lagbrott som jag ser det.

Känner ju inte till dina nmax boendeförhållanden i Hua Hin, du är kanske inte skriven på adressen där du bor och då är det ju inga problem att säga, jag bodde i Hua Hin innan och nu bor jag i bla bla.

Ja som alltid utelämnas alldeles för mycket detaljer i många inlägg och därför tjafs och missförstånd och det är ju inga hjälpta av.
Du är lite inne på rätt spår.
En del här tycks inte förstå att man har rätt att ex äga 17st condos runt om i Thailand och därmed ändå bo fritt på hotell. Var man man bor den dagen det är dags för 90 rapport bestämmer man själv och går då till IM kontoret i den provinsen. Hur svårt kan va?...

Men är man så korkad att man går till kontoret i en provins och säger att man bor i en annan så får man änna skylla sig själv. [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28]

Jag kan helt lagligt rapportera precis var jag vill eftersom det är jag och ingen annan som bestämmer var jag bor.
Men är man korkad när man öppnar truten på IM så går det givetvis inte precis som med allt annat.
Det här är inte att bryta mot lagen, det är att känna till den och använda den till sin egen fördel. Allt är inte svart och vitt men har man otur med tänkeriet så blir det givetvis svårt.

Senast redigerad av en moderator:
Nmax, precis som med O-A i det andra forumet, du vet inte , kan inte, och tar därför inte åt dig den kunskap som erbjuds här på forumet och dessutom gratis.

Varför inte bara ge dig, du gör som du vill, du ljuger som du vill,,,, jag tror INGEN här på forumet bryr sig. Vi pratar om LAGEN här nu, i runt 100 inlägg dessutom. Så tänkeriet hur det är ställt med det får andra bedöma..

Gör som du vill, men rapportera skall man, och äger du 17 condos, så skall du rapportera i vilken du befinner dig i, och dessutom inom 24 timmar du ankom dit.

Kalla inte folk för korkade, utan det är oftast dom som använder de orden, som är dom mest dumma som man stöter på i livet...

Tillbaka
Topp