Notification of stayin in Kingdom over 90 days

1. Kurant, herr "turist-VISA, du själv med det VISAT, rapporterar ALDRIG din adress i Thailand, det gör du själv när du åker ut/in Thailand för din del.
  2. Så du har inte en susning om vad vi pratar om här, och kan därför inte heller prata om trovärdighet,, det blir liksom bara löjligt då tycker jag i alla fall..

Hela det här tjafset började med att Newdawn diktade ihop en story om en falang som felaktigt mer eller mindre blev tvingad att betala en muta på IM.
Jag skrev då att skit i det kontoret och gör rapporten på ett annat. Då hävdar Newdawn bestämt att det kan man inte.
Jag säger då att det kan man visst, om man tänker till lite så kan man rapportera precis var man vill och så är det vilket jag själv bevisat genom att göra det.

Alla lagar och regler är öppna för tolkning, bla det som juriser pysslar med. Tolkar man och gör rätt så kan man också rapportera var man vill. Det intressanta här är alltså inte vad som står ordagrant i lagen utan hur den kan tolkas, dvs hur gör man.

För min del är det det enda som är intressant här, hur gör jag för att få en bra tillvaro utan att bryta mot lagen. Jag är mycket noga med att hålla mig inom lagen, har ni hört det uttrycket förut? Inom lagen..

Nmax,

VI PRATAR OM LAGEN OCH VAD DEN SÄGER,,,,
VI PRATAR OM LAGEN OCH VAD DEN SÄGER..
VI PRATAR OM LAGEN OCH VAD DEN SÄGER...

Ingen bryr sig om dina dikter och vad du har gjort. och vad du kommit "undan med". Folk här kan inte basera sin vistelse på att chansa bort vad lagen säger, är folk så jävla korkade, du tror det????

Nmax, precis som med O-A i det andra forumet, du vet inte , kan inte, och tar därför inte åt dig den kunskap som erbjuds här på forumet och dessutom gratis.

Varför inte bara ge dig, du gör som du vill, du ljuger som du vill,,,, jag tror INGEN här på forumet bryr sig. Vi pratar om LAGEN här nu, i runt 100 inlägg dessutom. Så tänkeriet hur det är ställt med det får andra bedöma..

Gör som du vill, men rapportera skall man, och äger du 17 condos, så skall du rapportera i vilken du befinner dig i, och dessutom inom 24 timmar du ankom dit.

Kalla inte folk för korkade, utan det är oftast dom som använder de orden, som är dom mest dumma som man stöter på i livet...

Hahahaha, du lägger ju krokben på dig själv hela tiden.
Citat "äger du 17 condos, så skall du rapportera i vilken du befinner dig i"
Ja det är ju precis det jag sagt hela tiden. Tack för klargörandet [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28]

Nmax,

VI PRATAR OM LAGEN OCH VAD DEN SÄGER,,,,
VI PRATAR OM LAGEN OCH VAD DEN SÄGER..
VI PRATAR OM LAGEN OCH VAD DEN SÄGER...

Ingen bryr sig om dina dikter och vad du har gjort. och vad du kommit "undan med". Folk här kan inte basera sin vistelse på att chansa bort vad lagen säger, är folk så jävla korkade, du tror det????
Jag har bara varit snäll och upplyst hur man kan tolka lagen, sånt som ni eg får betala en jurist för men jag gör det helt ideellt [emoji1]

Ditt problem är att du inte begriper hur man kan tolka lagen och ändå vara inom den. Men nu är det kanske några som hänger med i svängarna som fått lite bra tips på "hur gör man".
Ditt tjafs är det nog bara paragrafryttar föreningen som är intresserade av men fyller väl ett syfte det också så håll tillgodo.

Hahahaha, du lägger ju krokben på dig själv hela tiden.
Citat "äger du 17 condos, så skall du rapportera i vilken du befinner dig i"
Ja det är ju precis det jag sagt hela tiden. Tack för klargörandet [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28]

Ja du har helt rätt, jag har inte en susning vad du pratar om. Är du OK Nmax? Hur står det till egentligen med dig????

Äger du en massa condos, och dom finns i olika regioner, eller på olika adresser, så måste du rapportera adress-ändring enligt lagen, och inom 24 timmar,,, Detta har vi sagt hela tiden, medans du säger med en dåres envishet att det behöver man inte alls göra, det är bara att stövla in var fan man vill i hela landet, varf som helst och göra sin 90 dagars-rapport utan vidare spisning, och utan att ha ändrat sin adress till den nya vistelseorten.

jag tycker detta är jättekul, men du har tagit detta nu till sjukliga höjder, så jag tänker låta dig stå oemotsagd nu fortsättningsvis, det tycks inte finnas någon hjälp för dig att förstå vad lagen säger helt enkelt.

Tack för mig för denna gång... Folk i allmänhet ser nog vad som saknas kunskapsmässigt hos dig!!

Ja du har helt rätt, jag har inte en susning vad du pratar om. Är du OK Nmax? Hur står det till egentligen med dig????

Äger du en massa condos, och dom finns i olika regioner, eller på olika adresser, så måste du rapportera adress-ändring enligt lagen, och inom 24 timmar,,, Detta har vi sagt hela tiden, medans du säger med en dåres envishet att det behöver man inte alls göra, det är bara att stövla in var fan man vill i hela landet, varf som helst och göra sin 90 dagars-rapport utan vidare spisning, och utan att ha ändrat sin adress till den nya vistelseorten.

jag tycker detta är jättekul, men du har tagit detta nu till sjukliga höjder, så jag tänker låta dig stå oemotsagd nu fortsättningsvis, det tycks inte finnas någon hjälp för dig att förstå vad lagen säger helt enkelt.

Tack för mig för denna gång... Folk i allmänhet ser nog vad som saknas kunskapsmässigt hos dig!!
Nu lägger du ord i munnen på mig, felaktiga ord pga din bristande läsförståelse. Eller pga din iver att vilja platta till mig..
Men jag bjussar på det för nu, så jvla viktigt är det inte för mig att vinna diskussionen så jag skänker det till dig som har ett extremt stort behov, vassego [emoji1] [emoji1]

Vissa anser sig iofs att stå över det mesta och tydligen även lagen , iofs så brukar detta straffa sig ,i Thailand kan det göra mer ont än i många andra länder .. ;) jag väljer att försöka leva så lagligt som möjligt här,kan hålla med om att denna Lag om rapportskyldighet är djäkligt jobbig , men det är ju vad lagen säger vi diskuterar , inte huruvida man kan på olika sätt kringgå densamma , så svårt kan det inte vara att förstå detta ..:wai:

Min kompis, som jag nu hälsar på här i "LOS", hade ingen större koll på vid vilket IM-office han
skulle göra sin första 90 days notification. Boendes i en liten by, Nong Kob, som tillhör Kalasin,
så reste han 100 km till Khon Kaen men där blev det tvärnobben hos IM-office. Blev hänvisad till
IM-office i Sakon Nakhon, om jag minns rätt. Han kom till slut på att om han skulle flytta samma dag till boende på hotell i KKC så var han hastigt och lustigt på rätt IM-office. Tjänstekvinnan gav med sig men inte helt gratis. 1.000 bath... Det här var för 5-6 veckor sedan.

Mina herrar!

Nu har det återigen inkommit ett antal anmälningar om påhopp i denna tråd. Vad som är ett påhopp eller inte är subjektivt, men visst förekommer det gränsfall här.

Jag ber er nu att använda ett trevligt tonläge mot varandra och att hålla er till fakta. Om så inte blir fallet framöver kommer tråden att låsas. Tack och ha en trevlig helg!

1. Kurant, herr "turist-VISA, du själv med det VISAT, rapporterar ALDRIG din adress i Thailand, det gör du själv när du åker ut/in Thailand för din del.
  2. Så du har inte en susning om vad vi pratar om här, och kan därför inte heller prata om trovärdighet,, det blir liksom bara löjligt då tycker jag i alla fall..
kalla mig gärna herr ”turist-Visa”, men det gör dig bara ännu okunnigare, vad hade jag för typ av visa 2015?
Då skaffade jag mig det femåriga körkortet helt enligt LAGEN om det är någon ledtråd.

Vad blir ditt svar?

Mina herrar!

Nu har det återigen inkommit ett antal anmälningar om påhopp i denna tråd. Vad som är ett påhopp eller inte är subjektivt, men visst förekommer det gränsfall här.

Jag ber er nu att använda ett trevligt tonläge mot varandra och att hålla er till fakta. Om så inte blir fallet framöver kommer tråden att låsas. Tack och ha en trevlig helg!
Är det någon som tryckt på anmälarknappen nu så kan la du ge dom fjantarna en varning istället för dom slösar på moderatorernas tid, måste vara en riktig lipsill om man anmält något här.

1. Man skall göra 90-dagars rapport på den IM där man är registrerad.

2. Man har rätt att registrera sig var man önskar i Thailand och skall göra det inom 24 timmar efter man kom dit.

När jag var i Chiang Mai registrerade jag mig där innan jag gjorde rapporten. När jag kom hem igen registrerade jag mig där igen. Fungerade fint.

Vad är problemet?

2. Man har rätt att registrera sig var man önskar i Thailand och skall göra det inom 24 timmar efter man kom dit.

När jag var i Chiang Mai registrerade jag mig där innan jag gjorde rapporten. När jag kom hem igen registrerade jag mig där igen. Fungerade fint.

Vad är problemet?
Tack Mackes.
Är ju detta vissa inte vill förstå, att man kan åka till vilket IM kontor som helst och registrera sig där och det kan man göra samtidigt som man gör 90 rapporten. Inget som helst olagligt i detta, tvärtom helt enligt reglerna.

Vad är problemet?
Det är lagligt också :):)

Vad är problemet?

Till 100% rätt gjort

För att slippa problem, så skall man dagen innan, man rapporterar 90 dag, göra en adressändring till den adress, i den provins, man avser att rapportera 90 dag.
Precis som anges ovan.

Tillbaka
Topp