Ny ide om hur lösa kostnaderna för turisternas vårdbehov

Hej

Håller med till viss del om din apteori, vi är ju ett av många andra däggdjur, men den teorin stämmer väl inte när det gäller plånbok eftersom det främst är något som äldre och oattraktiva män använder sig av för att kompensera för brist på just ungdomlighet, muskler och attraktivitet, någon sådan motsvarighet finns väl inte bland andra däggdjur.

Mvh isan lover

För i djurvärlden tar starkaste vad han vill ha. Där finns djurenslag och ingen demokrati som skyddar odugliga gamlingar.

Denna avgift/skatt har inget med någon försäkring att göra, detta är en ny avgift, och inte kommer denna att vara ett stöd för besökare, (myndigheterna har själva nämnt, användas för att bygga infrastruktur) vad jag förstår så ska det fortfarande finnas en olycksfall/sjukförsäkring, så 100 B för en reseförsäkring kan Ni helt glömma, tidigare har jag sett en kostnad för en Th. försäkring som börjar på 400 B för 1-7 dagar, detta var ett bra pris kanske någon tycker, kanske det skulle var förståndigt att titta på vad försäkringen täcker upp för, och vidare finns det en avgift inbakad i flygbiljetten, kanske det är denna som kallas för turistskatt? och även om denna har jag läst om tidigare förslag att den ska höjas, tror knappast det blir något slut på dessa nya avgifter, och höjningar på tidigare skatter/avgifter, gilla läget, eller flytta...fast å andra sidan är allt spekulationer innan saker har sjösatts...

Denna avgift/skatt har inget med någon försäkring att göra, detta är en ny avgift, och inte kommer denna att vara ett stöd för besökare, (myndigheterna har själva nämnt, användas för att bygga infrastruktur) vad jag förstår så ska det fortfarande finnas en olycksfall/sjukförsäkring, så 100 B för en reseförsäkring kan Ni helt glömma, tidigare har jag sett en kostnad för en Th. försäkring som börjar på 400 B för 1-7 dagar, detta var ett bra pris kanske någon tycker, kanske det skulle var förståndigt att titta på vad försäkringen täcker upp för, och vidare finns det en avgift inbakad i flygbiljetten, kanske det är denna som kallas för turistskatt? och även om denna har jag läst om tidigare förslag att den ska höjas, tror knappast det blir något slut på dessa nya avgifter, och höjningar på tidigare skatter/avgifter, gilla läget, eller flytta...fast å andra sidan är allt spekulationer innan saker har sjösatts...
Ja det stod inget i tidningarna jag läste när myndigheterna gick ut med att den här avgiften som kanske skall komma skulle täcka någon sjukvård för turister.
Det stod att det var en turistavgift/skatt och inget som skulle gå tillbaks till oss.
Så jag har frågat i tidigare inlägg om @Joker har någon länk till källa för påståendet att det skulle täcka sjukvård för oss men fick inget svar?
Inte ens myndigheterna själva visste hur stor avgiften skulle bli eller hur den skall tas ut om den kommer, det skulle diskuteras och framarbetas en plan inom 6 månader.

Varje turist till Thailand föreslås debiteras 100 baht i försäkringsavgift
Det thailändska ministeriet för turism och sport föreslår att varje utländsk turist som besöker Thailand bör debiteras en försäkringsavgift.
Den kommer sannolikt att bli på ca 100 baht per resa och börja gälla inom de närmaste sex månaderna. Pengarna skulle användas för att försäkra turister och stoppa thailändska skattebetalares utgifter för turisters akutmedicinska behandling och hemskickandet av människor som dör medan de är på semester.
Detta säger de kostar 300 miljoner baht per år.
Om avgiften blir 100 baht skulle detta ge regeringen 3,8 miljarder baht baserat på 38 miljoner besökare om året. Pengarna skulle användas för att försäkra alla turister och lösa det 300 miljoner baht-problemet med thais som betalar via sina skatter för akut behandling och hemskickandet av de döda. Detta kopierat direkt från Facebooksaiten Thailändska Nyheter. Som någon i Phil brukar skriva , säk och finn , jag vet välför fn inte om detta är korrekt , men det är hämtat från denna sida som hittils har varit korrekt

Jepp, även om avgiften införs så kommer samma klagomål om att turister inte kan betala sjukhusräkningar sannolikt komma igen.

/ SatanG

Det thailändska ministeriet för turism och sport föreslår att varje utländsk turist som besöker Thailand bör debiteras en försäkringsavgift.
Den kommer sannolikt att bli på ca 100 baht per resa och börja gälla inom de närmaste sex månaderna. Pengarna skulle användas för att försäkra turister och stoppa thailändska skattebetalares utgifter för turisters akutmedicinska behandling och hemskickandet av människor som dör medan de är på semester.
Om avgiften blir 100 baht skulle detta ge regeringen 3,8 miljarder baht baserat på 38 miljoner besökare om året. Pengarna skulle användas för att försäkra alla turister och lösa det 300 miljoner baht-problemet med thais som betalar via sina skatter för akut behandling och hemskickandet av de döda. Detta kopierat direkt från Facebooksaiten Thailändska Nyheter. Som någon i Phil brukar skriva , säk och finn , jag vet välför fn inte om detta är korrekt , men det är hämtat från denna sida som hittils har varit korrekt
Då vet vi vad infon kom ifrån, du svara inte på det innan.
I Bangkokpost stod det direkt efter myndigheterna gick ut med detta.
Att en avgift/turistkostnad är på förslag och skall utredas kommande 6 månader, inte införas inom 6 månader.
Den skulle täcka kostnader och eventuellt försäkringskostnader för bolag etc som har med turism att göra, tex vid olyckor och kosnader för dessa bolag, samt andra kostnader som reperationer av sådant som turismen skadar, stod inte nåt i Bangkokpost iallafall att det fanns nåt i förslaget om att täcka sjukvårdskostnader eller ersätta sjukförsäkringskravet för utlänningar.
Sa på nyheterna idag på radio att det florerar ryckten på nätet om att den skulle täcka sjukvård för utlänningar men inget någon myndighet gått ut med.
Men vi får väl se, är ju bra om det skulle bli en avgift som täckte sjukvård men tror själv försäkringskravet kommer vara kvar och detta är bara ett sett att dra in extrakulor.

Då vet vi vad infon kom ifrån, du svara inte på det innan.
I Bangkokpost stod det direkt efter myndigheterna gick ut med detta.
Att en avgift/turistkostnad är på förslag och skall utredas kommande 6 månader, inte införas inom 6 månader.
Den skulle täcka kostnader och eventuellt försäkringskostnader för bolag etc som har med turism att göra, tex vid olyckor och kosnader för dessa bolag, samt andra kostnader som reperationer av sådant som turismen skadar, stod inte nåt i Bangkokpost iallafall att det fanns nåt i förslaget om att täcka sjukvårdskostnader eller ersätta sjukförsäkringskravet för utlänningar.
Sa på nyheterna idag på radio att det florerar ryckten på nätet om att den skulle täcka sjukvård för utlänningar men inget någon myndighet gått ut med.
Men vi får väl se, är ju bra om det skulle bli en avgift som täckte sjukvård men tror själv försäkringskravet kommer vara kvar och detta är bara ett sett att dra in extrakulor.
Och ytterligare göra turister avogt inställda till landet , Jo, de är smarta dessa Thai

100 eller 500 Baht, har man inte råd med det kan man stanna hemma.
Håller med .
Debatten här visar på att det verkar vara mindre kontroversiellt att betala när man inte vet vart pengarna går.
Hade man bara sagt åt flygbolagen att betala motsvarande högre landningsavg. så hade det troligtvis inte varit samma diskusion. Samma kostnad för Resan utan samma diskussion. Allt enl. regeln DET DU INTE VET HAR DU INTE ONT AV.

Om avgiften blir 100 baht skulle detta ge regeringen 3,8 miljarder baht baserat på 38 miljoner besökare om året. Pengarna skulle användas för att försäkra alla turister och lösa det 300 miljoner baht-problemet med thais som betalar via sina skatter för akut behandling och hemskickandet av de döda.
Känns inte okej om man redan har en försäkring. Hur som helst har de kommit fram till att det blir 20 baht för 30 dgr. Ska bli intressant hur det ska lösas praktiskt. Med automater sannolikt, kan se köerna framför mig redan nu. Skönt att man inte är bofast och inte turist!

Tillbaka
Topp