Ny järnväg till Kambodja planeras.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En ny jänrnväg planeras till Kambodja, detta ska enligt planerna leda till ökad turism i området samt öka handeln mellan dom båda länderna.

1554483355805.jpeg

The Thai train line from Aranyaprathet station in Sa Kaeo to the Thai-Cambodian border. (Photo by Sawat Ketngam)

Ministry plans new rail route to Cambodia

Mvh isan lover

Jag vet inte hur mycket det ska hjälpa transport mellan länderna. Från gränsstäderna i Kambodja är vägarna fullständigt katastrof in mot Phnom Penh. Jag har tillbringat mycket tid där och vägnätet ser minst sagt hopplöst ut. Att man dessutom riskerar att köra över både mopedister och kor som fritt glider omkring gör inte saken bättre.

Jag vet inte hur mycket det ska hjälpa transport mellan länderna. Från gränsstäderna i Kambodja är vägarna fullständigt katastrof in mot Phnom Penh. Jag har tillbringat mycket tid där och vägnätet ser minst sagt hopplöst ut. Att man dessutom riskerar att köra över både mopedister och kor som fritt glider omkring gör inte saken bättre.

Hej

Är vägnätet så dåligt så låter ju satsningen på en järnvägsförbindelse länderna emellan ännu mer vettig, det fanns tydligen en järnvägslinje mellan länderna i området fram tills 70-talet då den stängdes ned p.g.a dom dåliga relationerna länderna emellan vid denna tid.

Mvh isan lover

Som det är nu finns ingen järnväg alls denna sträcka.
Från järnvägsstationen måste man ta en Tuktuk eller Taxi till gränsen.
Den här gränsen skulle ha nytta av detta, det är väl bökigt just nu.
Det är mycket för långt att gå sträckan.

Hej

Är vägnätet så dåligt så låter ju satsningen på en järnvägsförbindelse länderna emellan ännu mer vettig, det fanns tydligen en järnvägslinje mellan länderna i området fram tills 70-talet då den stängdes ned p.g.a dom dåliga relationerna länderna emellan vid denna tid.

Mvh isan lover
Satsningen är väl på så vis vettig, men då skulle järnvägen behöva gå hela vägen till Phnom Penh, eller annan stad som det behövs transporter till.

Satsningen är väl på så vis vettig, men då skulle järnvägen behöva gå hela vägen till Phnom Penh, eller annan stad som det behövs transporter till.

Hej

Det håller jag med om, tar för givet att den nya linjen blir ansluten till det övriga järnvägsnätet och att man kan ta sig ex.vis till huvudstaden och andra intressanta platser för turister.

1554557427835.jpeg

Så här ser det befintliga järnvägsnätet ut nu och det som håller på att byggas nytt eller renoveras är markerat med rött.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp