Ny president i Filipinerna, hur kommer det gå?

Nu är det mycket fokus på Duterte i inhemsk media sen han hoppat över några officiella uppdrag för utbrändhet, men i verkligheten åkt till soldaterna i den av IS belägrade staden Marawi.
Det senaste är att han tagit regeringsplanet och hämtat skadade soldater för transport till sjukhus i Manila och givetsvis är han personligen med.

PR-geni eller jordnära landsfader, omdömena är många.

Det ska sändas ett program i dag (22 juni) på Channel News Asia från Kuala Lumpur om Dutertes första år som president.
Kanalen har ett gott rykte som relativt objektiv. Tyvärr har jag inte den kanalen........

Lyckades få se programmet om Dutertes första år som president. Jag hade fel om kanalen för den kommer från Singapore.

Det var en del fokus från början om ”war on drugs” men sen handlade det mer om in- och utrikespolitik.
Han fick bra betyg från vissa av programmets experter för att han överlämnat och delegerat sånt som ekonomiska frågor, räntepolitik mm. till proffs. Phil är nu en av Asiens snabbaste växande regioner i ekonomisk tillväxt.

Verkar vara en hyfsad diplomat som lyckats få till stora avtal med Kina trots dom har en konflikt om rätten till några öar väster om Phil. Domstolen i Haag har tillkänt att öarna tillhör Phil men att det inte är lönt att bråka med giganten Kina som redan har byggt baser där.
Lättnader för Kineser att få turistvisum hade ökat antalet turister med 5000% på ett år.

Redovisades siffror att egendomsbrott och liknande minskat med 13% och kraftigt överfulla fängelser.
Fortfarande mycket hög arbetslöshet och låga löner så det är tufft för majoriteten att dra runt en familj.

Slutet handlade om detta med att muslimska militanta grupper som svurit trohet till ISIS och belägrat staden Marawi och det mesta finansierats med droghandel.
Kommer ett eget program om detta i slutet av juli, men det har jag inte möjlighet att se.

Annars handar de mesta nyheter nu i Asien om detta med att ISIS fått fotfäste i regionen, det förkommer samtal mellan Phil, Malaysia och Indonesien om samarbete att bevaka havet mot vapensmuggel och ISIS soldater.
Även Indien har visat oro då dom har en stor muslimsk befolkning.
Träningsläger för terrorister har nyss upptäckts i Myanmar så visst finns det även oro att muslimerna i södra Thailand kommer att få ISIS-celler.

Några experter anser att ISIS håller på att ge upp i Syrien och Irak och flyttar sina ”Jihadkrigare” till en global kamp.

Dom som krigar i Marawi (södra phil) kommer från bl.a Singapore, Saudi, Marocko, Pakistan, Europa och några fd sovjetregioner. Hjärntvättade att dö för sin sak och inte att ge upp.

Jag tycker att denna kanal från Singapore är den bästa för att få internationella nyheter när man reser.
Bättre än CNN och AlJazira och en mycket lättförståelig bra engelska.

Tillbaka
Topp