Ny president i Filipinerna, hur kommer det gå?

Behövs färgstarka ledare och som vågar utmana. Sen att döda utan rättegång är väl att gå lite för långt.

Men kanske just vad det landet behöver. Kriminella element hade ju mer eller mindre tagit över landet.

Jag är där nu, och det är mest positiva tongångar bland folk, Duterte har ett enormt stöd nu bland vanligt folk, nästan gudastatus med sin pannbensknäckningtaktik före mesiga utredningar.

ISIS på Mindanao och belägringen av staden Marawi kan bli långvarig då det visst finns lager av mat och vapen för kanske år framåt, och man ser en viss ökning av kontroller efter vägarna på jakt efter vapen.

Generellt sägs att tagande av mutor av poliserna och andra myndighetspersoner är nästan borta men det tar lång nog tid.
Sparken och åtal av några borgmästare och polischefer samt tillslag mot kinesiska och koreansk maffia får folk att tro på framtiden.

Har hort att Koreanerna slar sig in overallt pa oarna, ja dom har pengar nog till det
Ja det finns golfbanor och stora condos som ägs och bebos helt av rika pensionärer från Korea.
Nästan som ett ålderdomshem med egna läkare.
Koreaner äger mycket på Phil.
Ön till inloppet till Subic ägs visst av någon korean.

Ja det finns golfbanor och stora condos som ägs och bebos helt av rika pensionärer från Korea.
Nästan som ett ålderdomshem med egna läkare.
Koreaner äger mycket på Phil.
Ön till inloppet till Subic ägs visst av någon korean.
Ja och innan Koreanerna kom sa var det Jappsarna som tog for sig

Hur är det med Svennar som bor longstay då?
Tror inte det hade passat dig med Fillipinerna för trots vad @kurant säger så har vi flera skandinaver här på båtarna som bor i Fillipinerna, dom har innan uppehållt sig längre tid i Thailand också och bannar sig själva för att dom valde Fillipinerna före Thailand.
Kurant är ju bara turist som åker runt där nere nu och man vet ju själv som turist att man får inte med sig allt och ser vad som sker och hur det finkar att bo där.
2 av Norrmännen har lämnat Fillipinerna nu i år och flyttat till Norge med familjen istället.
Dom säger att korruptionen och krimminaliteten är långt värre än Thailand.
Infrastruktur är av mycket bättre standard i Thailand och allt fungerar mycket bättre i Thailand dom säger at Fillipinerna ligger en 30 år efter Thailand i utvecklingen.
Jag tar fastboendes skandinavers ord före någon som åker runt och turistar och bor på hotell och det av egen erfarenhet på vad man får med sig som turist och bo på hotell.
Han som jag stod extra för nu sist han bor i Cebu och han bor kvar där nere han har bott där lika länge som jag bott i Thailand, innan bodde han i Thailand par år han säger att allt är bättre i Thailand och samma säger dom andra så som sagt när man ser vad du skriver om att bo här nere ibland så har jag ju svårt att tro att du skulle gilla Filippinerna.

Jag har skrivit det förr och kan skriva det igen, Phil är mycket fattigare än Thailand, runt hälften i medelinkomst.
Vägar och annat ligger långt efter det man ser i Thailand. Finns mycket mer slum och getton i Phil.
Maten är sämre och dyrare. Trafiken mycket tätare och långsammare
Boendekostnader är dyrare och alkohol kostar bara en tredjedel. Visumkrångel verkar vara mindre av i Phil och det går visst att stanna upp till tre år som turist i landet. Naturen är vackrare för det som gillar sånt.
Var man vill bo i Phil kontra Thailand är subjektivt och upp till var och en att tycka.
Faktiskt så var de flesta boende i Subic tidigare Thailand-rävar som bytt land av olika orsaker. Jag gissar att inkomstkraven för visum var ett hinder i Thailand för en del.

De som är positivare till Phil fördel är de stora engelskkunskaperna hos befolkning och ett öppet trevligt sätt.
Negativt är visst den långsamma byråkrati som kan få de flesta att ge upp.

Nu är ju också Thailand ett olikt land mellan stad och landsbygd och det är få som vill bo utanför städernas bekvämligheter kontra ett liv utan el i spenaten.
Men det finns såna överallt även i Phil för det bor många utlänningar i ren misär i bergsbyar.

Att de norrmän som har barn och familj flyttar till Norge har jag full förståelse för om man vill sin familj väl,
Norge tar ju emot dom från dag ett med allt fritt mot att det kostar mycket att ha barn i Phil där inget är gratis.

Ett utlänningsställe som Subic eller Panglao (Pattis eller HH) är nog bra och enkelt för utlänningar att bo men övriga landet är svårare men billigare.

Men utvecklingen går fort framåt så om tio år kan det förändras mycket.

Jag har skrivit det förr och kan skriva det igen, Phil är mycket fattigare än Thailand, runt hälften i medelinkomst.
Vägar och annat ligger långt efter det man ser i Thailand. Finns mycket mer slum och getton i Phil.
Maten är sämre och dyrare. Trafiken mycket tätare och långsammare
Boendekostnader är dyrare och alkohol kostar bara en tredjedel. Visumkrångel verkar vara mindre av i Phil och det går visst att stanna upp till tre år som turist i landet. Naturen är vackrare för det som gillar sånt.
Var man vill bo i Phil kontra Thailand är subjektivt och upp till var och en att tycka.
Faktiskt så var de flesta boende i Subic tidigare Thailand-rävar som bytt land av olika orsaker. Jag gissar att inkomstkraven för visum var ett hinder i Thailand för en del.

De som är positivare till Phil fördel är de stora engelskkunskaperna hos befolkning och ett öppet trevligt sätt.
Negativt är visst den långsamma byråkrati som kan få de flesta att ge upp.

Nu är ju också Thailand ett olikt land mellan stad och landsbygd och det är få som vill bo utanför städernas bekvämligheter kontra ett liv utan el i spenaten.
Men det finns såna överallt även i Phil för det bor många utlänningar i ren misär i bergsbyar.

Att de norrmän som har barn och familj flyttar till Norge har jag full förståelse för om man vill sin familj väl,
Norge tar ju emot dom från dag ett med allt fritt mot att det kostar mycket att ha barn i Phil där inget är gratis.

Ett utlänningsställe som Subic eller Panglao (Pattis eller HH) är nog bra och enkelt för utlänningar att bo men övriga landet är svårare men billigare.

Men utvecklingen går fort framåt så om tio år kan det förändras mycket.
Tror du har lite för höga tankar om vad Norrmännen får ;)
Dom säger att vi Svenskar har det mycket lättare att få hem våra familjer till Sverige och mycket bättre statlig hjälp den biten.
Chief engineern som flyttade hem nu (och anledningen är pga den sista tidens utveckling i landet) sa och nu är det vad han sa jag vet inte om det stämmer men att många Norrmänn väljer att skriva sig i Sverige ta hem familjen den vägen och sedan när familjen fått uppehållstillstånd i Sverige så har dom flyttat till Norge.
Sen bor inga av dom på landet utan det är Cebu, Boracay, Maktan och utkanten av Manila.

Tror du har lite för höga tankar om vad Norrmännen får ;)
Dom säger att vi Svenskar har det mycket lättare att få hem våra familjer till Sverige och mycket bättre statlig hjälp den biten.
Chief engineern som flyttade hem nu (och anledningen är pga den sista tidens utveckling i landet) sa och nu är det vad han sa jag vet inte om det stämmer men att många Norrmänn väljer att skriva sig i Sverige ta hem familjen den vägen och sedan när familjen fått uppehållstillstånd i Sverige så har dom flyttat till Norge.
Sen bor inga av dom på landet utan det är Cebu, Boracay, Maktan och utkanten av Manila.
Det är bara vad en norrman sagt till mig, har inte gjort någon efterforskning.
Han var bosatt i Norge och inte någon utskriven sjöman men hade biologiska barn i Phil.

Det är bara vad en norrman sagt till mig, har inte gjort någon efterforskning.
Han var bosatt i Norge och inte någon utskriven sjöman men hade biologiska barn i Phil.
En Norsk sjöman som bor i Fillipinerna har det precis som alla Norrmänn som bor där.
Det är inte som för oss Svenskar jag trodde innan att Sverige och Norge var rätt likt men det är det inte när det kommer till skatter och utskrivning.

Vad gäller utvecklingen i Phil så är det ju en spännande tid med en folkvald ”Ditry Harry” eller ”Rambo”.
I alla fall så verkar dom flesta gilla sin president och det är väl mer än vad man kan säga om militärdiktaturen i Thailand som ingen verkar gilla alls.
Men Thailand har ju en playboy till kung numera så vad som händer efter kremeringen i oktober kan bli en nya era.

Och det tyckte du var smart att skriva om du skall bo i Thailand, du begick väl just ett grovt brott i Thailändska mått?

Själv tycker jag att någon som skjuter ihjäl människor utan rättegång hej vilt är mest förkastlig.
Sen märker jag ombord nu att tongångarna börjar förändras och dem börjar säga the president is crazy.
Undra hur många oskyldiga som avrättas dagligen.
Var en guvernör eller om det var borgmätare som var motståndare til, Presidenten, blev arresterad för påstådda att sammarbeta med drogbaroner efter ett par dagar blev han ihjälskjuten i sin cell som han satt ensam inlåst i.
Filippinarna ombord som berätta.

Själv tycker jag att någon som skjuter ihjäl människor utan rättegång hej vilt är mest förkastlig.
Sen märker jag ombord nu att tongångarna börjar förändras och dem börjar säga the president is crazy.
Undra hur många oskyldiga som avrättas dagligen.
Var en guvernör eller om det var borgmätare som var motståndare til, Presidenten, blev arresterad för påstådda att sammarbeta med drogbaroner efter ett par dagar blev han ihjälskjuten i sin cell som han satt ensam inlåst i.
Filippinarna ombord som berätta.
Helt rätt att det florerar massor av rykten om denne man nu, men att han som 72 åring skulle klara allt på egen hand får man ta med en nypa salt.
Det mesta dödandet var i uppgörelser mellan de olika drogbaronernas ligor och den fanns okontrollerade medborgargarden som härjade på gatorna av rent hämndbegär. Eldstrider mellan poliser och de som skulle arresteras var också vanligt.
Här låter sig man inte gripas utan eldstrid för att få någon dyr betald försvarsadvokat som staten betalar.

Detta War on Drugs avslutades i februari, så det är inte på samma sätt idag.
Positivt är att över 1 miljon langare och missbrukare har lämnat över sig själv till polisen som dock är lika korrumperad som sina thai-kollegor.

I länderna i sydostasien tillhör det vanligheter att fångar avrättas i sina celler för att inte kunna vittna.
Var väl någon hög polischef med kopplingar till juntan i Thailand som råkade ut för detta för ett tag sen.

Nu är visst fängelserna överfulla till 500% och passerar Thailand i den ligan.

Singapore verkar tryggast i denna region.

Brukar läsa nätupplagan av The Philippine Star samt Bangkok Post dagligen för hänga med i svängarna.

Tillbaka
Topp