Nybilsköp?

 

hemskasven

Medlem
Börjar själv komma upp i åren och tänker mig att köpa en ny pickup som kanske sista nya bil i mitt liv.
Har varit och testat Isuzu, Toyota och Ford. Alla tre med automat och motor på runt 150-160 hkr.
Själv har jag studerat tester på YouTube från framförallt Australien och läst några från Teknikens Värld.
Någon som har erfarenhet av dessa fabrikat av senare modeller? [emoji3]
 
Vi har alltid kört Chevrolet och dessa har fungerat problemfritt hittills. Frugan påstår att dessa är tåligare och mer robusta än t ex Toyota men om detta är sant vet jag inte. Man skall kanske köpa där man får det bästa erbjudandet?
 
I testerna så välter nästan Toyotan vid häftig undanmanöver.
 
Vi har alltid kört Chevrolet och dessa har fungerat problemfritt hittills. Frugan påstår att dessa är tåligare och mer robusta än t ex Toyota men om detta är sant vet jag inte. Man skall kanske köpa där man får det bästa erbjudandet?
Lyssnar du på frun ang bilar?
 
Jag har en Chevrolet Colorado LT71 som jag kört i 4 år nu, inga som helst problem hittills. Men dom har inget bra andrahands värde. Fördel om man vill köpa en lätt beg. Tror inte att det skiljer nåt spec i kvalitet mellan märkena som tillverkas i Thailand mer än att Nissans pickup går av på mitten. I övrigt är det nog mest tycke och smak men Toyota och Izuzu har bäst andrahands värde.
Jag köpte en ett år gammal Cheva som gått 2000 mil för 25% under nypris.
 
Nya Nissan är klart bättre än föregångarna.. Helt ny konstruktion på ramen..
Izuzu är världens största tillverkare av dieselmotorer..
Deras motorer ska vara nästan lika bra bra som Kubota sägs det..??

Prisskillnad på nya är marginell så jag skulle gå efter tycke och smak som Nmax skriver..
Tror inte det skiljer så väldigt mellan märkena..?? Alla är byggda i Thailand..
Gör som Berra skriver och kolla runt vem som har bästa erbjudandet för stunden..
 
Mot bakgrund av 20000 mil i Thailandtrafiken så är jag lite mer än vanligt intresserad av hur bilarna klarar krocktester och antal inre krockkuddar. Då gäller toppmodellerna oftast som alternativ. Bränsleförukning är också en faktor. Ofta mycket skrytsiffror där från tillverkarna. Isuzun faller bort pga att den saknar utrymme för att placera vänsterfoten. Får kramp i benet efter kort stund.
Bästa bilen är mer viktigt än att spara några tusen baht.
Sedan verkar man närmast ointressant som kund när man nobbar deras avbetalningsalternativ och säger att man vill betala cash. Men så är det kanske i Sverige också?
 
Mot bakgrund av 20000 mil i Thailandtrafiken så är jag lite mer än vanligt intresserad av hur bilarna klarar krocktester och antal inre krockkuddar. Då gäller toppmodellerna oftast som alternativ. Bränsleförukning är också en faktor. Ofta mycket skrytsiffror där från tillverkarna. Isuzun faller bort pga att den saknar utrymme för att placera vänsterfoten. Får kramp i benet efter kort stund.
Bästa bilen är mer viktigt än att spara några tusen baht.
Sedan verkar man närmast ointressant som kund när man nobbar deras avbetalningsalternativ och säger att man vill betala cash. Men så är det kanske i Sverige också?
Ja det här med utrymme för vänsterfoten är den deal breaker för mig också.
Gillar Chevan jag har nu rätt bra och va inne och kikade på den nya modellen, lite facelift på utsidan och ny inredning.
Snyggare än innan men puckona hade ju för fn tagit bort mugghållarna på sidan av instrumentpanelen, enda som fanns nu var i mittkonsollen och det blev en riktig deal breaker för mig, jvla nötter.
Skulle jag byta nu så hade det blivit en Ford Ranger Wildtrack med 3.2L motorn, gillar när det finns lite pulver i pedalen plus sköna stolar. Just sköna stolar är också en dealbreaker för mig. Chevan har jag kört nonstop till Phuket med, endast 2 korta pisse stop och inte tillstymmelse till träsmak i rumpan, kanonskön att köra långt i. Föredrar tygstolar före billigt läder vilket tyvärr ofta blir ett problem på topmodellen där det i princip alltid är "skinn" säten.
 
Senast redigerad av en moderator:
Precis som jag, hatar skinnklädsel. Ford har tygklädsel i Wildtrakmodellen sedan ett år. Provade 3,2 litern, skön men 200000 mer än 2,2 litern och onödigt hög törst. 4WD kan jag också avvara. Toyota kunde bara leverera toppmodellen med läderklädsel. Inga lokalt byggda bilar skräddarsys här. Man får ta de som erbjuds eller avstå.
 
Kvaliteten på en bil syns på andra hands marknaden. Säkerhet och kvalitet går liksom inte hand i hand heller. Det verkar var så att vissa av pickuperna på marknaden är lika håll bara som en små bil de rasar ihop efter 15000 mil. Tycker Wildtreck 3.2 är en fin bil med bra säkerhet men ser löjligt pimpad ut i orginal utförande. Bestämt mig blir ingen vill inte se ut som en glitter Saudi som blivit lurad. Då de jag träffat som kör den verkar just var den sort. Tycker alla Amerikanska bilar har just denna utstrålningen som gör att man verkar vara lite bakom. Nu blir det i stället två bilar en med säkerhet och som utstrålar intelligents samt en extra för ändamålet gamla pickis som håller för thailändsk förhållande när det krävs där man lunkar fram utan att man ser ut som Gary Glitter . Samtidigt bra med två bilar när man är två.
 
Nu är väl knappast Rangern amerikansk, den säljs inte ens i USA. Utvecklad hos Ford i Australien och byggs här i landet. En ganska stor exportprodukt för Thailand.
Men visst design kan man tycka olika om.
 
Det stämmer alldeles säkert men jag kan liksom inte ta deras bilar på alvar. Men tycker också Wildtreckern verkar vara en bra bil hade mina krav förutom då andra hansvärdet men det är ju svårt att kombinera med kvalitet. klarar helt enkelt inte att bli identifierade med den.
 
Har inga problem med att bli identifierad med en Wildtrack, helt klart snyggaste pickupen i std utförande här. Smaken e som baken å håller inte alls med om att dom är särskilt glittriga. Däremot så spökar en del ut sina bilar med lite väl mycket plast crome. Ofta Fortuner.
 
Börjar själv komma upp i åren och tänker mig att köpa en ny pickup som kanske sista nya bil i mitt liv.
Har varit och testat Isuzu, Toyota och Ford. Alla tre med automat och motor på runt 150-160 hkr.
Själv har jag studerat tester på YouTube från framförallt Australien och läst några från Teknikens Värld.
Någon som har erfarenhet av dessa fabrikat av senare modeller? [emoji3]

Jag har haft en Toyota Revo lite över ett år nu, den verkar robust, bra utrymmen och är väl rätt provad vid det här laget.
Går klockret, kollade snittförbrukningen och den var 5.9 liter per hundra km. Rätt bra med tanke på att det är så bergigt här i norr.
Den har rullat lite över tvåtusen mil och amdrahandsvärdet samt kvalitet var anledningen till valet och kan säga att det håller. Tror att ingen håller prismässigt så väl som HiLuxen. Rätta mig om jag har fel, men du kanake inte hade tänkt byta i längre fram och kan gå på andra premisser.
 
Kul att höra, gillade också Toyotan speciellt automatlådan. Men då får jag skinnklädsel och en bil som är lätt att lägga på sidan enligt Teknikens Värld.
Andrahandsvärdet är nog bäst på Isuzu sedan Toyota. Men det är tvådörrars och manuell låda som är storsäljarna. Inte lätt att jämföra alla modeller. Mycket kan hända med bränslepriser etc. som påverkar framtidens priser.
 
Varför fråga om man vet exakt vad man vill ha och kan allt om dessa bilar?
 
 
 
Tillbaka
Topp