Birger
Nedtystad
Jag och min fru har gått igenom det här med ägande, usufruct, besittningsrätt etc med både advokater och (faktiskt) tingsrätten i Muang Phon. En detalj som inte nämns här, men som det kan vara bra att veta är att besittningsrätten är mycket stark i Thailand, starkare än under svensk lag. I vårt fall har vi ordnat det så att om min fru går bort före mig, så tillfaller marken dödsboet, som jag förvaltar för vår dotters räkning.... Jag kan inte äga den mark jag ärvt, men det kan dödsboet som ju är en suverän juridisk person. Det finns en hel del liknande arrangemang man kan använda, om man känner behov av det. Jag har behov av att skydda mig (girig styvdotter), men det kanske Du inte har.
I övrigt tror jag Du kan lita på Mackes, han är mycket väl påläst och har som regel rätt. I övrigt bör Du nog läsa råden här med lite grann av försiktighet, det tros en hel del.
I övrigt tror jag Du kan lita på Mackes, han är mycket väl påläst och har som regel rätt. I övrigt bör Du nog läsa råden här med lite grann av försiktighet, det tros en hel del.