"gunnarg " sa:
Han är pensionär och tröstäter.Det går ingen nöd på svenska pensionärer.
Ang svenska pensionärers mat..."Sonja Rickardsson, 78, i Falkenberg är både ledsen och arg. Hittills har hon glatt sig åt den varma mat som hemtjänsten levererar varje dag. Men nu vill kommunen spara pengar genom att dra in distributionen av den varma maten. – Det är så tokigt så man tror inte det är sant, säger hon.
I Falkenbergs kommun har de äldre möjlighet att genom hemtjänsten få varm och nylagad mat hemkörd varje dag.
– Det kostar 63 kronor per dag och det är värt vartenda öre, säger Sonja Rickardsson. Det är både varmrätt och efterrätt och maten är alltid jättegod.
Sonja har fått den varma maten leverad sedan mitten av februari då hon kom tillbaka hem efter en sju veckor lång sjukhusvistelse.
– Innan dess klarade jag mig själv, men nu kan jag inte röra mig utan rollator, så allt har blivit mycket svårare, säger Sonja. Det underlättar verkligen att få maten hemkörd varje dag.
Falkenbergs kommun måste spara 16,3 miljoner kronor i nästa års budget och förslår därför att distributionen av den varma maten ska inskränkas till två dagar i veckan. Vid dessa tillfällen ska fryst mat levereras för de övriga fem dagarna.
– Kostnaden för att köra ut den varma maten är väldigt hög, säger kommunstyrelsens ordförande Mari-Louise Wernersson (C) till TV4 Nyheterna Halland. I flera grannkommuner har man ett par utkörningar i veckan och då med kyld mat som ett alternativ. Målet är att de äldre ska kunna välja mer vilken mat de vill ha och även vid vilken tid man vill äta.
Pensionärernas Riksorganisation, PRO, i Falkenberg rasar mot förslaget.
– Reaktionerna har varit väldigt starka, säger ordföranden Bengt Svensson till Kvällsposten. Folk undrar varför det alltid är de äldre som drabbas när det ska sparas. Vi befarar att många av de som nu får varm mat hemkörd inte kommer att klara av att värma den frysta maten ordentligt. Det kanske blir så att de äter maten kall. Och det smakar ju inte alls på samma sätt, vilket gör att man kanske inte äter tillräckligt mycket och får i sig den näring man behöver.
PRO kommer nu att ta upp kommunens besparingsförslag vid nästa månadsmöte.
– Då kommer vi att diskutera hur vi ska gå vidare med den här frågan, säger Bengt Svensson. Vi kommer inte att låta förslaget passera utan strid.
PRO befarar också att många äldre kommer att sakna den personliga kontakt som de dagliga hemleveranserna innebär. Det håller Sonja Rickardsson med om.
– Det är så trevligt när de kommer varje dag, säger hon. Man sitter och väntar på den goda maten. Jag kan tänka mig att det är många som inte träffar andra människor än de som levererar maten och personalen från hemtjänsten. Jag hoppas verkligen att kommunpolitikerna nu tar sitt förnuft tillfånga och drar tillbaka förslaget, för det här är inte klokt." Slut citat....