Om ni vill bli rika

 
I dagens SvD finns ett intressant debattinlägg om hur Sverige gått från sosseland till ett modernt samhälle.

Sverige är inte längre vad man skämtsamt kan kalla ett ”sosseland” utan en dynamisk marknadsekonomi.
Under strecket


Från sosseland till superkapitalister​

Det här är en text från SvD Ledare. Ledarredaktionen är partipolitiskt oavhängig med beteckningen obunden moderat.

Den töntiga svenska medelåldersmannen med banala vanor som ständigt möter sin frus höjda ögonbryn är en konstant i den svenska populärkulturen. Men något har ändå hänt. Den folkligaste serien är inte längre ”Svensson, Svensson” utan ”Solsidan”. Geografiskt har vi rört oss från Örebro till Stockholm. Vid grillen står inte brevbäraren Gustav Svensson, utan fondmäklaren Fredrik Schiller.
Det är kanske inte så konstigt. I Sverige är ISK-sparande numera en folksport vanligare än fotboll och hockey. På samhällsnivå har vi ett av världens mest välutvecklade ekosystem för investeringar. Med affärsänglar, riskkapitalister och börsen får produktiva företag snabbt pengar för fortsatt tillväxt. Nya jobb och bättre levnadsvillkor för alla.
Riskvilligt kapital finns det också gott om. Ser man till riskkapitalinvesteringar i mindre och växande företag som andel av BNP, finns det inget land i Europa där det investeras lika mycket som här. Pengarna kommer i första hand från Nordamerika. När man lägger samman effekterna av svenska riskkapitalinvesteringar har de höjt Sveriges BNP med sex procent sedan 2005.
Men hur kunde ett litet janteland bli världsbäst på att vara kapitalist? Institutionella förutsättningar nämns ofta, såsom stark äganderätt och det som på ekonomspråk kallas bolagsstyrning. Det vill säga transparens med siffror, affärsetik och tillit. I olika rankningar hör vi till de länder i världen där företagen har bäst bolagsstyrning.
Den amerikanska tankesmedjan Heritage Foundation mäter också hur fria världens länders ekonomier är, sett till bland annat ägande, skatter och handelsfrihet. Sedan mitten på 1990-talet är vi ett av de länder i den rika världen som ökat graden av marknadsekonomi allra mest, framför allt efter EU-inträdet.
Historiskt klaffade mycket rent timingmässigt. På 1960- och 1970-talen hade många globala företag vuxit sig stora och spretiga. Konglomeratens kärnverksamheter var ofta effektiva och konkurrenskraftiga, men sidoverksamheterna fanns det förbättringspotential i.
Ett exempel på detta är SCA och deras finska konkurrent Tamro. Kärnverksamheten, det vill säga att äga skog och tillverka pappersmassa, gick bra, men produktionen av engångsprodukter till sjukvården var på dekis.
1997 köpte därför riskkapitalbolaget Nordic Capital affärsområdet riktat mot sjukvården från både SCA och Tamro och slog dem samman. Verksamheten kunde skalas upp, lönsamheten ökade snabbt och det räddade tusentals jobb i landet.
I dag är det sammanslagna bolaget, Mölnlycke, världsledande på just medicinpapper. Eftersom bolaget räddades så beskattas nu vinsterna i Sverige. Det här möjliggjordes av avregleringarna av kreditmarknaden på 1980-talet, eftersom riskkapitalbolag nu kunde låna fritt på marknaden. Utan stora lån hade Nordic Capital aldrig kunnat köpa och bygga det moderna Mölnlycke.
När arvs- och gåvoskatten och senare även förmögenhetsskatten avskaffades vågade dessutom entreprenörer stanna kvar i landet. Fortfarande behövs reformer för att stärka konkurrenskraften. Vi har exempelvis internationellt sett höga skatter på både arbetsinkomster och kapital. Den reglerade arbets- och bostadsmarknaden försämrar också näringslivsklimatet.
Men Sverige är inte längre vad man skämtsamt kan kalla ett ”sosseland” utan en dynamisk marknadsekonomi. Ett ganska märkligt land för en utomstående. Så historiskt stark socialdemokrati, och så kapitalistiska samtidigt. Ett land där mångmiljonären i dyra Solsidan numera har högre tittarsiffror i reklam-tv än vad brevbäraren i Vivalla i SVT hade.
BENJAMIN DOUSA är vd för Timbro.
benjamin.dousa@timbro.se

Benjami
 
Påstår inte att detta hänt eller är sant. Men intressant pågående diskussion.

Mycket möjligt att det är något strul med systemet. Det finns de som har blivit av med bitcoins av många struliga orsaker.
T. ex. kraschad hårddisk. datorn åkt på tippen eller fått in virus. eller bara nya datorn har fal program för att läsa av stickan.
 
Nu startar raketen i alla fall ser det ut som.
Stångas en hel del mellan björnar och tjurar nu.
Följer ju kryptoforum.
Många vill ha ner bears, dom gillar ner 5-10% upp 5-10%, tjurarna vill upp.
Dom var en god bit påväg men en hård kamp nu på 40k bc.
Det som stoppat upp hela krypto nu, stångats där par dagar nu och facinerande att se på.
Dom riktigt kämpar mot varann både i köp och sälj och psykiskt på forum.
Tom på bitkub la någon ut största mängd eth jag sett på en gång, blev total blockad, resten av kryptosidorna gick det upp men där stod helt still.
Men va ju ett kap, bara plocka på sig, billigare än andra börser.
Men han höll inte länge, han såg väl hur hans kapital bara rasa.
Men nu låst i ett doldrum, tror helgen kommer vara avgörande.
Jag fega och sålde av en del, går det ner köper jag billigare, upp hoppar jag på uppgången win win.
 
Så jag gjort nu är ju att sammankoppla och skickat krypto från Bitkub till min soft eller hard wallet.
Det sammankopplat där jag ser att jag får störst ränta.
Kört en del i farmer, jag kör inte högriskfarmer där men finns dom som ger över 100% året, förstår ni ju varför, så high risk.
Jag kör low risk farm nu ligger den ene på 12% och andre 18%, ca tal då det förändras.
Igår kolla jag på nytt vad jag skulle göra med olika krypto jag bara höll.
Din wallet är vad man skall säga ditt kontonummer, detta kan du sammankoppla med olika kryptofinanssidor, och sätta på olika investeringar där.
Jag valde en av dom störtsta klassat i säkerhet men inte i återbäring igår och satte lite krypto där får bara 2,7% ränta men jämfört med bank ok.
Det var på staking då, det ger ju mycket mindre än farming men säkrare.
Sen möjlig värdeökning på din krypto på det.
Det här är sammankopplat med mitt bangkokbankonto så kan jag och behöver jag pengar, för jag bara över från staking-hard/software wallet-bitkub-Bangkokbank tar ca 10 min.
Igår skulle jag ta ut 20k från mitt aktiekonto, glömde var helgdag och får pengarna först imorrn.
10 min vs 2 dagar.
 
Är det ETH frånbrytning vi ser nu mot London fork, bc backar -2% och eth går motsatt +3% sist det hände stack eth till 4k och många tror ju på split inför Onsdagens eth uppdatering och då börjar vandringen mot att bli världens största krypto, gå förbi bc tillslut. Bc har ju bara namnet medans eth är nutid och investeringsinstrument.
 
Fick sätta mig vid datorn en stund, har ju slappat ikväll med lite öl, men nu händer nåt.
BC har inte lyckats bryta igenom 40k och backar medans ETH ökar.
ETH har ju en stor uppdatering på gång nästa vecka vilket kommer innebära att alla eth som betalas i avgift kommer brännas och tas ur cirkulation och en typ av ETH deflation, pratas på att ETH i motsvarande av 8 miljarder dollar kommer brännas årligen.
Varje överföring i staking och farming tex så betalar jag en gas fee i ETH, gäller dom flesta DEFI kryptos, du betalar i ETH för att nyttja dom, dessa har fram tills nu gått till miners och tillbaks ut på marknaden, från och med 4:de Aug så kommer dom istället brännas och gå upp i rök..
Har några 0or till som skall in men pga av dagens doldrum sålde jag en del och avvaktade lite men nu sker nåt som jag inte sett sen i Mars och den stora uppgången split mellan ETH och BC. BC går ner och ETH upp.
 
Bara hoppas BC kan dra med den ner en liten bit till, vill ha lite bättre pris, fast girighet kan straffa sig, det har jag märkt. Försök inte nå botten ett bra mellanläge är ok ;)
 
Äääh orka sitta kolla på det här, jag har det jag har, skall inte förstöra min nattsömn pga lite extra, godnatt..
 
Från och med Måndag i Tyskland "So-called Spezialfonds, only available to institutional investors such as pension companies and insurers, will be able to invest up to 20% of their holdings in bitcoin, ethereum and other cryptocurrencies from Monday."

 
Sitter och kollar eth mellan Conanklippen, hoppas på ner lite mer, sålde ju av en del i morse och hoppas på bra buy back pris.
Lite risky, men bara på den delen att jag kan missa en uppgång, förlorar ju inget, men är ju surt om man missar och måste köpa tillbaks dyrare, så snart köp igen...
 
Så dum man är, hade ju återköpsmöjlighet igårkväll, drack jag öl och glömde av det, va händer, spikrakt upp imorse jaja, jag har ju liggande men tänkte köpt 10 till. Får se imorrnvad jag gör, kanske skulle ta dem som man missade investera och göra sig skuldfri.
Annars är krypto skönt ibland, några tusen dollar medans man sov ruset av sig.
Händer 2 stora saker i veckan, från och med imorrn får Tyska pensionsmyndigheten, pensionsförsäkringsbolag investera 20% i krypto och på Tisd kommer eth uppdateringen.
 
Hoppas ni inte missar tåget nu pga princip.
Europa och us bears har ju försökt trycka ner några dagar nu men direkt Asien vaknat spikrakt upp.
Nåt stort är på G, stor vändning sen förra helgen.
Sjuka är att 10 big whales håller nu 48 miljarder i ETH, dom köper på varje dipp och har över 20% nu.
10 gubbar har det.
Kommer bli krig om mina eth ;)
 
BC hade jag inte gått in i la ju ner det i April, eth is da shit ;)
Till skillnad mot bc aanvänds den, använde senast idag eth att betala med.
 
 
 
Tillbaka
Topp