Om ni vill bli rika

Diskussion i 'Ordet är fritt' startad av Tulpan, 29 augusti 2017.

Taggar:
  1. Khuntan

Khuntan Medlem

2. Mr.Jo

Mr.Jo Forumräv

Det skulle man kunna tro men pensionsbolag som hanterar den almänna kan inte fritt handla på börsen tyvärr eller rättade sagt kluvet för det kan ju gå åt pipan med folks pengar också. Nu gör det säkert det, det är bara att följa utvecklingen. Den som lever får se.

3. Mr.Jo

Mr.Jo Forumräv

Såhär säger förvaltare:
    "Folksam till exempel, sänkte vid årsskiftet den garanterade delen för nysparande till 80 procent.

– Garantinivåerna - de ska ju hänga ihop med avkastning framöver. Det här är en direkt följd av att räntorna har kommit ned, säger Michael Kjeller, chef för kapitalförvaltningen på Folksam.

Lägre garanterad del innebär att spararna riskerar att inte ens få tillbaka sina insatta pengar."
    Så visst får vi eller folk vara med och betala.
    :p :eek:

4. SatanG

SatanG Aktiv medlem

Ja nu kör jag själv bla framtida pensionering mha Skandia men tror inte det är någon jätteskillnad med Folksam.
    De 80% du nämner är ju 80% av inbetalt kapital, historisk avkastning. Du kan nog knappast bli av med någon garanterad del även om det vid extrema tillfällen kan innebära noll i avkastning om det är ett magert år. Alltså inte bli av med den garanterade delen av pengarna men det kan, dock inte bli lägre utbetalning än garanterat belopp.

Skandia som jag själv tryckt in en del i har en avkastning på 7.6% i snitt per år de senaste 5 åren. Har några stycken försäkringar där, de första sedan 1988 och de känns trygga även om man kan diskutera hur Skandias ledning ibland har investerat lite suspekt med styrelseavgångar och vd-byten som följd.
    Så här skriver de om försäkringarna jag använder, som de förvaltar och har en rörlig avkastningsränta på.
    "Under försäkringstiden kan försäkringens värde såväl öka som minska. När det är dags för utbetalning, kan den utbetalning du får från försäkringen aldrig bli mindre än det belopp vi garanterar dig."

Alltså en traditionellt förvaltat försäkring, som jag tror du menar, har en bestämd avkastningsränta. Denna ränta kan gå upp och ner beroende på solvens och Skandia har en solvensgrad på 175%. dvs de har egna tillgångar till ett värde av 175% av kundernas garanterade utbetalningsbelopp.

/ SatanG

Berralund gillar detta.
  5. Mr.Jo

Mr.Jo Forumräv

Det finns många aspekter i det här med minusräntan och även att ha lägre ränta än andra länder.
    Den som är intresserad kan läsa artikeln nedan som handlar om hur svensken har gjorts fattig, han menar förstås den vanliga svensken inte den som har lånat pengar och satt in på den statsfinansierade rouletten som också kallas för börs. Att alla inte tjänar pengar där kan bero på det Berra var inne på att många skulle förlora nattsömnen :p

https://www.st.nu/opinion/ledare/ma...nas-semesterkassor-vi-blir-europas-fattighjon

6. andrejsdenruskige

andrejsdenruskige Forumveteran

Nu har jag inte läst vad som står i artikeln, men den som använder sig av systemet får det bättre än den som har systemet mot sig.
    Låg ränta har det varit och jag måste medge att jag faktiskt har lånat pengar för att investera.
    Hittills så har det gått väldigt bra och break even på första investeringen sker om 4 månader och allt över det är plus på kontot.

Det är väl kanske inte att rekommendera att göra som jag, då det lika gärna kan gå åt helvete.
    Nu har jag inte lånat till allt, utan jag har använt mig till stor del av gammalt sparkapital.
    Bara valutaförändringen utgör 85.000kr, fast då den inte realiseras idag så är det omöjligt att säga något om den vinsten.

SatanG, Mr.Jo och Samet gillar detta.
  7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. Mr.Jo

Mr.Jo Forumräv

Det är bara att gratulera. Jag klagar inte heller fast hade inte lånat men i alla fall.
    Annars kan man också tänka på hur bra är detta för landet totalt.
    Men visst man spelar ju inom regelverket så det är helt ok.

9. andrejsdenruskige

andrejsdenruskige Forumveteran

Jag har typ 300kr i ränta per månad på det lånet och har en mycket större avkastning på pengarna, så jag ansåg det vara värt.
    Men det är klart, man ska ha råd att förlora också.

Nåja, man får anpassa sig efter ekonomer, valutakurser och räntor och hoppas att man tar rätt beslut.

Samet gillar detta.
  10. SatanG

SatanG Aktiv medlem

Ja det finns en del intressanta lösningar man kan utnyttja.
    Nordnet erbjuder mig t.ex. att låna max 800k till en ränta på 0,99%
    De sätter in pengarna på det bankkontot jag önskar. Min tanke var att utöka en traditionellt förvaltad försäkring i Skandia som fn ger en avkastning på 6%. 7.3% i genomsnitt de sista fem åren.
    Känns som enkla pengar men faller på att jag som utskriven måste ha en borgenär då det måste ingå en kreditupplysning vilket jag inte orkar ordna med papper på. Farsan ställer naturligtvis upp men jag håller nog an fn.

/ SatanG

Matt82 och Samet gillar detta.
  11. nmax

nmax Forumveteran

7.3% i snitt kan ju låta bra men hur ser den fondens snitt ut över längre tid?

12. SatanG

SatanG Aktiv medlem

Avkastningsräntan 5.3% i genomsnitt för de sista 15 åren för traditionellt sparande försäkring. Alltså man gör inget utan det sköts ab Skandia som sätter en rörlig återbäringsränta.
    Kruxet är att man låser upp pengarna under 15 år, tar man ut tidigare så blir det straffavgift, så man bör ju inte lägga allt där. Men som ett tryggt komplement är det svårslaget. Kan öppnas direkt på Internet.
    https://www.skandia.se/spara/kapita...nell/?intcmp=wb-her:kap_trad_april_2018:spara

/ SatanG

kurant och Samet gillar detta.
  13. Mackfaktorn

Mackfaktorn Forumräv

Börjar va dags vikta om igen men till vad är ??? Min satsning på byta till stats obligationer i euro 15/3 vart ju betydligt bättre än väntat pga kronfallet har dom har stigit från 4,8 % den sämsta till 6,18 % den bästa men botten för kronan borde väl nära nu så lär ju tappa den uppgången om jag inte gör nått före.

14. Ubon

Ubon Forumveteran

Vikta om? jag har sagt så många gånger, så det börjar bli tjatigt, ta rygg på Ubon...:) :)

15. kurant

kurant Forumveteran

Fick för några veckor sen ett utbetalningsbesked från Skandia om 2000kr/månad före skatt i 5år för någon försäkring jag inte ens visste jag hade haft. Enligt Skandia skedde sista inbetalning till den 2011? Det året bytte företaget namn men inte ägare och mer vet jag inte nu.
    Vi kan ha haft en grupplivförsäkring i Skandia med kanske 100-150kr per månad som jag trott var bara olycksfall på fritid.
    Är det en sån så har drygt 100kr per månad vuxit rejält på kanske 35år.

Micke.T, Matt82, SatanG och 2 andra gillar detta.
  16. Ubon

Ubon Forumveteran

Vad är det som skrivs om Bitcoin...

Krypto är ingen valuta :) ekonomisk tillgång...

Priset för kryptovalutan bitcoin närmar sig ett så kallat dödskors. Det innebär att snittpriset de senaste 50 dagarna understiger snittpriset de senaste 200 dagarna, rapporterar Bloomberg.

Kurvorna korsar varandra och som namnet antyder är det ingen positiv utveckling. Det är snarare ett tecken på att valutan är på nedåtgående, skriver nyhetstjänsten. Detta skulle vara det första dödskorset för bitcoin sedan 2015, enligt Bloomberg.

Valutan var på väg att hålla sig över 9 000-dollarstrecket för andra veckan i rad men den trenden bröts och på lördagen kostade en bitcoin 8 292 dollar, enligt coinmarketcap.com, skriver nyhetsbyrån Ritzau.

Det är ett fall på 17 procent på en vecka.

Källa: TT Nyhetsbyrån

Mr.Jo gillar detta.
  17. Tulpan

Tulpan Medlem

Facebook = 186,99

Mr.Jo och krister gillar detta.
  18. Mr.Jo

Mr.Jo Forumräv

Annars har den varit uppe på 195 spänn så inget upphetsande. Bara upp knappa 6 procent i år, det finns bättre aktier.
    Fortfarande ingen kioskvältare.

19. Mr.Jo

Mr.Jo Forumräv

Men det finns "experter" som spår utveckling på BC upp till 36 tusen och ännu högre så rätt hyfsad ekonomiskt tillgång för magunnar :rolleyes:

20. nmax

nmax Forumveteran

Finns expertersim spår ner till 0 också..

21. magunnar

magunnar Forumveteran

Att BC går till 0 tror jag inte ett dugg på
    ;)

Laddar...
Liknande ämnen - vill rika
  1. Tulpan
    Svar:
    33
    Visningar:
    1.709
  2. Boa52
    Svar:
    330
    Visningar:
    4.900
  3. Pjodd
    Svar:
    14
    Visningar:
    1.167
  4. Henrik90
    Svar:
    11
    Visningar:
    710
  5. Lyco
    Svar:
    0
    Visningar:
    458
  6. MartinAndersson
    Svar:
    185
    Visningar:
    12.017
  7. Pjodd
    Svar:
    19
    Visningar:
    1.810
  8. Lara Croft
    Svar:
    0
    Visningar:
    736
  9. TommyBangkok
    Svar:
    10
    Visningar:
    2.631
  10. kurant
    Svar:
    0
    Visningar:
    251

Dela sidan

Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?
  1. Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
    Stäng notis