Om ni vill bli rika

Vi är alla olika men jag tycker det är roligare att räkna så; dvs utgå från ett worst case scenario och sedan så sakteliga tugga på och förbättra kalkylen. För mig så får orimliga mål ofta effekten att jag ger upp, lex nyårslöften om viktminskning :)

Ett seriöst råd är att försöka vara med på sociala funktioner på sonens skola. Många av föräldrarna på internationella skolor sitter på information du aldrig kan läsa dig till.
Min kalkyl jag lever efter ligger på att jag blir arbetslös imorgon men man kan ha ett helt annat mål, för det är inte mitt mål ;)
Jag är fullt medveten om risker i livet men målet jag sätter är alltid högt, så högt så jag skulle bli jätteglad av 10%, nöjd av 0% och ok med arbetslöshet och ett liv i hydda i Isaan och leva på vad jag har ;)
När det gäller pengar krashar inte jag, inte för att jag har, utan jag är inte ovan vid att leva enkelt, tyvvär skulle det bli barnen som får lida av hydd livet utbildningsmässigt men då hade jag iallafall haft tid med extra hemmastudier ;)

Vi är alla olika men jag tycker det är roligare att räkna så; dvs utgå från ett worst case scenario och sedan så sakteliga tugga på och förbättra kalkylen. För mig så får orimliga mål ofta effekten att jag ger upp, lex nyårslöften om viktminskning :)

Ett seriöst råd är att försöka vara med på sociala funktioner på sonens skola. Många av föräldrarna på internationella skolor sitter på information du aldrig kan läsa dig till.
Tack för tipset gällande föräldrarna på skolan, det hade jag inte tänkt på.

Fast märker jag att jag är så värdelös så jag bara kommer göra ett snitt på 3% så kommer jag ju lägga ner aktiehandel, då är det ju inget för mig.
Tänker inte lägga ner allt det arbetet och investera i risk för ingenting, får jag ju nästan på ena räntekontot.

Fast märker jag att jag är så värdelös så jag bara kommer göra ett snitt på 3% så kommer jag ju lägga ner aktiehandel, då är det ju inget för mig.
Tänker inte lägga ner allt det arbetet och investera i risk för ingenting, får jag ju nästan på ena räntekontot.
Att leta guldkorn på aktiemarknaden är inte så lätt som alla tror.
Om det vore så lätt skulle jag vara rik idag :(. Man måste vara tålmodig och lägga ner tid och hoppas man gör något rätt.
Så tala om för oss om 20 år hur det har gott för dig.
Hoppas jag är vid liv då:rolleyes::D:D

Att leta guldkorn på aktiemarknaden är inte så lätt som alla tror.
Om det vore så lätt skulle jag vara rik idag :(. Man måste vara tålmodig och lägga ner tid och hoppas man gör något rätt.
Så tala om för oss om 20 år hur det har gott för dig.
Hoppas jag är vid liv då:rolleyes::D:D
Klart du är vid liv om 20 år:nod:BC är då uppe i 1milj.Usd och Coke Zero har blivit hälsodryck;)

Vad tror ni händer med Börserna efter usa nedstängning av statsapparaten när dom börjar öppna igen efter helgen ?
skiter vi totalt i det eller blir det ett fall på 5-10% vid öppning marknaden brukar ju ha en tendens å överreagera på dylika händelser fast tycker det varit ovanligt tyst om det i media man får scrolla rätt långt ner även på di innan det skrivs nått.

Tycker att det verkar allt för stressigt med aktier.
Själv köper jag då och då åt äldsta dottern och då endast aktier med utdelning.
Hon lär väl få pengarna om 10år eller något sånt. Så länge utdelning och värdestigning slår inflationen så är jag nöjd.
Pengarna på sparkonto är en garanterad förlust.

Ska se vad jag hittar på åt yngsta dottern

Vill man ha en ränta som är lite högre än bankens på icke låst konto så kan man ju öppna ett konto på bualuang securities får 1.1% bara av att ha dom stående där utan att handla.
2.25% får jag på mitt ena bangkokbankonto skattefritt men det är egentligen bara för Thaimedborgare men dom sa att det var ok för mig med.

Vill man ha en ränta som är lite högre än bankens på icke låst konto så kan man ju öppna ett konto på bualuang securities får 1.1% bara av att ha dom stående där utan att handla.
2.25% får jag på mitt ena bangkokbankonto skattefritt men det är egentligen bara för Thaimedborgare men dom sa att det var ok för mig med.
Du är ju en halv Thai :D

3% över tiden kan man ju få med halvaktiv fondhandel.

Men som @magunnar säger är det inte lätt att läsa till sig hur kristallkulan ska se ut, handlar oftast om magkänsla och kontakter med insider tips. Eller att bara satsa på en bransch och vara otroligt insatt i denna bransch.

Jag har inte tid att vara aktiv längre och kör med fonder.

Men som @magunnar säger är det inte lätt att läsa till sig hur kristallkulan ska se ut, handlar oftast om magkänsla och kontakter med insider tips. Eller att bara satsa på en bransch och vara otroligt insatt i denna bransch.

Haha, när man är pensionär har man bara tid;)

Senast redigerad av en moderator:

Ja och ibland får man ont i magen 55555.
D-tac köpte jag pga. ett avtal som redan hade tecknats väntade på ett regeringsgodkännande bara men det drog ut på tiden så gick neråt och neråt men så kom godkännandet så sålde jag på +12%.
Gulf sålde jag på 13% efter 3 dagar, hade jag inte gått på starwars hade jag sålt på 20% ;)
Annars sålt på mellan +6-13%, sålt en aktie på -0.5% men köpte IVL istället och sålde på plus 10%.
Så än sålänge nöjd med dom första 3 månaderna men nu hoppas ja på ett ras för nu har det stigit i 5 veckor.
Vart mycket skriverier i helgen om krav på svar, och även chefen för set har sagt att en nedgång kan komma snabbt nu om inte Juntan ger ett svar som investerarna kan gå efter.
Så får se i veckan sista dagarna har uppgången varit lägre jämfört med grannländernas.

Ja och ibland får man ont i magen 55555.
D-tac köpte jag pga. ett avtal som redan hade tecknats väntade på ett regeringsgodkännande bara men det drog ut på tiden så gick neråt och neråt men så kom godkännandet så sålde jag på +12%.
Gulf sålde jag på 13% efter 3 dagar, hade jag inte gått på starwars hade jag sålt på 20% ;)
Annars sålt på mellan +6-13%, sålt en aktie på -0.5% men köpte IVL istället och sålde på plus 10%.
Så än sålänge nöjd med dom första 3 månaderna men nu hoppas ja på ett ras för nu har det stigit i 5 veckor.
Vart mycket skriverier i helgen om krav på svar, och även chefen för set har sagt att en nedgång kan komma snabbt nu om inte Juntan ger ett svar som investerarna kan gå efter.
Så får se i veckan sista dagarna har uppgången varit lägre jämfört med grannländernas.
Jag kom ihåg strax innan krisen i början på 2000-talet allt man köpte gick ju lätt upp 10% på några dagar, man trodde man var kung. Alla andra trodde det också. Som tur låg jag likvid dagen då det smällde och kunde använda intjänade pengar till en kontantinsats för en lägenhet ...

Tror du det är ett tvång för Magunnar?

Själv tror jag att det ligger ett stort intresse och jakt på mer pengar som han förmodligen inte behöver:rolleyes:;):)
Självklart inte, så skrev jag ju inte. jag skrev att jag inte vill hålla på med något tvång när jag är pensionär. Sen var man upplever som tvång är ju upp till var och en!

@magunnar gillar ju detta och golf, men då han inte kan spela golf längre blir det ju andra intresse som tar överhanden.

Jag kom ihåg strax innan krisen i början på 2000-talet allt man köpte gick ju lätt upp 10% på några dagar, man trodde man var kung. Alla andra trodde det också. Som tur låg jag likvid dagen då det smällde och kunde använda intjänade pengar till en kontantinsats för en lägenhet ...
Ja det är ju så men jag hoppas precis som @nmax att ett ras kommer snart för just nu har jag sålt och inte köpt och hitta inget som kändes säkert att återinvestera i efter dom senaste veckornas uppgång, så i väntan får jag nöja mig med 1.1% ränta plus några aktier jag inte sålt än, dom är Feb-Mars spekulation uppgång.
Men skall läsa av läget imorgon och se vad man säger i finansvärldens Thailand.
Måndagen brukar ha mycket rapporter med sig att studera, har ja nåt att göra på sjukhuset.
Sen tror jag på ett ras också innan valet.

Tillbaka
Topp