Om ni vill bli rika

Dom säljer solpaneler på DoHome i Thailand, var inte dyrt, hade många olika storlekar.
Thailand verkar vara stor exportör av solpaneler och billigt.
Har ju vart många artiklar om solpaneler och importen från Thailand till USA, gällande skatter.
Nu hade man skjutit det på framtiden det planerade skattepålägget i USA för att importera billiga solpaneler från bla Thailand.
Funderat på om man skulle klä terasstaket och taket över carporten med paneler.
Bra pris på DoHome! Emellertid säljer de inte någon mini inverter (växelriktare)
Mitt råd är att inte klä taket med solpaneler. Två saker att tänka på:
1. Förbrukar Du elen själv när solen är uppe? Bästa alternativet!
2. Har du räknat på kostnaden för ett system med batterier? Mycket dyrt!
Vi förbrukar ca 8,8 kWh per dag och panelen ger oss ca 2,2 kWh per dag.
Skulle vi ha två st 370W-paneler, skulle de ibland skicka in el till el-leverantören.
Varför skänka bort energin?

Bra pris på DoHome! Emellertid säljer de inte någon mini inverter (växelriktare)
Mitt råd är att inte klä taket med solpaneler. Två saker att tänka på:
1. Förbrukar Du elen själv när solen är uppe? Bästa alternativet!
2. Har du räknat på kostnaden för ett system med batterier? Mycket dyrt!
Vi förbrukar ca 8,8 kWh per dag och panelen ger oss ca 2,2 kWh per dag.
Skulle vi ha två st 370W-paneler, skulle de ibland skicka in el till el-leverantören.
Varför skänka bort energin?
Vi brukar mycket el 24/7 pga att jag har krypto mining gåendes.
Ungar som spelar tvspel och dator samt fläktar och A/C.
Blir nog inget över att skänka bort.
Har inte kollat nåt direkt på det men DoHome har ett enormt byggvaruhus nära oss, mycket större än dom thaiwatsandu och homepro jag vart på och dom har egen stor avdelning med solpaneler, dom största riktigt stora.

Köpa ett krypto är som att köpa en aktie i ny teknologi som kommer bli det nya internet, framtidens internet.
Med andra ord ett lotteri....

Köpa ett krypto är som att köpa en aktie i ny teknologi som kommer bli det nya internet, framtidens internet.
Med andra ord ett lotteri....
Allt är ett lotteri, hade alla investeringar vart 100% så hade vinsten inte vart stor.
Fråga mig om 20 år hur det gick, min sparfront nu, long hold i allt.

Allt är ett lotteri, hade alla investeringar vart 100% så hade vinsten inte vart stor.
Fråga mig om 20 år hur det gick, min sparfront nu, long hold i allt.
Ändå måste du/känner dig tvungen till att åka till andra sidan klotet för att dra ihop pengar till familjen trots dina dina 'internetspel', Good luck.

Ändå måste du/känner dig tvungen till att åka till andra sidan klotet för att dra ihop pengar till familjen trots dina dina 'internetspel', Good luck.
Ja jag har inte sparat så att jag kan leva resten av livet på det, för ung.
Inte så många som kan sluta jobba vid 46 års ålder (då jag sa upp mig) och leva på det resten av livet med fru och 2 barn.
Hade ingen plan på att vara hemma så länge som jag vart ens, planen var 6 månader fram till påsk förra året fast jag drog ut på det bla pga coronan och blev detta året istället.
4 veckor hemma och 4 ombord passar mig bra och skall nog få lagt undan lite i olika spel med som fonder och aktier.
Krypton minar jag nu för tiden, så där kommer det in ny krypto på kontot dagligen.
Skall jag bara komma ikapp lite efter lång ledighet sen får man hoppas på lite normalitet i världen.

Du kommer att hamna i samma situation så småningom. Och då kan du ju tänka tillbaks på alla dina flygplansresor som du har gjort. :)

Absolut.
Det finns mycket att tänka tillbaka på.
T.ex hur kul det var i Thailand när man var där i sin ungdom och att man faktiskt passade på att tjäna pengar när det gick.
Jag lär mig av andras misstag och har sett att just de två sakerna verkar gräma de flesta gamlingar.

När man läser sådant här, så känns det som att det är bäst att ingenting förstå? Nu verkar det ju iofs som att var och en har sin egen kryptovaluta, känns som det går tretton på dussinet, men det verkar ju inte direkt riskfritt. Var det inte krypto dessutom som skulle vara framtidens inflationsskydd, kanske säkrast med mark och guld ändå? :unsure:

Celsius störtar och nätverket stoppar alla uttag​

investing-new.png
Kryptovaluta 7 timmar sedan (2022-06-13 05:39)

Celsius störtar och nätverket stoppar alla uttag
© Reuters.
Av Daniel Shvartsman
Celsius sjönk i slutet av söndagens handel i ett steg som både återspeglade och förstärkte problemen för kryptovaluta.
Med hänvisning till "extrema marknadsförhållanden" pausade Celsius alla uttag från sitt nätverk. Huvudvalutan CEL/USD sjönk så mycket som 45% på söndagen, som blev fortsättningen på en lång nedgång sedan början av året. Krypton handlas just nu för 0,2 dollar, men förblir mycket volatil. I början av året handlades den för 4,45 dollar.

Denna effekt märks över hela kryptosfären. Bitcoin handlas runt 25 154 dollar, en minskning med nästan 9%, och Ethereum är nere vid 1 342 dollar.
Kryptovalutasektorn har mötts av motvind från Terra Luna explosionen, samt ett allmänt riskklimat på grund av stigande inflation och centralbankshökaktighet. Celsius stoltserar med att ha över en miljon användare och ett större innehav av Bitcoin än MicroStrategy (NASDAQ:MSTR) och Coinbase (NASDAQ:COIN).

Jäkligt intressant det här och tror/hoppas att grabbarna Krister å Panpan är smarta och gör helt rätt men tänker iaf inte ge mig in i kryptovärlden.
Men vore kul om dom är fett rika när dom är gamla gubbar.
Själv myser jag åt att börsen rasar samtidigt som mitt enda innehav stiger, precis som det ska vara :beer:

Jäkligt intressant det här och tror/hoppas att grabbarna Krister å Panpan är smarta och gör helt rätt men tänker iaf inte ge mig in i kryptovärlden.
Men vore kul om dom är fett rika när dom är gamla gubbar.
Själv myser jag åt att börsen rasar samtidigt som mitt enda innehav stiger, precis som det ska vara :beer:
Ja det kommer bli bra läge att handla snart.

Snart löning, kanske köpläge då ;)
I fiat gick det ner sista dagarna i btc gick det upp pga ADA rasa inte lika illa.
Ser ut som folk stängt av sina riggar och antalet krypto som betalas ut har ökat, difficult gått ner.
Folk ser inte frammåt bara på dagsvärdet och stänger ner när dom tycker förtjänsten blir för dålig.

Tror att nergången blir långvarig den här gången
Bra, lång tid att handla på, sist btc gick från 20.000 till nåt under 3000 höll det sig väl 3 år innan gick upp igen.
Bubblan krascha då nu är det pga yttre påverkan, inflation, räntor, världskrig, ja det är inget uppåt år på G väl.
Får se raset efter Kina går in i Taiwan, där blir väl den riktiga kraschen.
Lika bra att hålla sig ombord och hamstra ;)

Bra, lång tid att handla på, sist btc gick från 20.000 till nåt under 3000 höll det sig väl 3 år innan gick upp igen.
Bubblan krascha då nu är det pga yttre påverkan, inflation, räntor, världskrig, ja det är inget uppåt år på G väl.
Får se raset efter Kina går in i Taiwan, där blir väl den riktiga kraschen.
Lika bra att hålla sig ombord och hamstra ;)
Risken för en flerårig lågkonjunktur är stor nu och jag tror inte att man ska ha bråttom att börja handla, om kriget tar slut snabbt och världen börjar handla med Ryssland igen kan det vända upp men det krävs nog en ny ledare i Ryssland för det och vill världen verkligen göra business med Ryssland igen? Kanske om det kommer en ny väst vänlig ledare i Ryssland som ber om ursäkt för Putins idioti. Så länge man inte får bukt med inflationen så blir det inget rally på börsen. Uppgången har ju varit dopad och när riksbankerna slutar pumpa in pengar och investerarna flyr till räntebärande innehav så sjunker börsen som en sten.

Senast redigerad av en moderator:

Tillbaka
Topp