Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då du har 10 mille cash (dollarmiljonär), ett hus i Sverige, ett i Thailand, bil, mc så ses du nog som rik, väldigt få människor som har det i världen, bara 1,1% i världen är dollar miljonärer men då räknas tillgångar och värdet på dom - dina skulder.
Så ingen sådan stor % andel som har det i cash.
Så ja du är klassad som rik och ses som det av befolkningen.
"När en person räknas som rik kan variera beroende på vad människor tycker. Enligt undersökningar som gjorts tycker var tredje svenska att man klassas som ekonomisk rik vid 1,5 miljoner kronor medans de allra flesta anser att du ska ha ett ekonomiskt kapital på 5 miljoner kronor för att vara rik."
Jobbar du åt ett västerländskt företag och inte har någon pensionslösning i ditt avtal låter märkligt.Svårt att säga när någon är rik och ännu svårare att avgöra när någon är "rik nog" eftersom de allra flesta höjer sin levnadsnivå allteftersom rikedomen ökar. 1 miljon USD i nettoförmögenhet (inte inklusive värdet på det primära boendet) har väl länge setts som miniminivån för att klassas som rik men efter de senaste årens inflation börjar nog den gränsen flyttas uppåt.
Jag har aldrig pratat ekonomi med mina gamla barndomskompisar men när vi var ute och ölade en kväll i Skövde i somras så halkade diskussionen in på ekonomi framåt småtimmarna. Vi har alla nyligen passerat 50 och det som slog mig var att ingen hade någon större besparing och dessutom hus/lägenhet som var rätt kraftigt belånade. Å andra sidan har de alla pension och min gissning är att de flesta par har runt 30,000 SEK ut per månad när de går i pension. Ska de leva i 20 år efter pensionen så har de ju 7.2 miljoner SEK i den besparingen som ska dras av från vår "rikedom" då varken jag eller frugan har någon pension. 3-5 års universitetsutbildning för dottern i UK och kanske US är 2-3 miljoner SEK till.
Så min slutsats är att 10 miljoner SEK är ingen större rikedom om man är i 50-årsåldern och inte har någon pension att luta sig mot.
10 miljoner sek som @Nam Falang skriver har cash och inte belånad då han skrivit att allt är betalt så är han rik i mina ögon och många andras.Svårt att säga när någon är rik och ännu svårare att avgöra när någon är "rik nog" eftersom de allra flesta höjer sin levnadsnivå allteftersom rikedomen ökar. 1 miljon USD i nettoförmögenhet (inte inklusive värdet på det primära boendet) har väl länge setts som miniminivån för att klassas som rik men efter de senaste årens inflation börjar nog den gränsen flyttas uppåt.
Jag har aldrig pratat ekonomi med mina gamla barndomskompisar men när vi var ute och ölade en kväll i Skövde i somras så halkade diskussionen in på ekonomi framåt småtimmarna. Vi har alla nyligen passerat 50 och det som slog mig var att ingen hade någon större besparing och dessutom hus/lägenhet som var rätt kraftigt belånade. Å andra sidan har de alla pension och min gissning är att de flesta par har runt 30,000 SEK ut per månad när de går i pension. Ska de leva i 20 år efter pensionen så har de ju 7.2 miljoner SEK i den besparingen som ska dras av från vår "rikedom" då varken jag eller frugan har någon pension. 3-5 års universitetsutbildning för dottern i UK och kanske US är 2-3 miljoner SEK till.
Så min slutsats är att 10 miljoner SEK är ingen större rikedom om man är i 50-årsåldern och inte har någon pension att luta sig mot.
Jobbar du åt ett västerländskt företag och inte har någon pensionslösning i ditt avtal låter märkligt.
10 miljoner sek som @Nam Falang skriver har cash och inte belånad då han skrivit att allt är betalt så är han rik i mina ögon och många andras.
Du är högavlönad och känner inte så men för medelsvensson är han rik och välställd.
Jag anser att man har rätt gott ställt om man har 1 miljon sek i cash.
Som du skriver få av mina vänner har möjligheten plocka ut ens 100.000 på dagen i kontanter, kanske inte ens 20.000.
Nej då skiljer det ju sig.Bor man i Sverige och lyckats spara ihop 10 miljoner SEK så anser jag också att man är ganska rik då man förmodligen också har en bra pension. I mitt fall, som har typ ett års pensionsinbetalningar och med en fru med noll pension, så tycker jag dock inte 10 miljoner SEK är särskilt mycket.
Nej då skiljer det ju sig.
Jag levde ju på besparingar under pandemin då jag sa upp mig och tuggar snabbt på.
Men betalar företaget inte in pension, gjorde dom tom för mig sattes in på konto i zurich även för mena.
Skolan väger ju in en del med är ju närmare +1 miljon om året där din dotter gått.Som jag skrev ovan, åker man ut på ett tidsbegränsat expatkontrakt från ett stort företag/organisationen så har man oftast hela paketet med pensionsinbetalningar, schysst bostad, internationell skola, nanny, maid, gardener etc. Något sådant paket har jag aldrig haft och det brukar aldrig ges ens av de allra största företagen när någon vill stanna kvar, då skrivs oftast ett lokalt kontrakt och då blir alla dessa förmåner en förhandlingssak, precis som lönen.
Jag har haft bostad och internationell skola betald i alla år men ingen pension och de flesta mångåriga expats jag känner har liknande upplägg där de hellre tar 20% extra lön än 20% pensionsinsättning, i tron att de kan förvalta pengarna bättre själva.
Skolan väger ju in en del med är ju närmare +1 miljon om året där din dotter gått.
Jag får ju betala för det så minus därför fått bytt från internationell inte råd länge med den extrakostnaden.
Eller har råd men skulle sänkt våran livsstandard och som @SatanG skriver är det värt det.
När jag hade netto la jag 15% på skola men nu när jag skattar och lägre lön blir det annat.
Vi har flera pensionerade svenskar här i Filippinerna som jag umgås med.De som åker ut på ett 3-årskontrakt för sitt västerländska företag har oftast en pensionslösning men väljer de sedan att bli kvar som locals så känner jag inte till någon som har en pensionslösning. Av de runt 10 västerlänningar jag umgås med, och som varit här 15-30 år, så är det ingen som har någon annan pensionslösning än den pension de betalat in till innan de flyttade.
Fast får ge Tony och hans familj det, hans fru ringde min och sa så jävla orättvist.Så är det, hon går sista året på gymnasiet nu så 16 år på skolan och räknar man med mat, skolutflykter, uniformer, extrakurser etc så är det minst 15 miljoner Baht. Det är sådant som gör löner svåra att jämföra när olika förmåner kan ingå. Det är alltid en förhandling och visst kunde jag förhandlat mig till en pensionsinsättning men bara på bekostnad av något annat. I Sverige är det tydligare vad som ingår i en lön och vad samhället erbjuder (dock via din skattesedel förstås).
För att återknyta till diskussionen om rikedom så är jag 99% säker på att inga av mina barndomskompisar kommer upp i 10 miljoner SEK netto. Räknar man dock med de 7 miljoner de, som par, har att invänta i pensioner så har de dock, kanske, 10 miljoner.
Vi har flera pensionerade svenskar här i Filippinerna som jag umgås med.
Samtliga har varit utstationerade i 20-40 år och anställda av svenska företag eller europeiska dotterbolag i Kina, Singapore, Saudiarabien, Brasilien, Usa, Kanada och även i Thailand.
Alla får svensk inkomstpension och tjänstepension som de som jobbade i Sverige.
Svenska avtal.
Skillnaden är att flera dessutom haft fritt boende mm, så i stort sett hela lönen har åkt in direkt i något sparande samt lönen var hög.
20 år i fonder ger en bra sudd även med 10k i månaden i sparande.
En som bor i samma kvarter får 103k per månad i tjänstepension om han väljer att ta ut allt på 5år.
Han tvekar hur han ska göra för det blir för mycket skatt.
Ja vad man får i lön och avsättning i pension är ju en fråga om förhandling och även företagets regler och policys vad gäller stationering utomlands.Jobbar du på ett storföretag och accepterar att flytta var tredje år så tvivlar jag inte på att du fortfarande kan få dina pensionsinbesparingar men den dagen du tar ett lokalt kontrakt, för att du tröttnat på att flytta eller annan anledning, så har jag aldrig hört talas om någon som fortfarande får pensionsinbetalningar i Sverige. Med en bra lön och låga, eller inga, lokala skatter blir det givetvis oftast ändå lönsamt mot att flytta tillbaka till Sverige.
Jag fick 5k insatt i månaden på pensionskonto i Zurich, vet inte om bra men sen netto lite över 1 miljon sek om året netto på bojlastare och tyckte det var bra, men fick ju stå för skolutgifter själv.Jobbar du på ett storföretag och accepterar att flytta var tredje år så tvivlar jag inte på att du fortfarande kan få dina pensionsinbesparingar men den dagen du tar ett lokalt kontrakt, för att du tröttnat på att flytta eller annan anledning, så har jag aldrig hört talas om någon som fortfarande får pensionsinbetalningar i Sverige. Med en bra lön och låga, eller inga, lokala skatter blir det givetvis oftast ändå lönsamt mot att flytta tillbaka till Sverige.
Ja vad man får i lön och avsättning i pension är ju en fråga om förhandling och även företagets regler och policys vad gäller stationering utomlands.
Än känner jag ingen som förlorat på att använda sig av svenska avtal och pensionsavsättningar samt att beskattas med SINK under den tid man jobbar utomlands.
Värdet av en personlig lösning och avtal bör vara minst 100% större än att låta företaget betala in din pension.
Det handlar mycket om karaktär och att spara till vad som behövs som pensionär, låt säga till 85år.
Det handlar om mer än 10 miljoner för att leva med en standard som man är van med.
240 månader med ett uttag på 35k per månad och inflation.
Att inte ha en krona till sin egen pension och frun vid fyllda 50 år låter korkat för mig.
Nu misstänker jag att du placerar pengar på annat sätt inför framtiden och frun tjänar egna pengar och har lön.
Har en tidigare medarbetare som började sätta in 1000kr per månad i en pensionsfond hos Skandia före 1990.Jag fick 5k insatt i månaden på pensionskonto i Zurich, vet inte om bra men sen netto lite över 1 miljon sek om året netto på bojlastare och tyckte det var bra, men fick ju stå för skolutgifter själv.
Men sa upp mig under pandemin för ville träffa mitt barn.
Tjänar lite över hälften netto nu mot då, brutto inte så långt ifrån, skatteplikt som ändrats.
Det förstår jag, men när du själv beskriver dig som ett offer som inte har har någon pension vid fyllda 50 blir det bara underhållande.Varken jag eller frugan har en krona i pension, men ser inget korkat i det; som sagt de flesta utlänningar jag känner här har ingen, eller marginell, statlig pension.
Som jag skrev ovan anser jag inte att 10 miljoner SEK är mycket pengar för någon i min situation och lyckligtvis har vi betydligt mer än så, och jag har dessutom tänkt jobba några år till.
Jag lämnade Sverige när jag var 26 och även om vi lägger väldigt mycket pengar på resor så tycker jag vi överlag levt relativt ekonomiskt så att vi ska behöva klara oss på 35k SEK i månaden tror jag inte blir aktuellt.
Sen jobbar jag bara som 2dre styrman nu.Jag fick 5k insatt i månaden på pensionskonto i Zurich, vet inte om bra men sen netto lite över 1 miljon sek om året netto på bojlastare och tyckte det var bra, men fick ju stå för skolutgifter själv.
Men sa upp mig under pandemin för ville träffa mitt barn.
Tjänar lite över hälften netto nu mot då, brutto inte så långt ifrån, skatteplikt som ändrats.
Det förstår jag, men när du själv beskriver dig som ett offer som inte har har någon pension vid fyllda 50 blir det bara underhållande.
Bara stora utgifter för dottern.