Svårt att säga när någon är rik och ännu svårare att avgöra när någon är "rik nog" eftersom de allra flesta höjer sin levnadsnivå allteftersom rikedomen ökar. 1 miljon USD i nettoförmögenhet (inte inklusive värdet på det primära boendet) har väl länge setts som miniminivån för att klassas som rik men efter de senaste årens inflation börjar nog den gränsen flyttas uppåt.
Jag har aldrig pratat ekonomi med mina gamla barndomskompisar men när vi var ute och ölade en kväll i Skövde i somras så halkade diskussionen in på ekonomi framåt småtimmarna. Vi har alla nyligen passerat 50 och det som slog mig var att ingen hade någon större besparing och dessutom hus/lägenhet som var rätt kraftigt belånade. Å andra sidan har de alla pension och min gissning är att de flesta par har runt 30,000 SEK ut per månad när de går i pension. Ska de leva i 20 år efter pensionen så har de ju 7.2 miljoner SEK i den besparingen som ska dras av från vår "rikedom" då varken jag eller frugan har någon pension. 3-5 års universitetsutbildning för dottern i UK och kanske US är 2-3 miljoner SEK till.
Så min slutsats är att 10 miljoner SEK är ingen större rikedom om man är i 50-årsåldern och inte har någon pension att luta sig mot.
Jag har inte heller direkt pratat ekonomi med mina barndomspolare men tror mig veta på ett ungefär.
De flesta är normalinkomsttagare, dvs 30-45k/mån med lån på hus, i stort sett alla har ungar som blivit myndiga.
Tror de flesta klarar sig ok men inga större besparingar men del värde inbyggt i bostaden förstås.
Som de flesta andra svenskar så förlitar de sig främst på framtida pension.
Har också sett statistik på att väldigt många inte klarar oväntade kostnader som inte behöver vara särskilt stora, tyvärr.
I Thailand.
Två kompisar är panka, de försöker starta och jobba men inte lätt när man inte har mycket som en arbetsgivare söker härnere.
Den ene av dom har iaf en fru (svenska) som drar in lite pengar som lärare på en internationell skola.
Den andre gift med en visserligen utbildad thailändska men hon har aldrig haft ett jobb så de lever från hand till mun.
Den tredje tar hand om sina två döttrar, hyffsad inkomst från ett internationellt nätverk, inte lagligt.
Den fjärde mycket smart och begåvad svensk som gjort sig förmögen på kryptotrading. Han har en ung dotter som sannolikt aldrig kommer behöva jobba för pengarnas skull.
Själv ser jag rätt ljust på framtiden, saknar inte pengar nu och ser inte heller att jag kommer göra det i framtiden.
Solid gemensam ekonomi, en gång i tiden tjänade jag mest men det ändrades så att jag blev "hemmafru" 2019/20 var ett ganska enkelt val.
Kommer själv bara få 12-13k/mån i pension från Sverige enligt orangea kuvertet men jag har inte heller räknat med mer. Det är ju knappast så att det kommer som en överaskning heller utan något man som utlandssvensk själv får planera för.
Jag kallar oss inte för rika, för mig har den gränsen flyttats upp ganska rejält och numera krävs det ganska höga siffror för att kunna ta på sig den skjortan. Lite osäker på vart gränsen går, folk har ju så många olika värderingar/prioriteringar och livsstilar som jag kan tycka bör vägas in men visst dollarmiljonär kan väl accepteras som minimum för att kvala in. Har man som jag förhoppningsvis 30 år till samt unga barn bör den nog isf snarare höjas än sänkas.
/ SatanG