Om ni vill bli rika

Testa att byta ut din lokala dns mot google. Brukar lösa sådana problem

Om du är utomlands kan det också bero på att dom blockat anrop från vissa länder där attacken kommer från i sina brandväggar för att skydda sig
Jag tror att kan bero på utomlands och dom blockar utländska.
Men den infon kunde dom gått ut med på sin fb-sida då det är en del som börjar bli frustrerade där, inte bara jag som är drabbad.
Och jag har testat alla möjliga alternativ, via google, båtens wifi via mobilnät uk, via sattelit Norge, eget mobilnät, rensat cookies, appen, webläsare, på dator, på mobil.
Inget funkar.

Ja inga problem att logga in där för mig

Kan du med någon VPN komma in ?

Webläsaren Opera har ju inbyggd gratis VPN som kanske kan ställas in till Sverige (lite osäker, använder den för motsatta hållet)
Har på satteliten Norskt men funkar inte heller.
Aja, får vänta och se, många dagar kvar till lön och nästa handel.
Nu har jag nästan köpt aktier för hela lönen denna månaden, 75% gick till sparande.
Ville ju bara se hur det gick med innehavet ;)

Har på satteliten Norskt men funkar inte heller.
Aja, får vänta och se, många dagar kvar till lön och nästa handel.
Nu har jag nästan köpt aktier för hela lönen denna månaden, 75% gick till sparande.
Ville ju bara se hur det gick med innehavet ;)

Verkar som dom blockat anrop från Asien och Nord/syd-amerika i alla fall med väljer jag Europa i VPN på Opera kommer jag in

Samma med SEB. Nordnet varit något trögare än vanligt men ok igen.

/ SatanG

Det är hackerattackerna från Ryssland som stör bankerna.
Varje gång nya stödpaket till Ukraina tillkännages stör man bankerna genom överbelastning.

Omfattande cyberattacker i Finland – Traficom och Aktia bland de drabbade
Aktia beklagar problemen och uppger att situationen är under kontroll för HBL.

BANKER
Aktia är bland de drabbade när flera olika finländska webbsidor angripits på onsdagen.

På bankens hemsida står det att man utsatts för en överbelastningsattack. Man försäkrar att inga kunduppgifter eller tillgångar har äventyrats.
Däremot kan attacken göra att bankens tjänster fungerat långsam eller att de inte fungerar.
Den pro-ryska hackergruppen NoName057 meddelar via telegram att överbelastningsattacker mot finländska hemsidor pågår.
Orsaken är att staten har aviserat stöd till Ukraina värt 92 miljoner euro.
Gruppen uppger på sin telegramkanal att de vill straffa den finländska staten och ”alla russofober”. Just nu omfattar attacken bland annat Expressbus och Traficom.

På tisdagen attackerade samma grupp svenska banker, däribland Swedbank, SEB Bank och Avanza. Noname057 har ännu inte tagit på sig attacken mot Aktia.
Genom så kallade botnätverk kan den illvilliga översvämma en webbsida med så stora trafikvolymer att hela systemet kollapsar och de verkliga användarna inte kommer fram.

Igår var jag på skattjakt (som det kallades) och letade pensioner med Avanza.
Hittade en tjänstepension som jag flyttade dit och 2 LO förbundspensioner men dom gick inte att flytta.
Lite enklare med dagens teknik och hitta, tog inte lång tid.

DEPÅ KAN VARA BÄTTRE ÄN ISK. Skatten på ISK och kapitalförsäkring har skenat och efter årsskiftet höjs skatten igen i kölvattnet av det högre ränteläget. Det krävs en allt högre avkastning för att ISK ska löna sig. Tre forskare pekar på att långsiktiga sparare i många fall tjänar på att välja en depå i stället. (DI)

DEPÅ KAN VARA BÄTTRE ÄN ISK. Skatten på ISK och kapitalförsäkring har skenat och efter årsskiftet höjs skatten igen i kölvattnet av det högre ränteläget. Det krävs en allt högre avkastning för att ISK ska löna sig. Tre forskare pekar på att långsiktiga sparare i många fall tjänar på att välja en depå i stället. (DI)
Depå funkar också bättre om man vill köpa och sälja aktier och ETF:er mm som är i t.ex. USA och det är lätt att skapa ett konto i t.ex. USD m.f.l. valutor på både Avanza och Nordnet och använda som sparkonton med samma skydd av "Insättningsgarantin" (som bara till namnet är Statlig) upp till 1.050.000 kr som att du har ett bankonto på en svensk bank. Man tjänar på att göra köp och sälj i samma valuta som t.ex. aktien är noterad i då växlingskursen man får t.ex SEK till USA vise versa blir urdålig. Jag har USD och Euro konto i SEB men det är jämförelsevis svårt som privatperson att öppna sådant jämfört med Avanza och Nordnet där det är mycket lättare. Med Depå så går även göra förlustavdrag vilket inte är möjligt med ISK. Jag ger dock ingen rekommendation att spara i annan eller t.ex. aktier i USA. När det går uppåt så brukar det gå uppåt bra mycket mera än i Sverige men när det går nedåt så brukar det också falla betydligt mera. Lika svårt att säga hur det går med SEK versus andra valutor framåt även om historiskt SEK gått dåligt under många år jämfört mot t.ex. Euron och USD,

Samma med SEB. Nordnet varit något trögare än vanligt men ok igen.

/ SatanG
Jag testade nyss att logga in på SEB och det gick inte till att börja med. Jag är i Sverige och hade mitt Nord VPN påslaget på Sverige. Men då jag stängde av/pausade Nord VPN kunde jag logga in på SEB. Skumt!

Jag testade nyss att logga in på SEB och det gick inte till att börja med. Jag är i Sverige och hade mitt Nord VPN påslaget på Sverige. Men då jag stängde av/pausade Nord VPN kunde jag logga in på SEB. Skumt!
Det utförs regelbundet ddos attacker mot många banker mm, dom överbelastar systemen så att inloggning går långsamt eller ligger nere.
Sen i tisdags svenska och finska har drabbats i omgångar.

Testa att byta ut din lokala dns mot google. Brukar lösa sådana problem

Om du är utomlands kan det också bero på att dom blockat anrop från vissa länder där attacken kommer från i sina brandväggar för att skydda sig
Intressant. Hur gör man när man byter lokal DNS till Google?

Det utförs regelbundet ddos attacker mot många banker mm, dom överbelastar systemen så att inloggning går långsamt eller ligger nere.
Sen i tisdags svenska och finska har drabbats i omgångar.
Jo jag är medveten om attackerna och problemen. Men det var något konstigt även med VPN och provade att logga ut på Nord VPN och sedan logga in igen vilket oftast löser problem som t.ex. man skall överföra bilder via Icloud etc. Men det gick ändå inte komma in med VPN aktivt. Jag är dock medveten om att ibland så kan man lura spärrar med VPN och ibland inte. Men jag blev förvånad för jag är både i Sverige samt hade VPN satt på Sverige och då har jag aldrig tidigare haft problem med att logga in på SEB. Men utan VPN aktivt så gick det att logga in direkt.

Jo jag är medveten om attackerna och problemen. Men det var något konstigt även med VPN och provade att logga ut på Nord VPN och sedan logga in igen vilket oftast löser problem som t.ex. man skall överföra bilder via Icloud etc. Men det gick ändå inte komma in med VPN aktivt. Jag är dock medveten om att ibland så kan man lura spärrar med VPN och ibland inte. Men jag blev förvånad för jag är både i Sverige samt hade VPN satt på Sverige och då har jag aldrig tidigare haft problem med att logga in på SEB. Men utan VPN aktivt så gick det att logga in direkt.

Kan vara att SEB registrerat många DDOS-angrepp via NordVPN-servrarna och blockat deras IP-adresser

Tillbaka
Topp