Om ni vill bli rika

Det är väl för att man tar betalt för strömmen
Till följd av den starkare vinden fick företaget bakom Nyvallsåsens vindkraftverk en faktura på 238 000 kronor – per kraftverk.
Anledningen är regler som kräver en balans i elsystemet, det vill säga att det måste produceras lika mycket el som förbrukas och att en beräkning för elproduktionen därför måste göras av elbolagen dagen innan.
Alla vindkraftverk kan gå i konkurs"

Det får nu vindkraftsbranschen att hissa illröd varningsflagg, rapporterar DN.

Nyvallsåsen tvingas omedelbart stänga och montera ned två kraftverk och det talas om att flera bolag riskerar konkurs.

Vi tänker oss en liten by som själv generera sin el. Olle har satt upp ett vindkraftverk och Nisse installerat en dieselgenerator.
Byborna accepterar inga strömavbrott. Hur skall man fördela inkomster och utgifter?

I Spanien har man prioriterat sol och vind och under åren stängt ner för mycket reglerbar energi.
Ingen hade tänkt på att man måste ha reglerbar energi som backup för att köra igång elsystemet efter ett haveri.
Det tog i Spanien mer än ett dygn.

Sol och vind stod för 75% av elproduktionen och det borde funnits lika mycket reglerbar energi i beredskap.
Min fråga är varför man skall köra två parallella system där den ena av politiska skäl profiterar på den andra?

När pandemin började handlade jag Astra Zeneka.

Kanske man kunde ta in en f.d. "Årets Svensk" som konsult för att få företaget på fötter?
Har han kommit ut från fängelset förresten?

Screenshot 2025-08-01 at 13.08.56.webp
Han har försökt få företag på fötter efter Fermenta men det gick inget vidare

Men det beror väl mer på brist på nätverksutbygge, Sverige verkar ju unikt när det gäller förlust och konkurs i vindkraft?
Mera beroende på mänsklig dumhet! De som bestämmer begriper inte vad de bestämmer om. Elkraftsystemen är beroende av balans mellan produktion, förbrukning och distribution. Förstör man någon del av dessa eller får de ur balans tar det lång tid att åtgärda. Mycket längre än vad de flesta tror.

Tyskarna har det värre än oss, men de balanserar med kol och gas. De kanske har mindre konkurser men de har också högre priser och bättre klimat för t.ex sol. Förutsättningarna i de flesta länder är unika och man måste ta hänsyn till det när man planerar för framtida system.

Det gjorde det när miljömupparna satt i regeringen. Nu är det slut på woke politiken i Tyskland. :thumbsup:
Byggs fortfarande ut i Tyskland, vi håller på med det nu, därför vi är i Tyskland denna gången.
Och verkar bara vara i Sverige vindkraftsverken är konkurshotade, kan ju finna en anledning till det tex dåligt utbyggt elnät från norr till söder, dåliga avtal och får böter på hundratusentals kronor om dom producerar mer el än beräknat någon dag.

20250801_121055.webp

Byggs fortfarande ut i Tyskland, vi håller på med det nu, därför vi är i Tyskland denna gången.
Och verkar bara vara i Sverige vindkraftsverken är konkurshotade, kan ju finna en anledning till det tex dåligt utbyggt elnät från norr till söder, dåliga avtal och får böter på hundratusentals kronor om dom producerar mer el än beräknat någon dag.

20250801_121055.webp
Helt vansinnigt att ha produktionen i en del av landet när förbrukningen ska ske i en annan del av landet. T.o.m. ekonomer borde förstå att det är dyrt och tar tid att bygga kraftnät, att det sedan blir överföringsförluster verkar heller inte folk förstå.

Helt vansinnigt att ha produktionen i en del av landet när förbrukningen ska ske i en annan del av landet. T.o.m. ekonomer borde förstå att det är dyrt och tar tid att bygga kraftnät, att det sedan blir överföringsförluster verkar heller inte folk förstå.
Jag tror det var 20 år sedan jag satte upp en parabol och först fick in Tyskland. En kvart varje dag plågar vi oss med att följa nyheterna.
De är säker lika politiska som SVT, som jag aldrig tittar på. Tysklands ekonomi är på fallrepet JUST PÅ GRUND AV "ENERGIWENDE".
Man skall ta ett lån för att. koppla samman norra och södra Tysklalnd elektrisk.
Broar och vägar har inte underhållits och järnvägen är i paritet med Sverige.
Det finns räddning: Alice Weidel som kandiderar som Förbundskansler i Tyskland för Tysklands största parti AfD.
Media motarbetar partiiet energiskt. En tysk vindkraftpark till havs skall monteras ner då underhållet är för kostsamt..

Hörde att det byggs nytt kärnkraftverk i USA. Fram till 2050 skall kapaciteten tredubblas.

Jag tror det var 20 år sedan jag satte upp en parabol och först fick in Tyskland. En kvart varje dag plågar vi oss med att följa nyheterna.
De är säker lika politiska som SVT, som jag aldrig tittar på. Tysklands ekonomi är på fallrepet JUST PÅ GRUND AV "ENERGIWENDE".
Man skall ta ett lån för att. koppla samman norra och södra Tysklalnd elektrisk.
Broar och vägar har inte underhållits och järnvägen är i paritet med Sverige.
Det finns räddning: Alice Weidel som kandiderar som Förbundskansler i Tyskland för Tysklands största parti AfD.
Media motarbetar partiiet energiskt. En tysk vindkraftpark till havs skall monteras ner då underhållet är för kostsamt..
AfD är Tysklands största parti! Oj jävlar det finns kanske hopp för Europa

Tillbaka
Topp