Om ni vill bli rika

Har du?!
För du citerar mig och svammlar om sådant jag inte är intresserad av, skiter i enskiljde persons lön.
Det har jag varit tydlig med i tidigare inlägg och inte det artikeln gällde.

Är fler än jag i tråden som verkar tycka att det inte alls varit uppenbart vad du syftat på, men kämpa på du med att göra dig förstådd. ;)

:beer:

Är fler än jag i tråden som verkar tycka att det inte alls varit uppenbart vad du syftat på, men kämpa på du med att göra dig förstådd. ;)

:beer:
Den vanliga slagdängan, så fort nån inte håller med så är man full.
För info så är jag på jobb.
Tycker jag vart tydlig med att jag anser inte att löner som olika företag erbjuder skall vara hemliga.
Idag är det svårt att få reda på lönerna hos specifikt företag om man inte känner någon som arbetar där.
Då är det svårt att komma in på arbetsintervju och svara på tex frågan vilken lön kan du tänka dig.
Men erat motstånd mot det visar ju bara på att jag har rätt gällande hur företagen lyckats jantehjärntvätta er dit dom vill.
In i fårskocken som det fårhuvud du är.

17595024284769139743961370079609.webp

Tycker jag vart tydlig med att jag anser inte att löner som olika företag erbjuder skall vara hemliga.
Idag är det svårt att få reda på lönerna hos specifikt företag om man inte känner någon som arbetar där.
Då är det svårt att komma in på arbetsintervju och svara på tex frågan vilken lön kan du tänka dig.
Men erat motstånd mot det visar ju bara på att jag har rätt gällande hur företagen lyckats jantehjärntvätta er dit dom vill.

Bara för att man är objektiv så är man alltså jantehjärntvättad anser du? Om du hittar ett jobb du vill söka och uppgifter om lön inte står i annonsen så är det väl bara att fråga. Om alla företag skall tvingas via lag att uppge vilka löner dom betalar så hittar dom nog en omväg kring det. Löner är, med få undantag, den största utgiften för svenska företag. Då gäller det att se om sitt ”hus” speciellt när det är svårt och dyrt att bli av med folk alternativt omplacera.

Nej, det är knappast svårt. Du är lära dig att göra bättre research och använda de närmast oändliga möjligheter som finns att enkelt ta reda på information som dagens informationssamhälle erbjuder.

Svarar du på den lönefrågan utan en motfråga om vad de tänkt sig för lönespann och utan att ha någon koll på löneläget så visst, dåligt förhandlingsläge.

Lägger du sedan till rena förolämpningar och/eller inte klarar av att göra dig förstådd på enkel svenska gör det knappast saken bättre heller.

Tja vad drev mig till att bli maskinbefäl efter 13 år som motorman reparatör, tja lite less och hur svårt kan det vara och va fan bättre betalt. Vad var för blev det företag tja ungefär som ovan. Alltid kul att prova nått nytt tycker jag. Men sitta på en båt eller rigg jävel tycker är jävligt tråkigt numera. Just det inrutade 4 veckor på av kan jag klar mig utan. Var annat lite innan kan tycka gjorde turnar på 9 månader , ett annat liv en annan tid. Vist har jag haft riktigt fantastiskt löner inom offshoren gennom åren . Men som företagare har det varit roligare att tjäna pengar och framförallt att det gått så bra och haft/har så duktig killar och gubbar runt mig som gör mycket möjligt. Frugan som sköter hus och hem med bravur dotter som sköter redovisning, barnbarn som ger energi och måg som inte är rädd att hugga i. Att vi sedan kan ta 6 veckor i Thailand alla tillsammans tja det är en riktig bonus det och lite av en frihetskänsla som pengar kan ge.

I Usa har jag fått för mig att jobbannonser ska ha med lönespannet som är budgeterat för tjänsten, ganska bra.
I Maersk kunde man ju fråga kollegor sinsemellan men det var ju inga officiella siffror.
I Thailand står det ibland i jobbannonserna men ofta "Negotiable", om man ansöker är det ofta via rekryterare som naturligtvis berättar spannet om man är intressant för jobbet.

De flesta ser nog på arbetsbeskrivning/titel vad arbetsgivaren kräver och sedan förväntar sig ett bättre erbjudande än de har för att byta. Är man arbetslös är det ju ett jobbigare förhandlingsläge. Jag hajar inte varför det måste vara officiella siffror, eller hur det skulle funka, har inte hört om något internationellt företag som delar ut de anställdas löner, tvärtom så är det ju ofta rätt hård sekretess. Det är ju dessutom ofta mer som ingår än baslön, försäkringar/bilförmåner/div bonusar etc, håller man koll på marknaden för sitt yrke (i Thailand iaf) så vet man ju ungefär vad de ligger på i olika grupper. Är man inte desperat tar man ju inget jobb som ger lägre än man vill ha. Det är väl bara att ansöka så får man ju veta, om man är intressant till att börja med.

/ SatanG

Tillbaka
Topp