Tulpan
Aktiv medlem
bra jobbat nu vill jag se det i kronorFast 3 år stämmer inte, i November så har jag haft mitt svenska ISK i 2 år.
Dock inte mer kr nu en då, kostar att renovera hus och starta ett liv i Sverige.
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
bra jobbat nu vill jag se det i kronorFast 3 år stämmer inte, i November så har jag haft mitt svenska ISK i 2 år.
Dock inte mer kr nu en då, kostar att renovera hus och starta ett liv i Sverige.
![]()
Det får du inte, i kronor skall du och alla andra skita i, som sagt inte mycket idag, det är inte gratis att flytta en hel familj till Sverige, köpa hus, renovera upp, bil, alla vardagsbehov och ha lite vardagsnöje med.bra jobbat nu vill jag se det i kronor
Det får du inte, i kronor skall du och alla andra skita i, som sagt inte mycket idag, det är inte gratis att flytta en hel familj till Sverige, köpa hus, renovera upp, bil, alla vardagsbehov och ha lite vardagsnöje med.
Men första vintern och sommaren är ju dyrast, dom har vi nu gått igenom och har utrustning inför kommande årstider.

jag fick det svaret jag misstänkte att jag skulle fåMen vad är det för konstigt med det? Är väl ingen här som redovisar sitt exakta innehav i kr? Har du själv gjort det?jag fick det svaret jag misstänkte att jag skulle få
Det disskuterades % upp/nedgång, självklart visar jag inte öppet mitt kontoinnehav, det här är en öppen forumsdel som alla kan se även ickemedlemmar.jag fick det svaret jag misstänkte att jag skulle få
Visst är det så.
Grundläggande investeringskoncept som kopplingen mellan avkastning och risk borde förövrigt vara en del av läroplanen i grundskolan.
Då hade vi sluppit många fall hos fogden.
om du har barn måste du spara till dom så dom får en bra start på livet. Man kan aldrig ha för mycket pengar heller.Det disskuterades % upp/nedgång, självklart visar jag inte öppet mitt kontoinnehav, det här är en öppen forumsdel som alla kan se även ickemedlemmar.
Som sagt, summan är inte stor, jag har inget med mig till Sverige ifrån Thailand så började på 0 och som man borde ha förstått på forumet så har jag gjort en del kostsamma installationer och renoveringar på huset det gångna året.
Sen är inte behovet av att ha stort sparande lika stort längre, behöver inte tänka på försäkringar, socialt skydd, pension och arbetstrygghet längre på samma sätt som när bodde i Thailand.
Har inga planer på att förtidspensionera mig, det har jag testat och var inget kul....
Nej det måste jag inte alls.om du har barn måste du spara till dom så dom får en bra start på livet. Man kan aldrig ha för mycket pengar heller.
Artikeln hamnade väl tyvärr bakom betalvägg, men poängen var att majoriteten av aktierna är dåliga placeringar. Som sparare kan man komma runt detta genom att placera i främst indexfonder. Då byter kan kontinuerligt ut de som förtvinar mot de som växer.Jag tycker att det mesta har gått upp rätt bra bland de större bolagen.
Frun ligger på en bit över 20% och jag själv har bara två fonder idag och ligger på +16%. Övrigt gav jag bort till äldsta dottern.

Då byter kan kontinuerligt ut de som förtvinar mot de som växer.
Indexfonder är just passivt förvaltade, även om de viktar om innehavet utifrån värdet på de aktier som ingår i deras "index". Aktier som förtvinar får allt mindre procentuell andel av värdet och de som växer får allt större andel.Det är inte så säkert.
Många av fonderna är relativt passivt förvaltade.
Så, vad är ditt råd?
Swedbank e-sparkonto?
Indexfonder är just passivt förvaltade, även om de viktar om innehavet utifrån värdet på de aktier som ingår i deras "index". Aktier som förtvinar får allt mindre procentuell andel av värdet och de som växer får allt större andel.
Jag ger inte folk finansiella råd på ett öppet forum på internet. Jag har inte heller några behov av att delge några detaljer om hur jag själv placerar eller skryta med fåniga skärmbilder utan kontext.
Du verkar ju ha din egen bild rätt klar dessutom över vad just du anser vara bäst. Kör på det då.![]()
hemligt kakrecept. gör kakorna på egen risk
- Ingredienser
- 100 gram rumstempererat smör
- 1.5 deciliter strösocker
- 1 matsked vaniljsocker
- 1 deciliter rapsolja
- 1 tesked hjorthornssalt
- 4 deciliter vetemjöl
- Gör så här
- Sätt ugnen på 150 grader.
- Vispa rumstempererat smör strösocker och vaniljsocker smidigt med en elvisp.
- Tillsätt rapsoljan i en tunn stråle under fortsatt vispning.
- Blanda hjorthornssalt och vetemjöl i en skål och rör ner det i smeten.
- Arbeta ihop till en smidig deg.
- Dela degen i 30 lika stora delar och rulla dem till runda bollar.
- Lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper.
- Grädda mitt i ugnen i ungefär 20 minuter.
- Låt kakorna svalna helt på plåten så att de blir riktigt spröda.
... leka med elden, åtminstone om man ser till de senaste åren.kontakta en aktiemäklare för att aktivt leka med aktier,
Själv har jag aldrig haft någon aktie som flerdubblats, har nästan inte hållt någon aktie till mer än +10% sen sålt och bytt.... leka med elden, åtminstone om man ser till de senaste åren.
![]()
Inte många bolag som överlever sin 100-årsdag, men de flesta investerare har naturligtvis ett kortare perspektiv. Var sak har sin tid och en och annan placerare har en systematisk förmåga att identifiera dessa. Vi andra har kanske turen att ha köpt någon aktie som flerdubblas och då tror vi gärna att vi är duktigare än marknaden/genomsnittet.![]()