A
Anonym
Gäst
Ja, har nu fastnat för Cinnamon, är ren, elegant och läcker och med paneltillägget Graphite-Zero får man en sådan här snygg startmeny!
Ja jag vet, har inget liv
![]()
Ser ju ut som Windows. Nja Cario var bättre.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, har nu fastnat för Cinnamon, är ren, elegant och läcker och med paneltillägget Graphite-Zero får man en sådan här snygg startmeny!
Ja jag vet, har inget liv
![]()
Jo layoutmässigt med aktivitetsfält osv men ändå inte.Ser ju ut som Windows. Nja Cario var bättre.
Nya upptäckter!!
Installerat Kubuntu KDE Plasma 5här kan du anpassa precis som du vill!!
![]()
Nya upptäckter!!
Installerat Kubuntu KDE Plasma 5här kan du anpassa precis som du vill!!
![]()
Det var den jag rekommenderade förut. Som Windows användare känner man igen sig lite. Det var länge sedan jag testade KDE. Det ser riktigt snyggt ut.
Ja, riktigt nöjd faktiskt, Cinnamon och Gnome är bra men med KDE, är ju nästan ett annat operativsystem på något sätt. När jag installerade blev det ju Kubuntu istället för Ubuntu, är ju ingen skillnad egentligen mer än färgschema.
KDE är ju mer anpassningsbart och riktigt snyggt. Så nu har jag de 3 bästa tror jag Cinnamon, Gnome 3 och KDE Plasma 5, har ni andra tips, mottages gärna!
En sak dock som jag blir lite störd av är att väldigt mycket flyter in i vartannat. Jag har tre miljöer och det blir dubbla uppsättningar av mycket. Ta filhanteraren tex, en för KDE, en för Gnom.
Man kan ju set de positivt också, vill ju ha Google Drive i Ubuntu men KDE får jag inte den att fungera krockar med Gnome online-account och jag har läst och det verkar tydlige vara ett jäkla mek för att få det att fungera, dock har jag ju då filhanteraren för Gnome och upptäckte att där finns Google Drive och alla filer...heheh, så inget ont utan något gott.
Jag är ju fortfarande ny med Ubuntu, får sätta mig in i hur jag kan renodla de tre miljöerna och rensa upp lite grand.
Ja kul med anat än Windows och får säga att jag börjar trivas väldigt bra med Ubuntu eller vad var det nu Kubuntu...hahaha.
Sen resurser, Ubuntu använder ju otroligt lite resurser jämfört med Windows, när jag kör Windows jobbar datorn konstant fastän jag stängt av många tjänster och annat som jobbar i bakgrunden, så bara positivt!
Jag hittade KDE Neon som jag skall testa nu. Det är en Ubuntu LTS version i botten med senaste KDE Plasma ovanpå. Det finns också KDE Neon som LTS och då körs KDE Plasma senaste stabila version, just nu 5.8.
Jag tänkte köra KDE Neon user edition. Då får jag KDE Plasma 5.10
Länk: https://neon.kde.org/download
Jo har sett den också, låter glittrigt men kanske bara som det låter. Ge gärna info sen vad du tycker!
Vill fråga en sak, finns ju olika versioner med olika lång service av Kubuntu 17.04 comes with nine months of security and maintenance updates. Vad menas med detta, att automatiska uppdateringar gäller i 9 månader och sen får man manuellt sköta det eller är det stopp sen?
Jo har sett den också, låter glittrigt men kanske bara som det låter. Ge gärna info sen vad du tycker!
Vill fråga en sak, finns ju olika versioner med olika lång service av Kubuntu 17.04 comes with nine months of security and maintenance updates. Vad menas med detta, att automatiska uppdateringar gäller i 9 månader och sen får man manuellt sköta det eller är det stopp sen?
Efter 9 månader släpper dom en ny version och börjar underhålla den. Jag tror dock att man får säkerhetspatchar även efter 9 månader. Vill man uppgradera till den nyare versionen så är det ganska smidigt. Vill man ha tillgång till uppdateringar för samma version t.ex. på servrar så kör man LTS version. LTS står för Long Term bla bla Service kanske, orkar inte kolla exakt just nu då jag pickar i mobilen![]()
Oj, oj, oj!
Snacka om att svetten börja pärla sig i pannan, skulle starta om datorn och pang, så kom en svart skärm...no such partition, insert rescue-disk
Grub.....
hahaha, skulle ju testa den här KDE neon som du rekommenderade och tänkte jag tar bort hela Ubuntu för har märkt att ha flera skrivbordsteman installerat skapar bara massa konflikter och det är nog riktigt, men man vill ju testa.
Problemet var att Ubuntu helt plötsligt blivit boot 1, fast jag tagit bort Ubuntu på partitionen och det fanns bara Windows på bootmenyn, fattar faktiskt inte hur det kunde bli så, men så var det i alla fall.
Jaha vad gör jag nu? Kom att tänka på att jag har ju en Windows Ultimate på CD, in med den och nu har jag allt tillbaka igen med Windows 10 och alla mina andra partitioner med innehåll....phuuu.
Har ju i och för sig backup på allt men ändå, en svart skärm som bara skriker ut RESCUE_DISK, vill man ju inte ha.
Ett kärt återseende faktiskt, Windows Ultimate 7 var tycker jag faktiskt ett väldigt bra system, stabilt och säkert och det bästa innan Windows 10.
Ja nya tag, nu skall KDE neon in så får vi se vad det är![]()
Ja Windows 7 anser jag vara Microsofts bästa desktop OS hittills. 7an kommer bli det nya XP och kommer leva länge. Windows 10, nja vi är inte riktigt polare ännu men tillslut så vänjer man sig.
Får se om jag hinner installera KDE Neon i morgon. Jag kör på min sidodator på jobbet. Den har 8GB RAM, Core i7, Asus GT 440 och 256GB SSD. Burken har några år på nacken men snurrar på bra. Vi är några på jobbet som spelar Battle Field på luncherna. Rätt kul att köra Linux på en vass dator annars kör man normalt Linux på något gammalt härke som ingen vill ha. Det blir lite orättvist då![]()
Jo, jag försökte igår att installera men icke sa nicke. Klagar på ubi-partman crashed exit code 141, har med bios och boot-mode att göra vad jag förstått Legacy och UEFI.
Min bios säger "äldre", antar att det är Legacy och i min Bios finns inget alternativ att välja, så vet inte hur jag skall göra. Kanske du har något tips?
Under måndagen hann jag installera KDE Neon. Fick inte min USB image att boota om jag inte valde UEFI mode. Senare vid installation, man bootar ju en live version av OSet, så valde jag traditionell BIOS.
Hann inte titta så mycket på den men första intrycket är att det är väldigt snyggt och helt i min smak![]()
Har inte din fru kommit än, så mycket tid du har ... 55555Postade ju mitt problem med ubi-partman error code 141 och trodde det hade med UEFI eller Legacy att göra men det är nog inte det, utan kan ha att göra med korrupt ISO eller partitionen som var något fel på vid tillfället.
Så Jag kan nog installera både KDE och Kubuntu. Man kan ju alltid formatera disken med EXT4 innan installation. Har ju formaterat genom Windows och sen tagit bort volymen så att det bara är tomt utrymme, kanske det blev fel på partitionen då med Windows, nu funkar ju det med Ubuntu men jag kanske skall testa en gång till och formatera först med EXT4 innan, så att det är rent och fint.
Kan kanske vara också att Windows står som boot 1, kanske skall ändra att Kde eller Kubuntu är först! Ja inte fan ger jag upp.
Ja man lär sig hela tiden.