Penionstråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"areeya " sa:
Ja det här med pensionen ingen lätt nöt att knäcka...varken för A.Borg eller någon annan regering!Befolkningen blir allt äldre och kvarvarande arbetskraft som skall säkerställa att vi får pensionen utbetald allt färre. Hela den västerländska civilasitionen står inför ett vägskäl!Inte bara i Sverige! Och att detta enbart skulle bero på nysvenskar....knappast! Kostnaden för dessa är en mkt liten del i vår utgiftsbudget...än så länge!

Vi får hoppas att AB Sverige fortsätter att vara finnansiellt starkt, som nu...och att övriga världen har råd att köpa våra exportprodukter och tjänster!Då blir vår välfärd säkrad...även pensionen för alla Thailandsboende! :nod:

Ha det bra alla!

En liten del i vår kostnader .... ;D Det var verkligen ett politiskt korrekt uttalande ....
För din info så finns saklig info att få på internet , men man kan ju göra som politikerna gör,blunda för sanningen >:(

Ska man ha saklig info så går man inte till internet.
Som ju är ett forum för tyckande

Problemet är att det finns fler åsikter om vad som är sanning , det finns iofs sidor på internet som bör stämma om detta med pension ,utskrivning m.m tillex Skatteverket.se
Försäkringskassan.se m.m. ;D

"Rolf " sa:

Då har du Rolf tyvärr inte forstått mojligheterna med att soka på Internet.
Det finns mängder med `` saklig info´´ på Internet.

"Ubon " sa:
Någon som funderar runt detta med förslaget om att pensionsåldern eventuellt
kommer att höjas från 65 till 67 år.

För min egen del har jag uppfattningen, ren stöld.

Behöver väl knappast skriva något om vad pengarna behövs till?

Det Magnus Jansson fick du karma för ;)
Ialla fall en som inte blundar för sanningen 8)

Hej alla pensionärer i Thailand!!!!

Åter till ämnet som var pensionstråden.

Har nu varit på Swe Ambassaden för 2 gången för att verimera mina pensionsuppgifter.
Det som förvånade mig var, att man på intyget om din pension båda gångerna, räknar med en växelkurs på 4.82 viket ger en bra summa att visa upp på IM vid förlängning av uppehållstillståndet.
Förra året var växelkursen denna dag C:a 4.55 vid årets intygsdatum var den 4.48.
Detta intyg skrivs med underlag av din BRUTTO pension.
IM kontrollräkar inget utan bara läser av summan och bockar av, att det överstiger minimum på 800.000Tbh/år.
Har någon samma erfarenhet då det gäller dom olika SWE konsulaten i Thai. Eller skiljer det sig mot Ambassaden, tror knappast det

"Rolf " sa:
Vilket årtionde är du kvar i?

Samtliga myndigheter i Sverige har skyldighet att lägga ut all information på Internet. På grund av att inte alla har tillgång eller kunskap att ta del av den informationen finns fortfarande trycksaker men det är bara en tidsfråga innan de försvinner.

Fördelen med Internet är att det är så mycket lättare att söka information än med papper!

Men de räknar på bruttoinkomsten!?...ännu? I mitt fall de gånger jag fått detta papper har inkomsten beräknats på bruttoinkomst...och vad jag kan komma ihåg har aldrig någon ifrågasatt kursen som den svenska ambassaden räknat på. Men minns inte heller om jag haft "överkurs" därifrån. ???

Areeya

Ja jag har då aldrig varit mad om att man gjort en ny uträkning baserat på dagens kurs, utan ambassadens uträkning har man god tagit.
Nu är det ju så att pengarna kommer ju varje månad, till olika kurser, så ett snitt som ambassaden gör måste ju vara det naturliga.

Men som i Thailand alla gör olika.
Ock varje enskild känsteman kan göra som han vill. Så det är bara bocka o buga.

PS Lego förstår inte hur dom nöjde sig med att du satte in pengar samma dag.
Regeln säger ju tre månader

Jag får mina pensionsinkomster vedimerade av konsulatet i Phuket town och har aldrig ifrågasatts av immigrationsmyndigheten.

"legolas " sa:
Svar på ditt PS är. Enligt lagen så behöver icke det finnas pengar inne någon speciell tidsrymd när man använder sig av kombination mellan inkomst och medel på bank.

Däremot kör du ENDAST med bankmetoden, och alltså icke alls visar upp någon månadsinkomst, så måste pengarna första gången du söker uppehållstillstånd vara inne 3 månader, och när du sedan förlänger de andra gångerna 2 månader....

legolas
Detta har jag aldrig hört talas om.
Första gången under fem år som jag läst olika Forum som jag hört talas om detta.
Men skall inga missförstånd ske för du nog komma med någon källa.

Annars blir det ju lätt en forum skröna.

Om ditt påstående är felaktigt så kan ju folk hamna i ett verkligt dilemma.

"areeya " sa:
Men de räknar på bruttoinkomsten!?...ännu? I mitt fall de gånger jag fått detta papper har inkomsten beräknats på bruttoinkomst...och vad jag kan komma ihåg har aldrig någon ifrågasatt kursen som den svenska ambassaden räknat på. Men minns inte heller om jag haft "överkurs" därifrån. ???

Areeya

absolut inte bra om dom räknar som dom gjorde åt den långe :D Det kan ju verkligen undergräva förtroendet för de Svenska myndigheterna ,vilket i sin tur kommer att ge problem för oss på sikt ....

"legolas " sa:
Däremot kör du ENDAST med bankmetoden, och alltså icke alls visar upp någon månadsinkomst, så måste pengarna första gången du söker uppehållstillstånd vara inne 3 månader, och när du sedan förlänger de andra gångerna 2 månader....

Om du läser reglerna står det ju faktiskt tvärtom, det var det jag menade med egna tolkningar...

"legolas " sa:
mackes - den länken är inte alls tillfredställande, den är ganska lam och inte alls tillfyllest med den information som kräves.

Det handlar inte om mina tolkningar, nu får ni ge Er... se till att ta reda på saker och ting först, och ge f*n i att kritisera folk innan ni själva vet hur det fungerar.

Jag skall då en enda gång upprepa hur det fungerar sedan struntar jag i det,,, leta reda på Era egna fakta istället....

a - redovisar ni Er inkomst för uppehållstillstånd baserat på retirement enbart baserat på månadsinkomst och icke via banktillgodohavanden, så skall ni minst ha 65.000 baht per månad i pension av något slag.

b - Redovisar ni Er inkomst enbart via bankmetoden, så skall pengarna finnas på bankkontot 3 månader innan ansökningstillfället.

c - Redovisar ni genom en kombination av a OCH b, så behöver icke pengarna finnas på bankkontot mer än över natten från dagen innan ansökningstillfället.

MVH
legolas
Efter som du sitter inne med fakta, så måste du ju fått denna någons stans. Så det är väl bara att länka, skall det vara så svårt.
Kan du nu inte göra detta så anser jag att du far med ryckte, som inte jag köper.

"legolas " sa:
mackes - den länken är inte alls tillfredställande, den är ganska lam och inte alls tillfyllest med den information som kräves.

Ok, länken var den officiella thailändska immigrationsmyndigheten som lagt ut ett översatt dokument på sin hemsida som de kallar: ORDER OF THE ROYAL THAI POLICE No. 777/2551

Men där vet du alltså bättre?
Nu är det nog du som får ge dig.

Dessutom var det inte kritik av din information utan ett svar på en förfrågan om referens.

Oj , nu börjar det bli jobbigt , vet inte om jag orkar detta .. Bättre jag hoppar från bron här på ön ...Nu har jag ju sålt huset också :'( :'( :'(
Jättejobbigt ,finns det nån hjälporganisation i Thai ,då menar jag för faranger som inte har mat för dagen ::)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp